TELEMARKSKANALEN

Britt Flaatten
SYKLING LANGS TELEMARKSKANALEN MED LUNDE SOM UTGANGSPUNKT
Vi hat holdt oss til kortreiste turer så langt i år. I påskens stilleuke kjørte vi til Lunde, og sjekket inn på First Camp, Lunde. Det var gråvær da vi forlot Nøtterøy og ikke lenge etter at vi hadde fått anvist plass, kom regnet. Riktig koselig når det trommer på taket og vi sitter tørt og godt inne.
Neste dag våknet vi opp til blå himmel og sol. Jeg leser meg alltid opp om plasser vi besøker. Det hadde jeg også gjort denne gangen.
Telemarkskanalen stod ferdig i 1892 og den ble ute i Europa betegnet som et «åttende vidunder». 500 mann hadde i 5 år jobbet med å sprenge seg vei gjennom fjellet. Imponerende ingeniør kunst står bak dette flotte anlegget. Mange menn mistet livet under byggingen.
Lunde er et av anløpsstedene for kanalbåtene M/S «Victoria» og M/S «Henrik Ibsen» på Telemarkskanalen som strekker seg fra Skien til Dalen. Det er 105 km fra kyst til fjell med 8 sluseanlegg som må passeres på veien. M/S «Telemarken» går tur/retur Akkerhaugen – Lunde. Alle tre båtene går kun om sommeren.
Vi har kjørt på flere av de nasjonale turistveiene. Nå ble det å prøve en nasjonal sykkelrute, nærmere bestemt sykkelrute nr. 2. Den følger Telemarkskanalen. Vår første sykkeltur langs kanalen utgjorde ca. 24 km. Vi startet fra campingen og fulgte bilveien ned til Vrangfoss.
Vi gjorde et stopp ved Saga. Den ble bygd i 1940-årene da det ble behov for restaurering i kanalen. Det var kommet strøm til Vrangfoss, noe som gjorde at det kunne bygges en elektrisk sag. Kanalen har behov for trelast i bredder og tykkelser som ikke finnes i vanlig handel. Saga brukes til å skjære forskjellige dimensjoner til reparasjon av sluseporter og til restaurering av kanalens hus.
Smia ble satt opp rundt 1900. I denne smis deler til reparasjoner og vedlikehold av kanalens anlegg.
SAGA
Vi tok en kikk på Steinferja. Denne er den siste som ble brukt i arbeidet med steinsetting. Byggingen av kanalen og oppdemming av vassdraget skapte nye strandlinjer. Disse nye elvebreddene var utsatt for ras. Det var grunnen til at breddene ble steinsatt. Kanalens folk jobbet med steinsetting flere ti-år etter at kanalen var ferdig.
STEINFERJA
Skulpturskogen «Sofia» pirret min nysgjerrighet. Historien bak er at skulpturene lå lagret som gipsformer i en låve i Lunde. Sparebankstiftelsen Nome gav en gave som førte til at det ble utviklet permanente kunstverk. Nå finnes de 11 unike skulpturene i skogen rett ved Vrangfoss. Skulpturene er laget av den lokale kunstneren Ferdinand Wyller. Skulpturene skildrer mennesker, livet og hvordan alt henger sammen. En interessant tur gjennom skogen. Du kan lese mer om skulpturparken her: https://nomestiftelsen.no/skulpturskogen-no/
FRA SKULPTURSKOGEN "SOFIA"
Så kom vi til Utsikten. For en plass, her hadde vi panoramautsikt opp mot Vrangfoss og de 5 slusene. Dette er Telemarkskanalens største sluseanlegg med en løftehøyde på 23 meter. Vrangfoss var opprinnelig et to km langt stryk med et fall på 25 meter gjennom et trangt fjellskar. Fossen lagde nesten uløselige problemer under fløting av tømmer. Dette er årsaken til navnet Vrangfoss.
IMPONERENDE SLUSEANLEGG
Ved utsikten er det satt opp en bauta til hyllest for «pådrivarar, teknologar og anleggsarbeidarar som bygde Telemarkskanalen – eit teknisk underverk frå 1850 til 1890 åra.»
Vi syklet videre opp til selve sluseanlegget. Her vandret jeg fra nederste sluse til den øverste. Det er ett imponerende anlegg, og ikke minst når en tenker på den tiden dette ble anlagt.
VAKTHUS FOR SLUSEBETJENING
KRAFTANLEGGET
Kraftverket som ligger på høyre side av slusene, stod ferdig i 1962. Turbinen ligger inne i fjellet, og vanninntaket er rett overfor dammen. Årsproduksjonen gir strøm til i underkant av 10 000 boliger.
