Ønsket oppfyllt; vi er tilbake i Roma

18.09.2022, 18:10

2 kommentarer

I 1997 var vi i Roma, kastet mynt i Trevi-fontenen, hvor et av ønskene var å komme tilbake til Roma, og så har vi vært her igjen; 25 år etter! Denne gangen skal vi også få med oss flere plasser i Italia, i hovedsak Amalfi-kysten og Capri! Vi ønsker å dele fine bilder og opplevelser på denne bloggen, fra vakre Italia!

Da sitter vi på toget til Napoli etter et par dager i Roma. Vi har vært i Roma en gang før, men med denne gangen med en mer avslappet holdning til å få med seg alle attraksjoner, har vi oppdaget hvilken fantastisk vakker, historisk og ikke minst kulinarisk by dette er. Fra regnvær og 5 grader hjemme i Surnadal, kom vi til en varm kveld i Roma med 25 grader. Kameraten til han som leide ut leiligheten kjørte oss til Via Sora 45, der vi tok verdens minste heis opp til 5. etg hvor vi skulle bo. Vi var sultne og da passet det godt med et lite måltid og et glass vin i bakgaten hvor vi bodde. Der fikk vi et godt bevis på hvor flinke italienerne er med å kombinere måltidet med god vin, det smakte fortreffelig!

Italiensk frokost er velig ulik den norske! Cappuchino, søt juice og croissanter ble litt for søtt, så vi bestillte en omelett. Frokostrestauranten tilhørende hotellet var midt på Piazza Campo de Fiori – og vi fikk oppleve yrende folkeliv på en lørdags formiddag. Ganske imponerende å se alle markedsselgere som pakker opp og ned alle varer hver dag, de tilbyr mye fint! Jeg hadde så innmari lyst til å kjøpe en flott porselensskål, men reisefølget sa blank nei; når vi denne gangen skal reise med kofferter fra plass til plass ble dette litt for risikabel last.

Vi bodde ganske sentralt, og hoppet på en sightseeing-buss "hop-on-hop-off" for ha muligheten besøke noen ønskede steder rundt om i byen. Trevi-fontenen måtte naturligvis besøkes, og sammen med mange andre som tenkte samme tanken, kastet vi på nytt mynt i vannet og ønsket oss 3 ting hver.

Å være passasjer på en sightseeing-buss på brosteinslagte gater i Roma er i seg selv en opplevelse. Homping og risting av en annen verden ble en artig del av turen! Anbefales!

Roma er en fantastisk by, med gamle bygninger oser den av historie! Orange, terrakottafargede hus med utsmykninger, og med murpuss som mangler på flere passer er akkurat slik byen skal være. Om vi har sett Colosseum før, ble dette en like stor opplevelse også denne gangen! Det samme med Piazza Venezia, Forum Romanum, Trevi-fontena osv. Vi skal tilbake til denne helt spesielle byen neste søndag, og gleder oss allerede! Det er vanskelig å få nok av Roma!

En annen kamerat av hoteleieren hentet oss i dag presis kl. 10 og kjørte oss til Roma termini. Ferden går videre til Napoli, hvor vi reiser med hurtigbåt til Sorrento. Etter noen dager i storbyen gleder vi oss til sjøliv med båturer til småbyene på Amalfikysten, og ikke minst Capri!

God mat og vin på en restaurant i en bakgate i Roma

Markeddsselgere på Piazza Campo de Fiori

Turister i Roma

Fontana de Trevi - "Kast en slant uti brønnen og ønska deg nånting..."

Kalles går det an ...?

Colosseum - den mest historiske bygningen

Forum Romanum fra sightseeing-bussen

Mange ville besøke Trevi-fontenen denne lørdagen også...

Fargerikt utvalg på marked i Roma