Bay of Island, og veien dit

27.03.2020, 11:54

Vi kom oss avgårde tidlig på morgningen, vi skulle til Bay of Island hvor vi skulle overnatte på båt for natten. Før vi kom oss dit hadde vi et par stopp på veien. Det første stoppet var ved en strand, og hvor du kunne se over til en øy som het Goat Island. I gamledager satte man tydeligvis geiter på denne øyen for å få dem til å reprodusere. Det jeg legger først merke til med New Zealand (hvertfall den nordlige delen) er at det minner meg veldig om Skottland eller England. Før jeg dro fra Norge var det mange som sa til meg at New Zealand var veldig likt Norge, og nesten ikke anbefalte å dra hit. Jeg er ikke helt enig, men jeg kan se hvorfor noen mener det. Kanskje Sørøya er mer lik?

Vi hadde ikke så veldig bra vær denne dagen, men det stoppet ikke Emily, Rebekkah og meg i å bade. Jeg hadde selvfølgelig ikke håndkle, men jeg fikk låne av Natalie, veldig snilt! Vi kom oss videre på vår vei, hvor vi skulle få se Kiwi fuglen, som New Zealand er mest kjent for. Vi dro til et senter hvor de hjelper kiwi fuglene hvis de er blitt skadet eller påkjørt, og forsker på dem. Vi fikk også hilse på «Sparkey the Kiwi», som bare hadde en fot. Grunnen var at den hadde mistet foten sin i en felle dessverre. Vi fikk en omvisning rundt på senteret, før vi kom oss avgårde til båten og Bay of Island. Her hadde vi ingen dekning, og det var forsåvidt ganske deilig. Jeg var litt skeptisk til å skulle bo på en båt de neste 24 timene, men det var utrolig gøy. Vi fikk dra på nattkayaking (aldri sittet i en kayak så det skulle bli spennende), bade selvfølgelig og god mat! Det var ganske røff sjø, så noen av oss ble litt dårlige, men jeg greidde meg fint! Da vi ankret for natten var det klart for å få bade, og jeg badet sikkert 5 ganger fra vi kom til den lille lagunen til vi dro. Morgningen etter startet med morgenbad kl 07.00, og deretter frokost. Videre skulle vi til en ny bukt hvor vi skulle snorkle. Det var gøy, men synes kanskje at det var litt kjedelige fisk, og litt lite fisk å se. Etter at alle hadde kommet seg tilbake til båten, skulle vi videre til en øy vi skulle være litt på. For å komme oss dit kunne vi enten ta en kayak, eller få sitte på i en litt mindre båt enn vi bodde på. Jeg valgte det, for jeg hadde ikke med meg så mye skiftetøy dessverre. Hadde ikke sett for meg at vi kom til å bade så mye som vi gjorde, og i tillegg at det skulle være så kaldt. Da vi kom oss på øyen, skulle vi ta en liten tur opp på toppen av øya, og for en utsikt!! Nydelig!

(Møt Sparkey the kiwi)

Vi kom oss ned og hadde litt tid til å se oss litt rundt før vi skulle tilbake til båten. Jeg fant endel skjell, og Rebekah fant en inntørket sak som vi hadde plukket da vi snorklet, som hun gav til meg. Dessverre har ikke den greidd seg, og knuste her om dagen :( Supertrist! Vi kom oss tilbake på båten, og tilbake til land før vi fikk noen timer på hostellet før vi skulle ut å spise, og teste ut utelivet i byen.

(Vi snorklet)

For en opplevelse vi har hatt! Var litt skeptisk til å sove på båten, men det var så utrolig gøy, og det er noe helt spesielt å dra på tur sammen med helt fremmede mennesker. Selv om vi bare har vært sammen i to dager har vi blitt utrolig godt kjent. Helt utrolig hvor nærme man kan bli bare på få dager! Har nok sikkert mye å gjøre med at vi blir tvunget når man bor på rom sammen og sitter i buss sammen så og si hele dagen. Da turen min i Australia var over, tenkte jeg at 10 dager, det var nok å reise med folk jeg ikke kjente så godt. Var litt skeptisk til å skulle reise i 24 dager i New Zealand, men så langt er det ikke noe problem, og gruppen er kjempe fin! Tommel opp!