DEN NORSK/SVENSKE KONGEN, OSCAR II BESØKTE VRANGFOSS I 1893
Så tråkket vi oss tilbake til campingen - på den nasjonale sykkelveien.
LUNDE SLUSEKRO
Lunde har også litt å by på. Det er fint nede ved Lunde sluse, møtested for kanalbåtene. Lunde slusepark har slusekro, gjestebrygge, servicebygg med toalett, vaskemaskin og dusj.
Da jeg syklet rundt, dukket Mudder’n opp. Norges eldste anleggsmaskin, dampmaskinen som ble brukt til å mudre vassdraget med under byggingen av kanalen på 1800-tallet.
MUDDER'N
Ikke nok med det, tro det eller ei, men i Lunde har det faktisk blitt produsert biler. Troll var et norsk bilmerke produsert av Troll Plastkarosseri og bilindustri i Lunde mellom 1956 og 1958. Det ble bygget 5 biler før fabrikken ble nedlagt på nyåret 1958 på grunn av økonomiske vanskeligheter. Etter konkursen ble en sjette bil satt sammen av ferdigproduserte deler. Denne bilen står i dag utstilt her i Lunde.
TROLL BILEN SOM ER PRODUSERT I LUNDE
Vi var ikke helt ferdig med den nasjonale sykkelveien, så vi utforsket en bit til, den strekningen som kalles Landskaper’n.
Rundturen er ca. 24 km. Denne strekningen betegnes med vanskelighetsgrad middels. Turen går gjennom et variert og småkupert landskap. Det viste seg at mye av turen gikk på offentlig vei. Totale høydemeter er 253 meter.Vi hadde første stopp ved Kjeldal sluse som ble bygget som en del av Bandak – Nordsjøkanalen. De seks sluseanleggene mellom Norsjø og Flåvatn er ikke bygd om eller modernisert. Fremdeles foregår alt slusearbeidet med handkraft. Slusene åpnes og lukkes manuelt.
Neste stopp var Hogga sluse, den siste og øverste i sluseanlegget. Løftehøyden er 7 meter fordelt på to slusekamre. Her ligger en fin selvbetjent bobilcamping, den tror jeg vi prøver neste gang vi er på disse kanter når båttrafikken er kommet i gang.
BOBILCAMPEN MED NOEN AV DE GAMLE BYGNINGENE
Ved Hogga sluser finnes et helt komplett anlegg med bygninger, slusevokterbolig, smie, uthus, lagerbygninger og vakthus. Kanalen har bare to slike vakthus, dette og et ved Vrangfoss. Huset er i sveitserstil. Vakthuset er sentralt plassert i anlegget. Det er plassert slik at det er godt utsyn over slusingen og trafikken.
VAKTHUSET

Vi syklet videre på Murane, nasjonal verneverdig veg. På oppslaget ved slusa finner vi denne informasjonen:
»Murane er et 1,7-km godt bevart parti av den gamle veien som ble mellom Ulefoss og Strengen. Veien ble bygd i 1853 og bandt sammen de to store vannvegene Norsjø og Vestvannene før Bandakkanalen mellom Ulefoss og Strengen åpnet i 1892. Den gamle vegen måtte heves som følge av oppdemmingen ved Hogga sluser. Den opprinnelige vegen sees fortsatt under vannet ved siden av den nye. Murane er et godt eksempel på eldre vegbyggingsteknikk med blant annet natursteinsmurer og stabbesteiner.»
Murane ble etter hvert for smal. Ny vei kom i slutten av 1970-tallet. Dette var virkelig en interessant strekning å sykle langs, blant annet så vi godt den gamle veien nedenfor «nyveien». Igjen må jeg la meg imponere over det arbeidet som ble utført rundt Telemarkskanalen.
Vi syklet over Strengen bro og så den lille, hvite Flåbygd kirke fra 1822 med 180 sitteplasser.
Vi kom etter hvert inn på FV3322. Det var greit å ha elsykler for det er en del bakker opp, men også full fart nedover. Fint å sykle på denne sida av Telemarkskanalen. Vi så flere av de plassene vi hadde passert på den andre siden. Flotte dager i et vakkert landskap.
Det blomstret, blåveis på vei til å visne, hvite tepper med hvitveis og bjerketrær som hadde fått et grønt skjær.
«No livnar det i lundar, no lauvast det i li, den heile skapning stundar no fram til sumars tid.»