Tempel på tempel. 17.innlegg (27.7.)

27.07.2022, 19:02

1 kommentar

Vi har virkelig vært aktive de siste dagene, og da blir det færre innlegg. Stakkars Rune har vel ikke rukket å bli kjent med Thailand enda, men vi gjør vårt beste nå.
Siden vi våknet etter kakkerlakk-nattmat, har det vært fullt kjør. På mandag var planen å dra til Wat Pho. - Tempelet med den liggende buddaen. Vi har enda ikke sett dette templet, men maaange andre. Er det en ting det er nok av i Thailand, er det templer. 100 meter unna hotellet stoppet vi for å se på fisker i vannet. Da stoppet en lokalmann ved oss, og lurte på hva vi ville se i dag. Han fortalte oss at Wat Pho var stengt idag, på grunn av en lenger feiring av Kongens bursdag, og at vi heller burde dra til noen andre templer. Han lagde en liste til oss og skrev også inn noen tekstilfabrikker som hadde salg idag. Makan til flaks var det også ekstra billig å kjøre tuktuk til templer, fordi myndighetene vil at det skal være lett å reise dit for turister, så det koster bare 50 bath å kjøre mellom alle. Vi kjørte til Wat Saket hvor vi måtte sitte på trappa i 5 min med en gammel mann for lykke. Flott tempel! Vi ble deretter kjørt til en tekstilfabrikk, og møtte den mest innpåslitne selgeren noen sinne. Vi ble der inne i 5 min før vi skjønte at her skulle vi ikke bli lenge. - Så vi gikk ut igjen. Og ble kjørt til en til... Selgeren her var noe smartere, og Joakim kjøpte tre skreddersydde skjorter. Da vi kom ut igjen, måtte sjåføren vår løpe inn for å få noen kuponger på bensin. Da ble vi litt skeptiske. Da han kom tilbake, måtte vi til et nytt fabrikkutsalg hvor de solgte smykker. Nå begynte vi lukte lunta. Sjåføren tok ikke nei for et nei, og vi ble kjørt til en smykkebutikk hvor det sto på disken: "til turister: om din tuktuk- eller taxisjåfør har kjørt deg hit mot din vilje, må du fortelle det til en ansatt snarest, så vi kan rette opp i feilen." Maria gjorde akkurat dette, og vi var raskt ute. Vi ble kjørt til neste tempel; Wat Benjamabophit, og sjåføren vår hadde en ny idé om hvor vi skulle etterpå. Nå takket vi nei, betalte ham, og sendte ham avgårde.

Vi turet rundt i det digre templet, og ettersom det var så tomt, valgte vi å bryte noen regler. - Som å gi Buddha en high-five, og noe strengere; ikke lov å posere foran Buddha. Woops! Strike a pose! ✌️

Men, vi var ikke ferdige med dagen enda. - Turen gikk videre til sentrum. Maria skulle jo ikke shoppe, men hun endte opp med en del plagg allikevel. Joakim endte opp med en Cola- og en kaffepause.
Sakte, men sikkert, meldte sulten sin ankomst. Etter kjapp googling på Hennes og Mauritz sitt gratis nett, falt valget på Bull and Bear. (Ikke klesbutikken Pull & Bear Maria akkurat hadde titta i).- En restaurant med masse god mat, og med gode anmeldelser. Vi fant til slutt frem, og fant ut at den lå inne i et 5-stjerners hotell. - For å beskrive luksusen: Det sto bare luksusbiler utenfor, inkludert en Rolls Royce. Vi fikk utrolig nok et bord. I 55. etasje. Joakim har aldri følt seg mer ukomfortabel! - Noe som gjorde det ekstra morsomt for Maria å bruke rosmarinkvaster som tannpirkere, og lignende. Vi var de desidert dårligst kledde der inne. - Løpeshorts og t-skjorter med karamellerflekker fra Starbucks var ikke standarden! God mat, da!

I går ble dagen en smule ødelagt. Dårlig vær kombinert med at vi måtte ta en PCR-test for å komme inn i India, tok en god del av tiden i går. Bada og leste ved bassenget, og så fikk vi et godt tips!
-Vi har spist på en fantastisk thai-restaurant. Veldig god mat, flott sted og fin utsikt! Vi bestilte en elvereke, hvor halen veide 250 gram! Er det mulig? Såpass god mat at vi ville tilbake. Melbolle med fyll på veien hjem, og da var livet fantastisk igjen! Joakim var svett og lei av håret sitt da vi kom hjem, og barberte likesågodt bort store deler av det. Jaja!

I dag starta vi dagen med tradisjonell thaimassasje, hvor vi ble rulla ut på et par madrasser i et gedigent fellesområde, dratt og bendt og bøyd på. Kosta drøye 100kr for oss begge i én time. Visste ikke at vi hadde så mange ledd og knaketing i kroppene våre..
Vi valgte å vandre til fots, noe innpåslitne tuktuksjåfører har vondt for å forstå. Vi finta dem ut, og klarte å la vær å bli med til nye factories. Vi ble også stoppet av en mann som pekte ut veien for oss. Han sa at vi ikke måtte høre på de som sier at ting er stengt. Alt er svindel. Da fikk vi bekreftet at vi ble lurt sist, men overraskende at tilfeldige mennesker i gatene er med på dette. Gikk elvelangs, og endte opp i et gediiiigent tempel. - Så stort at vi ikke vet om det var et tempel, eller en by.. Tror all verdens gull og edelsteiner er samla her. Stilig, men feil tempel. Igjen. - Ikke liggende Buddha, som vi hadde tenkt. Men altså, nå har vi sett Buddha i alle størrelser, farger, fasonger og positurer. Nå nok tempel.
Heiv oss på (av egen vilje!) en tuktuk, kjøpte vårruller fra en tralle i en gate, spiste det i skyggen, og slo oss ned på noen stoler i en annen gate. Der bød de på thaimat og god drikke. Nam!
Ved broa trodde vi at vi så en krokodille, men det var bare en forvokst varan som var på svømmetur. Den lekte gjemsel med oss, men vi oppdreiv den gang på gang, som de profesjonelle paparazziene vi er!
Omsider installerte vi oss ved bassenget på taket, og tok en etterlengta, avkjølende dukkert.
Middag og kul drink på restauranten fra i går, spiste ut av en ananas, og kjøpte melbolle på veien hjem, og så svensk serie på senga mens vi gomla melbolle til den store gullmedalje.
Nå er det natta herfra, og i morgen skal det pakkes og reises til Mumbai! 😁🇮🇳
Btw; flere bilder kommer om et døgn i eget innlegg, Bloggi lar oss ikke laste opp mer enn 15 om dagen, og nå har klokka bikka midnatt her🙄