Det var på Capri

24.09.2022, 17:34

2 kommentarer

Capri innfridde alle våre forventninger! Vi kom med båt fra Amalfi, og vi merket med det samme en god atmosfære. Vi hadde ikke spist frokost, og satte derfor kursen rett inn på en av mange restauranter på havna, Etter at vi hadde spist, hadde vi egentlig bare lyst til å sitte og se på folkelivet på havna, til og med drosjene var helt spesielle på denne øya. Alle taxi-er er cab-er, og vi gledet oss til å ta en slik opp til hotellet.

Vi ønsket å være to netter på Capri, for virkelig å få oppleve litt av denne kjente øya. Men å finne et hotell som ikke var altfor dyrt, var ikke lett. Dette er en øy med høye priser både på hotell og restauranter. Og ikke minst klær; er du ute etter en vakker veske fra Prada, eller en vakker kjole fra Gucchi, eller noe annet trendy fra Dolce & Gabbana, er dette plassen å finne det! Det er en egen gate med bare merkebutikker, og gata er lang.

Hotellet ble bestillt tidlig i år, på januar, men igjen var vi heldige, Et litt gammelt hotell, men rent og pent, og med koselig veranda og flott utsikt!

Sitter no på verandaen tidlig om morgenen her på Capri, i dag skal vi sette kursen hjemover. Først en tur innom Roma, og så hjem til Norge i morgen. Det er litt overskyet, men likevel en god temperatur. På denne tiden i går hadde vi satt i gang ideen om å ta stolheisen opp til Monte Solaro på Capri (i Anacapri), men så var det det med høydeskrekk igjen da. Vi dro i vei, kjøpte oss bilett og ble med på en fantastisk tur opp fjellsidene, og kom opp til en plass hvor du føler at du er kommet på "top of the world". Om vi hadde vært på flere utsiktpunkter tidligere, var dette helt usammenlignbart (se bildene nedenfor). Om du skal til Capri, er dette noe du bør få med deg!! Vi bevilget oss en Aperol Spritz oppe på restauranten, den smakte fortreffelig!

Vi besøkte også San Michele som opprinnelig er en av villa-ene til keiser Tiberus fra det første hundreåret etter Kristus. Ruinene etter villaen ble kjøpt av den svenske legen Axel Munthe på 1890-tallet. Han restaurerte restene av villaen. Han bodde der store deler av sitt. Også det en plass som bør være obligatorisk å besøke her på Capri.

Da vi var på på besøk i San Michele gikk vi oss borti et bryllup, og det må sies at det er lenge siden vi har sett så mye festkledde personer. Glitrende kjoler i alle fasonger på damene, og sorte dresser med blenda-hvite skjorter med sort propell på herrene. I og med at det var flere med store fotoapparat og opptakskamera der ble vi litt nysgjerrige, men måtte bare trekke oss tilbake... :)

Etter en carbonara og litt bruchetta med mye godt på, ble vi med lokalbussen ned igjen. Veldig greit å bruke disse lokalbussene til og fra steder i sentrum.

Oppholdet på Capri er vi veldig godt fornøyd med; et koselig torg på toppen av gaten via Roma, og med mye folkeliv både om dagene og kvelden. Ta turen til Capri om du er å disse trakter, det er det vel verdt!!

Turen hjem fra Capri til Napoli ble litt mere kronglete, men mer om det i vårt neste blogginnlegg som blir det siste fra denne turen.

Innseiling til Capri

Denne taxi-en likte vi spesielt godt.....og vi fikk sitte på ....

Scehi studerer reisedokumentene

Mye båtutleie på Capri

Mye fint i handlegatene

Flott kunstverk på torget i Capri

Xxx

Schei med den dyreste cappuchinoen hun har drukket til dags dato...

På tur ned med stolheisen - med vakker utsikt over Capri