En av Norges ferskeste og flotteste flyselskap kastet inn årene denne uken - av økonomiske årsaker. De klarte ikke å skaffe investorer for å sikre kapital for fortsatt drift.
Selvsagt en veldig trist hendelse for mange. Spesielt de ansatte, passasjerene som hadde kjøpt billetter og konkuransesituasjonen i Norge. Mange frykter nå for dyrere flybilletter ettersom konkuransen blant flyselskapene blir mindre.
Det er trist også fordi Flyr var et flyselskap som tenkte litt nytt. Hadde veldig possitive medarbeidere og basert på folk med solid erfaring i bransjen. Har aldri hørt noen si noe negativt om selskapet. Spesielt for sin gode service og hyggelig kabinbetjening.
Beklageligvis måtte Flyr innse at det ikke var grunnlag for å drive videre.
Så kan man jo spørre seg om hvorfor det gikk så ille? Jeg har gjort meg noen tanker om det. Ikke det at jeg nødvendigvis har de riktige svarene, men etter å ha jobbet i bransjen i mesteparten av mitt aktive arbeidsliv, kjenner jeg jo flybransjen relativt godt.
Ingen kan jo nekte for at Flyr gamblet stort når de etablerte seg under pandemien. De har selv innrømmet at de trodde Norwegian som var i tilsvarende økonomiske problemer ville gå konkurs. Da lå flyverden åpen for FLYR.
Men Norwegian klarte merkelig nok å komme seg ut av elendigheten og startet på nytt med "blanke ark"! Det til tross fortsatte Flyr etableringen. Først søkte de myndighetene om "etableringstøtte" på 1 milliard ! Det fikk de naturig nok blankt avslag på. Da valgte de å gå på børs og søke etter investorer som var villig til å satse på selskapet. Noe de i første omgang lyktes med fordi de var et seriøst selskap og hadde gode og dyktige folk i ledelsen.
Med stor optimisme startet Flyr med 2 fly hovedsakelig på innenriksflyvninger i Norge.
Jeg husker godt min første flyvning med Flyr fra Oslo til Tromsø noen uker etter starten. Med en B-737/800 som har rundt 190 seter. Jeg telte 34 passasjerer! Min billett kostet 299,00 kroner. Hva de andre passasjeren betalte aner ikke jeg. Men trolig omtrent det samme som meg vil jeg tro.
Må innrømme jeg ble litt skeptisk, til tross for at det var oppstarten for selskapet.
Etterhvert ble selskapet utvidet med flere fly og flere ansatte. Nye ruter ble etablert. Både innenriks og utenlands. Hovedsakelig ruters som opererte i de traveleste flyperiodene . Morgenruter og ettermiddagsruter som er de mest trafikerte. Og på de trafikksterkeste dagene som torsdager, fredager og søndag ettermiddag. Taktikken var å "skumme fløten"!
Personlig tror jeg det hadde vært lurere å satse på færre destinasjoner og heller flere frekvenser. Da de startet flyvninger til Kristiandsund sist høst, var det med 3 ukentlige flyvninger. Torsdager, fredager og mandager mener jeg å huske. Det blir for pinglete satsing. Folk reiser andre dager også. Og da velger man heller et selskap som kan tilby flyvninger tur/retur når man selv har behov for å fly , ikke når flyselskapet tilfeldigvis har en avgang. Resultatet ble at ruten ble lagt ned etter få uker.
Det samme skjedde med flere andre ruter. Stockholm var en av dem.
Og alle sånne nysatsinger koster mye når man ikke lykkes og passasjerene uteblir. Og pengene fosset ut av kassa!
Men Flyr var full av optimisme fortsatt. Nye fly ble bestilt og nye destinasjoner ble etablert. Nå hovedsakelig utenlands til Syden destinasjoner. Og der lykkes nok Flyr mye bedre. Samtidig ble de fleste norske innenriksflyvninger lagt ned inntil videre. Det var sikkert fornuftig basert på inntjeningen de hadde.
Flyr var kjent for sin gode service, hyggelige crew og gratis kaffe og en vannflaske. Samtidig hadde de oftest de laveste prisene og de beste betingelser for bagasjetjenester.
Men alt koster. Og jeg tviler på at det er slike ting passasjerene prioriterer ved valg av flyselskap. Hovedsakelig er det nok prisen og tildels tidspunktene for avgang/ankomst.
Det blir en håpløs oppgave for et nyetablert flyselskap å få økonomien til å "gå rundt" med lave priser og best på det meste. Beviset på det er vel de stadige tiltakene for nye investorer og ønske om flere kroner i kassa. Noe de bare delvis lykkes med.
Å drive flyselskap er en kostbar beskjeftigelse. Ikke minst staten tar seg godt betalt i form av ulike avgifter. Drivstoffprisene har ingen kontroll på. De øker for det meste, og koster selskapene store beløp. Flyavgifen kom tilbake sist sommer. Og alt skal dekkes av selskapets inntekter. Og i motsetning til flere utenlandske selskaper som har ansatte på slavekontrakter, så er Flyr et selskap som har ansatte som får norske lønninger og betigelser. Det er prisverdig.
Konklusjonen må bli at skal man være et norsk flyselskap så må de få betalt for sine tjenester. Det går ikke an å selge flybilletter med tap. Å fly til f.eks Tromsø for kr 299,00 dekker snaut nok de statlige avgiftene. En pris som er rimeligere enn å parkere 1 døgn på Gardermoen. Da graver på en måte flyselskapene, og da spesielt Flyr langsomt sin egen grav, til kassa er tom.
Jeg mener at staten burde innføre minstepriser for flybilletter, slik som i Østerrike. Da hadde muligens også Flyr klart seg.
Desverre så endte Flyr etter bare drøit 500 dager i skifteretten. Veldig trist med tanke på at dette selskaper på mange måter viste vei og noe nytt. Men det var tydligvis ikke nok fordi folk ikke var villige til å betale mer for transporten som Flyr kunne tilby, og som folk satt pris på.
Håper de ansatte finner seg raskt nye jobber. Norwegian søker jo etter både flere fly og flere ansatte. Der burde det være mulighet.
Flyr, dere vil bli dypt savnet!
!