19.11.2024, 09:02
Digital dømmekraft
Hva er digital dømmekraft i barnehagen og hvordan jobber vi med det?
I rammeplan for barnehager står det: «Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier» (rammeplan for barnehager, Barnehagens digitale praksis | udir.no)
Men hva er digital dømmekraft? Det er vår voksnes oppgave å lære barna hva digital dømmekraft er og vi voksne må lære barna det på en etisk riktig måte. Vi må lære barna at vi skal oppføre oss likt på internett som vi gjør i virkeligheten.
I rammeplanen for barnehager står det at personalet skal utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, opphavsrett, kildekritikk og personvern. (rammeplan for barnehager,2017)
Vi må sørge for at barn blir best mulig beskyttet mot informasjon og stoff som er skadelig for barnas velferd. Det er personalets ansvar å ha oversikt over hva barna søker på og hva de har tilgang til.
«Å bevege seg på nettet er nesten som å kjøre bil, da trenger man kunnskaper om trafikken…» (Digital praksis i barnehagen, Nina Bauer Bølgan, 2018, s. 80)
Kort oppsummert innebærer digital dømmekraft blant annet:
- Nettvett – skikk og bruk
- Ivareta barnas personvern
- Kildekritikk, er innholdet på siden til å stole på og om nettsiden er trygg.
- Opphavsrett, vite når barn og ansatte kan benytte materialet som ligger på nettet, tekster, bilder, foto, video og musikk. (Digital praksis i barnehagen, Nina Bauer Bølgan, 2018, s. 80)
Hvordan jobbe med digital dømmekraft i barnehagen?
Som foreldre i barnehagen trenger vi ofte samtykker til forskjellig hendelser i barnehagen. Ett av samtykkene er foto, har vi lov til å ta bilde av deres barn og har vi lov å legge det på barnehagens nettsider/facebook/instagram. Det er foreldrene som samtykker om det er lov, men barna skal også få lov å være enig i det samtykket. Mange barn vil ikke bli tatt bilder av, det er kjedelig for foreldrene men det er viktig at vi respekterer barna. Vi skal også lære barna om å spørre om lov til å ta bilde, barn som ikke kan snakke for seg gir ofte uttrykk gjennom kroppsspråk. Noe vi som voksne må respektere. Vi må også lærer barna om trygge nettsider og ikke trygge nettsider, dette kan gjøres ved å vise barna de forskjellig sidene og fortelle hvorfor det ikke er trygge/ er trygge.
Veien blir til mens vi går i denne digitale verden, det er nytt og vi er enda litt skeptisk og uvitende om det store internettet. Vi må være gode på å reflektere rundt hvordan vi vil ha det, hvordan vi vil at internett skal være i framtiden.
I min barnehage har vi akkurat tatt i bruk IKT i hverdagen, derfor er det veldig viktig at vi forteller barna om digital dømmekraft og hvordan en skal bruke digitale verktøy i barnehagen. De har hatt lov en stund og øve seg på Ipad, der vi har filmet, tatt bilder og spilt spill. Vi hører barna stadig «er det greit at jeg tar bilder av deg?», «kan jeg filme når du leker med pokemon?». Barna har fått erfaring at de skal spør om samtykke før de tar bilder og video av hverandre, noe som er en veldig god dømmekraft i starten av den digitale livet.
"Digital dømmekraft og etiske refleksjoner i barnehagen" (Staksrud 2019, s. 213-231). Her viser Staksrud til forskning som viser at en barn og unge som lærer å utforske digital teknologi gradvis, står bedre rustet til senere å utøve digital dømmekraft (Staksrud, 2019, s. 227).
Refleksjonsspørsmål til foreldre:
- Hva tenker dere om deres digitale dømmekraft i forhold til ipad bruk hjemme?
- Ivaretar dere barns personvern?
- Lærer dere barna om nettvett?
Kildeliste:
- rammeplan for barnehager, Barnehagens digitale praksis | udir.no
- Digital praksis i barnehagen, Nina Bauer Bølgan, 2018, s. 80
- Staksrud, 2019, s. 227