Hva skjer med Norwegian nå?

28.04.2020, 21:00

10 kommentarer

Jeg er en av dem som følger godt med på utviklingen med Norwegian i disse dager Hvor mesteparten av kommersiell luftfart nesten har stoppet opp.  Og spesielt med Norwegian som er i sitt livs krise, og hvor konkursspøkelset nærmer seg mer og mer. 

Det norske flyeventyret som gjorde nordmenn stolte. Som utfordret SAS og satt Norge på kartet rent luftfartsmessig. Utrolig hvor vellykket satsingen var, de første årene. Med billige billetter som gjorde at nordmenn flest (og etterhvert også andre nasjonaliteter) fikk muligheten til å reise for akseptable priser. De fleste av oss var imponert over hva selskapet klarte å få til på få år. 

Riktignok vokste de kanskje litt for fort i sin iver etter å bli et verdensomspennende flyselskap. Og det klarte de til alles forrundring. 

Med et enormt rutenett fra Svalbard i nord, til den sydligste flyplassen i Argentina ,Ushuaia, en av verdens sørligste byer. Altså fløy et norskt selskap innenriksruter i Argentina.

Og når markedet lå litt nede i Europa på vinteren, fløy Norwgian charterflyvninger fra USA til enkelte franske øyer i Karibien. Da ble flykapasiteten utnyttet til det fulle.  Hurra for selskapet som så muligheter.

Satsingen og utviklingen var egentlig litt unorsk.

Men så begynte det å "butte litt i mot". Mest fordi de var veldig uheldig på flere områder. Først  Dreamlineren som er verdens mest moderne langdistansefly. Som Norwegian var en av de første flyselskaper til å motta.  Som ble levert forsinket, og som fikk alvorlige problemer med motorene og overoppheting av batterier som kunne forårsake branner i lasterommene.

Deretter bestilte selskapet Max 800 flyene som skulle erstatte B-737-800 flyene . Med vesentlig lenger rekkevidde, og som kunne fly f.eks Bergen til  New York. Bildet nedenfor en B-737-max med den engelske flypioneren Freddy Laker på halen.

Det varte ikke sålenge. Flyene ble jo satt på bakken, grunnet 2 flyulykker som trolig skyldtes dataprogrameringer. Norwegian måtte sette 19 max fly på bakken. Det svei skikkelig, og økonomien til selskapet gikk fort i minus.

Helt klart vokste selskapet for fort. De var dyktige på det flyoperative, men sviktet nok mye på kundeservice. Ikke i luften, der var de dyktige. Men pssasjerservicen på bakken var mangelfull,  Og da oppstår kritiske kommentarer i media og på sosiale medier.

Før coronaepdemien satt inn var selskapet på god vei til å skape ny lønnsomhet. De sa selv de ville klare å gå med overskudd for 2020. Men slik ble det altså ikke.

Konkursspøkelset nærmer seg mer og mer, og får de ikke snarest "førstehjelp" er  det "kroken på døra"!  

Da vil 10000 arbeidsplasser bli borte, pluss de som jobber i tilknyttede bedrifter. Og vi vil miste et godt flytilbud, og stå igjen med kun en operatør av betydning.

Men SAS sliter jo også.  I dag kom nyheten om at de skal si opp 5000 personer, grunnet lav etterspørsel etter flyreiser. 

 

Nå må myndighetene komme på banen og redde luftfarten.

Alle våre 3 flyselskaper trenger økonomisk hjelp. Norwegian spesielt, med også Widerøe og tildels SAS. Norge trenger alle 3 selskapene som utfyller hverande i vårt langstrakte land. 

Norske myndigheter har gitt garantier for lån.  Men for Norwegian sin del så trenger de ikke mer gjeld, men penger så de klarer å overleve.  Gjeld har de nok av fra før som de ikke klarer å innfri. 

Selvom SAS ikke lenger er et norsk flyselskap har også de fått økonomiske garantier fra Norge, i tilegg fra Sverige og Danmark,

Norwegian derimot har ikke motatt en krone i støtte fra Danmark eller Sverige, selv om de har en utstrakt virksomhet i landene både innenriks og utenriks. Pluss mange tusen arbeidsplasser.

Da bør man kanskje stille et spørsmålstegn ved om SAS skal støttes økonomisk fra Norge?

Ledelsen i Norwegian har jo nå lagt fram forslag til refinansiering av selskapet, som skal legges fram på selskapets generalforsamling om noen dager. 

Men de trenger i høyeste grad også cash fra myndighetene snarest.  Ellers kan dette gå riktig  ille. SAS er jeg ikke så redd for, de har myndighetene i ryggen.

For vi trenger begge selskapene for å fly i Norge spesielt, men også ut av landet. Vi vil ikke tilbake til tiden, da det var monopol.

Neste uke skal Norwegian ha generalforsamling for å legge fram sine forslag til å komme ut av elendigheten. Spørsmålet er om de små aksjeeierne går med på tiltakene?  Gjør de ikke det, ser det ganske mørkt ut.

Det er imponerende all den støtten Norwegian får i sosiale medier.  Med egen Facebookgruppe Support Norwegian med rundt 60000 medlemmer. Er du ikke medlem, så meld deg  inn! Det finnes også andre Facebookgrupper som støtter selskapet i disse dager, bl.a "Vi som vil redde Norwegian".

Vi må stå opp for Norwegian.  Norge trenger dere. Og bli med på å sørge for at arbeidsplassene beholdes, både i Norge og andre steder.  Selskapet bidrar med 18 milliarder kroner i inntektstilgang for turistnæringen i Norge  pr år ved å frakte masse turister til vårt vakre land. Og ikke minst, myndighetene må også stille opp, så det virkelig monner!

La oss krysse fingrene for at dette går bra. Og at tiltakene som er foreslått vil virke. Og at alle aksjeeierne tar sin del av ansvaret og stemmer for forslaget om refinansiering. 

Vi satser på "Det nye Norwegian".

Lykke til Norwegian, dere har vært ute en vinternatt  før!  Dette klarer dere bra!

 

 

Bloggadresse: http://bloggi.no/arnbunblogg

Dersom du likte artikkelen, må du gjerne dele den videre.

Del artikkel:


Relaterte artikler