28.11.2024, 12:42
Digitalt medborgerskap
I en barnehage er det forskjellig samfunn fra avdeling til avdeling, alle har skapet sitt eget samfunn med sine barn på avdelingen. Det er forskjellig fellesskap, normer og verdier. Vi som jobber i barnehage må ha godt barnesyn, vi må ha respekt for det enkelte barn. I rammeplan for barnehager står det «Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap» (Kunnskapdepartementet, 2017 s.9)
Hva er digitalt medborgerskap?
Digitalt medborgerskap skal være en trygg og positiv bruk av digital teknologi, det betyr at en kan skape, dele, sosialisere, undersøke, leke, kommunisere og lære gjennom digitale medier. Digitalt medborgerskap er ansvarlig deltakelse, ved bruk av kunnskap, verdier, holdninger i digitale kommunikasjon og i digitale samfunn. Å kunne bruke digitale medier til livslang læring er også digitalt medborgerskap. Det er også å forsvare menneskeverdet i den digitale verden
I barnehagen skal barnas digitale medborgerskap styrkes og fremmes. (inspirert fra Digital citizenship education av Frau-Meigs med flere (2017, s. 14-15)
Digitalt medborgerskap handler om at barna har tilgang til nettbrett, datamaskiner og internett. Det er derfor nødvendig med ferdigheter til å bruke slike verktøy og forståelse for den digitale verden. (Kristin Gregers Eriksen, 2018)
Hvordan jobbe med digitalt medborgerskap i barnehagen?
Som et team er det viktig at en kommunisere og diskuterer teknologien som er det ute. Hva er nyttig? Hva er bra? Hva er dårlig? Hva vil vi fram med? Hva sier rammeplanen om de ulike fagområdene og om barns læring i den digitale verden? Det er viktig at teamet jobber likt i forhold til å være gode rollemodeller i digitale verktøy og at alle vet hva som er greit og ikke greit.
En må også diskutere konsekvensene av å bruke teknologi og hvordan kan denne teknologien bidra til det gode liv for barna. Vi må også sette oss inn hvordan ny teknologi fungerer, kanskje på ett personalmøte. Da er flest samlet og en kan få gode diskusjoner i forhold til at alle har forskjellig syn på teknologi. Men vi har ett ansvar i forhold til hva som står i rammeplanen.
I rammeplan for barnehager står det at «Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier» (Kunnskapsdepartementet,2017, s.44)
Disse barna skal bli ungdommer en gang, derfor er det viktig med rett og god informasjon i «ryggsekken» før de drar videre i sin digitale verden. Vi har en viktig arena til å tilføre de gode og reflekterte handlinger på internett, rett apper, hvordan bruke internett, samtykker, bilder og videoer. Vi skal føre de verdiene vi synes er viktig i framtidens digitale verden, ved å skaffe oss informasjon og erfaringer ved digitale verktøy, vi skal diskutere og vise fordeler og ulemper med de ulike verktøyene. Det er også viktig at vi er litt skeptiske til ny teknologi og at vi setter oss skikkelig inn i teknologien før vi introdusere det til barna. Slik at vi kan lære barna og undre oss sammen med dem.
Praksisfortelling:
Styrer spør barnehagelærer om det er noe som har et fint og kreativ bilde til framsiden på årsplan. Barnehagelærer finner ett fint tegnebilde som et barn har tegnet og sier til styrer at hun kan bruke dette som framside på årsplanen. Styrer kopierer bilde og har det til årsplanen til barnehagen. I garderoben sier barnehagelæreren dette til mor til barnet, da hører barnet dette og blir veldig lei seg. Hun var nemlig ikke ferdig med å tegne bilde og synes ikke dette var noe greit i det hele tatt. Barnehagelærer forstår nå at hun ikke har spurt barnet om samtykke.
Der ser en hvor viktig det er å spør barn, la de være med å medvirke, samtykke og engasjere. Selv om dette bare er ett bilde som er tegnet er det barnet sitt bilde, kunstverk og det bilde som barnet har i hodet. Barnet blir selvsagt lei seg når det ikke var ferdig.
Kildeliste:
- Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf
- Digital citizenship education av Frau-Meigs med flere (2017, s. 14-15
- Gregers Eriksen, (2018, 24, oktober) fra utdanningsforskning.no Digitalt medborgerskap i fremtidens skole