Barns blikk på nærmiljøet

Reidun Elisabeth Andreassen
Modul 10, del 2.
Barns blikk på nærmiljøet
I denne oppgaven skal jeg skrive en aktivitetsplan på en tur dag i vårt nærmiljø. På denne årstiden er vi mye mer ute og vi går/er lengre på tur i vårt nærmiljø. Det som er veldig spennende på denne årstiden er alle insektene som våkner til liv, planter og blomster. Dette er noe jeg vil sette mer fokus på når vi er ute på tur. Rammeplan for barnehager står det om nærmiljø og samfunn «gjennom utforskning, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunn og verden». (kunnskapsdepartementet 2017, s. 56)
I aktivitetsplanen vil jeg legge vekt på barns medvirkning og barnas interesser, vi skal selvsagt legge til rette for og la barna få nye opplevelser og innblikk. Men ta barnas stemme på alvor og høre etter hva de undrer seg om og hvordan jeg som barnehagelærer møter barns spørsmål og hvordan vi i lag kan finne svar på det vi lurer på. Personalet i barnehagen min har vært på besøk i andre barnehager for å se hvordan de jobber med uteområdet, en plass de går til utenfor barnehagen. Etter mye diskusjon og ønsker har vi nå fått en skog som vi kaller «Ryvingen skogen». Detter en stor skog som vi kan boltre oss skikkelig på og dette er veldig nytt for oss, derfor bygger vi skogen i lag med barna. Dette blir vår første vår i skogen og vi gleder oss til hva vi kan finne på i denne skogen. «Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Samtidig skal barnehagen gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.» (Kunnskapsdepartementet 2017, s.9).
Aktivitetsplan i nærmiljøet vårt:
Hva: Finne insekter i skogen
Hvordan: Vi har insekts fanger med oss i skogen. Barna deler på de vi har og må samarbeide får å få tak i insektene. Etterpå samler vi insektene vi har funnet og tar fram det digitale mikroskopet og ipaden vår.
Hvorfor: Barna skal være i grupper slik at de samarbeide, skaper fellesopplevelse og at de undrer seg sammen. Når vi ser insektene i mikroskopet, så ser vi de på nærhold og vi undrer oss i lag, store og små. Dette er noe vi kan bygge videre på etter hvert som vi får erfaringer og kunnskap om insekter.
Hva: Undre oss over hva som finnes i vannet
Hvordan: Vi skal ha med oss gopro kamera i skogen, der er det en bekk og vi skal ta bilder/filme under vannet. Koble til ipad og se hva vi filmet eller tok bilder av.
Hvorfor: Barna skal få erfaring på hva som lever i bekken og til årstidene. Barna skal få undre seg i lag med voksne og de andre på avdelingen. Skape fellesopplevelser i lag med de andre
Vi blir kjent med både naturen, nærmiljøet og bruken av digitale verktøy på en helt annen måte. Vi kan også gjenfortelle opplevelsene vi sitter igjen med på en helt annen måte. Fordi vi har dokumentert det med kamera/film og vi har sett insektene på nærhold ved å bruke digitalt mikroskop. Barna får erfart, undret og skapt nye og spennende interesser. «Det er mye å undre seg over, spørre om og finne ut av når barna ser kjente ting i nytt perspektiv. Å arbeide med det digitale mikroskopet kan styrke ordforrådet, øke barns nysgjerrighet og undring og gi dem lyst til å utforske mer» (Bauer, B N 2018, s. 122)
Vi har lastet ned apper som kan fortelle oss hvilken blomst vi ser, hva den heter og hvor den vokser. Dette kan vi også gjøre med insekter. Barna får nye erfaring og kunnskaper gjennom å jobbe med naturen slik. Vi som jobber i barnehage må bli flinkere på å høre barnas stemme gjennom digitale hverdag, vi må skaffe oss kunnskap og erfaring på hvordan en kan bruke digitale verktøy i hverdagen. Det trenger ikke å være så vanskelig å gjennomføre, bare vi har en innstilling på at dette er noe som er gøy, viktig og at vi ser det gjennom barnas innblikk. «Barnehagen skal skape et stimulerende miljø som støtter opp barnas «lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, tema, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling» (Kunnskapsdepartementet, 2017c, s. 22)
Ved å bruke nærmiljøet vil barna blir kjent med nærområdene vi har rundt barnehagen og får nye erfaringer og kan glede seg over at vi har disse områdene i nærheten av oss. Med erfaring så har barna tatt med seg foreldrene på tur i helgene, fordi de har hatt det så gøy der på tur med barnehagen. Noe som vi som jobber i barnehage synes er veldig gøy å få høre. Vi har en lang vei å gå innen det digitale i hverdagen, men hvis noen er med på laget og viser at det ikke er så vanskelig som de tror så tror jeg flere vil bli med på dette.
Kildeliste:
-Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
-Bauer, B Nina (2018) Digital praksis i barnehagen. Fagbokforlaget.