Den norske flypassasjeravgiften opprettholdes - svenskene kutter.

18.12.2018, 20:30

Da har de fire sammarbeidspartiene blitt enige om neste års statsbudsjett. 

Det innebærer bl.a at den særegne norske flypassasjeravgiften opprettholdes, med noen forrandringer. På kortere strekninger, innenfor EU og EØS går avgiften ned med et synbolsk beløp på 6-7 kroner, mens på lengre strekninger økes avgiften til rundt 400 kroner. 

Dette til tross for at både FRP er i mot avgiften, og Høyre på sitt landsmøte i 2016 besluttet å avvikle avgiften.

Tydligvis kan vi ikke stole hverken på de politiske partiene eller deres vedtak.

Det er selvsagt ikke avgjørende for folk flest om de fortsatt må betale denne avgiften, de fleste svelger den uten problemer.  Det er vel først når større familier skal på langtur, hvor det for en familie på 4 nærmer seg 2000 kr i ekstra utgifter at det merkes. 

I disse dager legger også den svenske regjeringen fram sitt statsbudsjett. Sverige innførte en tilsvarende avgift senest forige året. Nå har de bestemt at avgiften skal avvikles fra 1.april 2019Danmark har aldri hatt en slik ekstra flyavgift.

I våre naboland er man opptatt av arbeidsplasser, og at vanlige folk også skal ha råd til å fly. For når Sverige innførte denne avgiften, så overførte flere flyselskaper, bl.a SAS flere av sine langdistanseflyvninger fra Arlanda til Kastrup. Da forsto svenskene at avgiften måtte fjernes, de ville selvsagt beholde sine flyavganger og arbeidsplasser i Sverige.

Men i Norge tenker man tydligvis annerledes. Til tross for at begge de største regjeringspartiene ikke vil ha denne avgiften, er den der fortsatt. Avgiften som Venstre fikk innført i 2015. 

Finansministeren uttalte nylig, at hun ikke var bekymret for denne avgiften, selv om Sverige fjerner den. Hun mente den kunne Norge leve godt med også i fremtiden. Merkelig når hun selv representerer et parti som vil fjerne den samme avgiften.

Alle husker jo flyplassen på Rygge som ble nedlagt samtidig som avgiften ble innført, og 1000 arbeidsplasser forsvant. Og flere av Widerøs ruter i Nord Norge ble kuttet grunnet avgiften og tapt lønnsomhet.

Og for dem som jobber for og ønsker Rygge gjennåpnet må dette være et svik fra myndighetene. Ikke fordi jeg tror avgiften i seg selv er avgjørende for om folk flyr eller ikke, men heller at våre naboland kan tilby en billigere reise. Og at flyselskaper som vurderer å starte flyvninger til Norge, heller velger Sverige eller Danmark fordi kostnadsnivået der er lavere. 

Og folk som spesielt er bosatt i Østfold heller reiser til Gøteborg og andre svenske flyplasser når de skal ut å fly. 

Og for Rygges del minker det mulighetene for gjennåpning når kostnadsnivået der er vesentlig høyere enn i våre naboland. Flyselskapene er kostnadsbevisse og velger å fly der de tjener mest penger, naturlig nok.

Så når også myndighetene vurderer å kutte tax-free salget, eller gi bort salget til Vinmonopolet, da tror jeg det er "kroken på døra" for Rygge, desverre.  

Nylig leste vi at et kinesisk flyselskap skal starte flyvninger til Gardermoen fra neste sommer. Vi får virkelig håpe de ikke ombestemmer seg når de blir kjent med at avgiften økes på langflyvninger. For Norge trenger direkte flyvninger til Asia, hvor det er et stort potensiale for fremtidige turistbesøk. Norge trenger arbeidsplasser også innen turistindustrien , spesielt kanskje i Nord Norge hvor nå også vinterturisme er sterkt økende. Men da må også myndighetene spille på lag, ikke legge konstante hindringer i veien. 

Noen vil sikkert hevde, slik som bl.a Venstre, at flytrafikken er sterkt forurensende. Men jeg ser ikke noen forskjell på om de samme flyene heller lander i våre naboland enn i Norge. Utslippene fra flyene blir det samme uansett. 

Snakk om å prise seg vekk fra en kommende turistindustri, det er vi eksperter på i Norge. For det er ingen tvil om at innkomende turisttrafikk skaper mange arbeidsplasser og gode inntekter for landet vårt.

Også Norwegian satser nå mer på å fly langruter fra Sverige og Danmark fordi betingelsene der er bedre. Og Norge sitter igjen som den tapende part, med "SvartePer"! For her er det viktigere å jobbe for symbolpolitikk!

Bloggadressen min: www.bloggi.no/arnbunblogg

Du må gjerne dele denne artikkelen, dersom du likte den.

Del artikkel:


BloggiShop

Relaterte artikler