Naturfenomener

Reidun Elisabeth Andreassen
Modul 10 del 1
Naturfenomener
I rammeplan for barnehager står det «Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper». (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52)
Som barnehagelærer på småbarnsavdeling er vi ofte i «her og nå» situasjoner, barna trekkes ofte til det de er interessert i og det som vekker dere oppsikt. Derfor er det viktig å være oppmerksomme og fange opp det barna liker. Vann er alltid en slager hos små (og litt større) barn, derfor vil jeg ha ett opplegg som omhandler vann og hvordan vi får vann til å bli naturfenomen. Vi skal få vannet omgjort til is, altså fryse vannet. «Med fenomener så mener vi det vi kan observere av det som skjer. Da blir naturfenomener det vi kan observere av det som skjer i naturen». (Modul 10.1.2 Hva betyr naturfenomen?)
Siden dette er småbarnsavdeling så skal vi legge opplegget til barnas alder og modenhet. Selv om barna er små så skal vi inkludere barna i opplegget og at de får være med aktivt i oppgavene. Som barnehagelærer er det viktig å se mulighetene og ikke begrensningene. Jæger 2015 sitert fra Bauer, B N 2018, s 50: «For mange voksne er hensikten med de digitale aktivitetene at barnet skal lære noe.»
Opplegget: Vi skal gjøre om vann til is. Hvordan? Barna skal få finne seg ett lite dyr som vi skal fryse ned med vannet, legge dyret i en skål og så fyller vi vann opp i skålen. Barna skal få bruke sansene sine ved å ta på vannet. Etter at vi har sanset på vannet og tatt dyret oppi vannet, skal vi ta turen til fryseren. I fryseren skal barna få ta og føle på den kalde luften, og vi skal sette ord på hva det er. «I fryseren er det kaldt». Vi skal også bruke ett termometer i skålen, slik at vi i løpet av dagen kan følge med vannet som blir omgjort til fenomenet is. Vi skal forklare barna hvor mye grader det er i vannet og at vannet skal bli kaldere. «Barn lærer på mange måter og ved hjelp av mange verktøy. Å anerkjenne og stimulere barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær er grunnlag for videre læringsprosesser» (Bauer B. N 2018, s 50)
Når det har gått to timer, så skal vi i fryseren igjen. Barna skal da få observere vannet og vi skal undre oss sammen. Vi skal se på temperaturen og ta bilder av hvor langt vi er komt i prosessen. I slutten av dagen skal vi igjen i fryseren får å se hvordan det har gått med vannet. Er vannet blitt til is så skal vi ta det med oss, barna skal få kjenne på isen og se etter dyret som vi puttet opp i vannet. Vi skal ta med isen i vasken og sette på kranen, da ser vi at isen smelter og dyret kommer fram. Det digitale verktøyet vi skal bruke i denne prosessen er temperaturmåler og kamera for å ta bilder av prosessen, vi skal dokumentere alt vi gjør i dette opplegget. Etterpå skal vi printe ut bilder og henge opp på veggen i barnas høyde. Slik at barna kan gjenfortelle dette til de andre ansatte, barna og foreldre. Som barnehagelærer i dette prosjektet er det viktig at en fanger opp barns interesser, støtter barna i undringen og tenker på prosjektet som en prosess og ikke noe vi bare skal gå gjennom. Som sagt er vi på småbarns avdelingen mye i «her og nå», vi koser oss med de vi gjør og tar oss alltid god tid på prosjekter.
Vi må oftere tenke på hvordan vi kan få ta med interessene deres i den digitale verden. «Teknologien forandrer hverdagens praksis år for år. Gjennom hele livet kommer barn til å møte ny og avansert digital teknologi. De trenger å lære at det er mange måter å skaffe seg kunnskap på, og at det er nødvendig å oppdatere kunnskapene sine.» (Bauer, B, N 2018, s 24)
Kildeliste:
-Langholm, G., Synnes, K., Hilmo, I., Holter, K., & Lea, A. (2017). Forskerfrøboka (2. utg.). Fagbokforl
-Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir
-Bauer, B Nina (2018) Digital praksis i barnehagen. Fagbokforlaget. -