Digitalisert medvirkning

28.11.2024, 12:39

Modul 7- Digitalisert medvirkning

Vi har om temaet «bukkene bruse» på småbarns avdeling. Der har vi gått i dybden på temaet, med både rollespill, laget bukkene bruse, gjort trollet spennende og øvd oss på bukkene bruse sangen. Vi har hatt dette temaet på grunn av at barna har vært interessert i eventyret og de har vist mer glede av eventyret etter som vi har fortalt det. Derfor har jeg valgt å bruke bukkene bruse eventyret i mitt digitale opplegg.

Hva sier rammeplan om digitale verktøy i barnehagen?

«Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna.» (kunnskapsdepartementet, 2017, s. 44)

Jeg har brukt Prowise, som er en stor tv med touchscreen. Der finnes det ett program som du kan gjøre mye gøy i! Jeg har laget eventyret bukkene bruse i bilder, med bro, troll, bukkene i forskjellig størrelse og med lyd. Dette programmet kan du søke på internett etter bilder som du selv vil bruke, du kan legge inn link til youtube filmer osv. Noe som gjør at du kan utvide eventyret om du vil det. Denne gangen laget jeg bare eventyret og la til en link på youtube med sangen av bukkene bruse.  Jeg valgte dette verktøyet fordi de er enkelt å få barna med, de ødelegger ingenting om de flytter på figurene og det er en stor tv som gjør at alle barna ser hva som skjer på skjermen.

Vi samlet barna foran Prowise og jeg fortalte eventyret med å flytte på figurene i programmet. Barna fikk så etter hvert være med å trykke, både på bildene og på lyden. Spennende! Dette var første gang vi brukte dette digitale verktøyet på avdelingen, etter hvert som barna blir mer kjent med det og hva som forventes så blir det enklere å ha opplegg med dette verktøyet. Barna kan også etter hvert som de får mer språk være med å velge hvilke bilder vi kan bruke i opplegget og være med på å bestemme hva vi skal lage.

I rammeplanen står det «Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behohov.» (kunnskapdepartementet, 2017 s. 27)

Alle foresatte til barna på bildene har samtykket i at barna kan bli tatt bilder av, vi tar bilder bakfra når bildene skal ut på internett.

Et bilde som inneholder innendørs, klær, tekst, person

Automatisk generert beskrivelse

 

Et bilde som inneholder klær, innendørs, person, gutt

Automatisk generert beskrivelse

 

Kildeliste:

-          Podkast: Perspektiver - på barnehagefaglige fenomener | Episode 17: Leonora Bergsjø - om barns bruk av digitale verktøy, digital etikk og dømmekraft

-          Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf

Del artikkel: Del på X

Relaterte artikler