Jesus! 5.innlegg (4.7.)

04.07.2022, 13:54

5 kommentarer

Nå har vi hatt to dager hvor vi skulle gjøre mye, men bare en av dem ble produktiv. Igår bestemte vi oss for at vi ville besøke Jesusstatuen som står på et fjell i nærheten her. Etter en god frokost og litt slasking på hotellrommet var vi på vei ut, men så på skyene at vi burde se an et par minutter. Ca 30 sekunder senere hadde himmelen åpnet seg og det fristet svært lite å dra på fjelltur.
Da regnet endelig stoppet kom vi oss avgårde med skjermbilder av kartet på mobilen. Vi kom oss et godt stykke opp før veien stoppet og vi ante ikke hvor vi skulle gå. De første vi spurte sa at vi måtte helt ned igjen og gå langt bortover på hovedveien. De neste vi spurte pekte mot en liten sti vi hadde sett og det syntes vi var mye smartere!
Stien var omkranset av tett vegetasjon og det var en reell frykt for slanger. Vi kom til en låst bom som vi elegant hoppet over før vi plutselig sto i trappen rett under Jesus.
Maria hadde selvfølgelig ikke tenkt på antrekk og måtte kjøpe en ny badeshorts som jeg har arvet allerede. Veldig lekker.
Av med sko og opp i statuen! Utsikten var fantastisk og det var en kjempefin tur! Trappene inne i statuen var derimot ikke like morsomt, da en av oss (ikke Maria) har høydeskrekk og lår-høye rekkverk i smale trapper hvor folk trenger seg forbi er ikke veldig gøy da. - Hvertfall ikke når det er 35 meter ned i midten.
Etter dette startet jakten på mat og vi fant til slutt veien til Davids pizzeria igjen, med en enkel pastalunsj.
På kvelden koste vi oss på tivoli før vi ville prøve noe gatemat. Vi ble syklet til det vi kaller "pikachu-restauranten" og maten der vil vi ikke anbefale til noen! Vi fikk flere svar på hva kjøttet i suppen var og vi vet ikke om det var pork, feet eller bitt. Uansett hva det var smakte det absolutt ikke godt og nudlene ble fordervet av det heslige kjøttet. Potetgull på hotellrommet var et must etterpå.

Idag skulle vi så mye og har fått gjort svært lite. Maria legger til at hun har svømt lengder i bassenget i dag også, mellom kavete vietnamesere. Lengder blir til sikksakk, til og med FØR soloppgang! Vietnamesere er visst mest produktive mellom 5 og 7 på morgenen..
Etter frokost var planen å ha en stranddag før vi skulle vasse over til templet som ligger på en liten øy i nærheten. Vi fant ut at det kanskje var lurt å vente til den verste solen hadde gitt seg siden vi er "litt" brente allerede. Da vi endelig smatt ut så vi at skyene var ganske mørke bak hotellet. Ny rekord i kort strandtur. Ca 5 minutter. Og vi rakk å betale for solstoler... Innen vi hadde kommet oss på rommet høljet det ned mer enn noen gang. Oversvømmelse i gatene og til og med noen lokale som ikke kjørte i toppfart. Da ble det lunsj på hotellet før vi prøvde igjen. Måtte betale for solstoler igjen og rakk å sitte i ca. 10 minutter før det begynte å regne igjen og solen forsvant bak et tykt skylag. Vi SKULLE kose oss, men måtte til slutt kaste inn håndkleet. Lite strand og ikke noe tempel, så nå sitter vi heller på hotellet og sutrer før vi skal spise middag. Imorgen drar vi til Phu Quoc, og ja, det er regntid der også!