Toppen av Norge, fra Tromsø til Nordkapp (2)

26.07.2020, 21:00

3 kommentarer

Det er ganske spektakulært å komme til Nordkapp. 250 mil fra Oslo, og 210 mil videre til Nordpolen. Og det nordligste punktet på fastlandet i Europa.  Og for en natur som nesten tar pusten fra en. Helt forskjellig fra resten av Norge. Å komme hit var verd alle kilometerene i bil, og prisen det tar for å komme inn her på platået. Det er ikke bare utsiktspunktene, fjellene og sjøen som er fasinerende.  Det er hele opplevelsen inkludert gruven under platået, som inneholder museum om stor kino som viser panorama film fra Norkapp sine 4 årstider med nordnorsk musikk.

Og fasinerende også alle de ulike menneskene og najonalitetene som kommer helt hit nord. I biler, bobiler, campingvogner, sykler og motorsykler.  Folk fra hele Europa.  Mest fra Finland. Men mange fra Danmark, Tyskland, Holland og Italia også.

Dette er selveste symbolet fra Nordkapp platået. Lenger enn dette kommer man ikke på fastlandet i Europa.

Flott utsikt fra Nordkapp platået utover det endeløse havet.  En må nesten klype seg litt i armen!

Jeg skal skrive mer om Nordkapp og Honningsvåg litt senere i denne artikkelen.  For første del av denne Nord Norge turen avsluttet jeg når jeg kom til Tromsø. Jeg avsluttet ikke turen, tvert i mot, men jeg avsluttet forrige reisebrev.

Kan ikker reise til Nord Norge uten å fortelle litt om Tromsø, Nordens Paris!

Nå har jeg et litt spesiellt forhold til Norden Paris.  Jeg bodde her i ett år mens jeg var i militæret for mangfoldige år siden. En av de beste og mest innholdsrike årene i mitt voksne liv.

Så da er det lov å mimre litt,og tenke tilbake.

Byen er jo kjent for et rikt uteliv og mange retauranter. En av mine favoritter, og en de mest kjente er "Skarven". Hvor de serverer utsøkte måltider med pub i underetasjen. Desverre, selv på en mandagskveld i juli måned var restauranten fullbooket. Så da var det bare å finne et annet sted.

Men uansett vær, en spasertur i Tromsø sentrum må en få med seg.

Alle husker sikkert "Rorbua". Den er der enda.

Desverre var ikke været helt på vår side. Tilbrakte 2 døgn i Ishavsbyen, og det regnet konstant!

Et annet viktig minnesmerke fra Tromsø er jo Ishavskatedralen. Riktignok på andre side av skalaen fra Rorbua.

Det er jo et flott kirkebygg, i en spesiell utforming.

Bildet er tatt fra andre siden av brua, mot sentrum av byen.

Tromsø er vel en av Norges flotteste og mest særegne byer. I år er den nok litt mindre preget av turister. Det merker en på hotelprisene og mindre folk i gatene. Men snart er nok det normale livet tilbake, bare vent.

Litt utenfor Tromsø, ligger Sommarøy.

En turistperle som mange søker til. Spesielt, som navnet tilsier, på sommeren. Rikt på naturopplevelser, og ro for sjelen.

Men også der regnet det.  Sjarmerende det også. Men de fleste ønsket sikkert godværet. Og det kom, dagen etter at jeg reiste derfra.

Alle bidene ovenfor er fra Sommarøy, tatt i slutten av juli.

Men en får heller komme tilbake når øya viser seg fra den riktige sommersiden. Den lokale kroa serverte utmerkede vaffler og kjempegod kaffe.

Tiden er inne for å komme seg videre nordover i retning Alta, Honningsvåg og Nordkapp.

Det ble imidlertid en kort overnatting på et sted som heter Skaidi. Egentlig bare et veikryss etter å ha kjørt fra Alta over deler av Finnmarksvidda. Her var et greit hotel, en bensinstasjon og en samishop som bl.a solgte flotte pelsluer.

Ja de var flotte, og sikkert veldig varme pelsluer.  Pris 1800,00 pr.stk.  Hadde jeg hatt bosted på Finnmarksvidda hadde jeg sikkert kjøpt en?

Ikke så mye mer å berette fra Skaidi.  Men det var en fin lakselv der.  Og ellers regnet det under hele oppholdtet!

For å komme viidere til Nordkapp, reisens hovedmål, var det endel mil igjen på landeveien.  Over deler av Finnmarksvidda  via Alta til Honningsvåg.  For en herlig liten norsk kystby.  Byen er også anløp av Hurtigruta.

Det ble overnatting her på et hotel litt opp mot fjellet, med utsikt utover byen og havet utenfor.  Det var jo det riktige navnet å kalle hotellet for "The View".

Men før jeg nådde Honningsvåg, ble det endel bilder en bare måtte få med seg. 3 av dem vises nedenfor.

Den flotte norske naturen blir en aldri lei av å ta bilde av.

Dette bildet er tatt etter midnatt .

Utsikt mot Honningsvåg og havet utenfor.

Og havna i Honningsvåg.

Utsikten fra "The view". Her kan en jo sitte hele natten med vinglasset og nyte nordnorsk natur.  Det er ikke alle dagene på året en kan gjøre det!

På Nordkapp er det mange forskjellige folk en møter.Jeg er spesielt imponert over de som sykler.  For det må være en stor utfordring.  Mange bratte stigninger tuneller og utforkjøringer.  Men alle er lykkelige for å nå målet. All honnør til dem.

Her er i alle fall jeg glad for å være fremme ved målet.

Fra Oslo hvor jeg startet turen er jeg over halveis til Nordpolen, så vi er relativt  langt nord.

Og nordover så langt øye kan se og enda mye lenger er det blått hav som aldri ender!

Europas nordligste punkt, Nordkapp platået er hvis man skal være helt nøyaktig, ikke der vi var, men den lille spissen vi kan se på bildet.  Den stikker ut i vannet noen få meter lenger enn fra vårt ståsted.  Men på den spissen er det ikke mulig å komme.  Tror bare det er 15-20 meters forskjell.

De fleste har vel hørt at det ikke akkurat er gratis å komme inn på området. Men det følger med mer enn utsikten.  Det vises en fantastisk flott panoramafilm som viser Nordkapps 4 årstider.  Super flott film.

Så da var målet for turen min nådd.  Nå er det bare å sette nesa sydover igjen.  Da blir det gjennom Finland og Sverige.  Det får jeg komme tilbake til.

Takk for at du leser bloggen min, del den gjerne hvis du likte det jeg skrev.