BOBILTUR. SYKLING LANGS GØTA KANALEN, del 1.

Britt
Britt Flaatten

BOBILTUR – GØTAKANAL. 1. del. SYKKEL LANGS KANALEN. 

Her ved starten på kanalen, finner vi kanalkontoret.

Vi har vært langs Göta kanal tidligere, men kommer gjerne igjen. Denne turen startet vi hjemmefra, dvs fra Nøtterøy. Turen gikk med ferga fra Horten til Moss. Vi valgte å kjøre nordover E 6, ta av til fylkesvei 151 for å komme inn på E18. Ved Kristinehamn kjørte vi inn på riksvei 26, som vi fulgte til Sjötorp. En kjøretur på litt under 4 timer, 309 km. Rett før vi kom til Grums, hadde det vært en trafikkulykke. Vi ble stående i en stillestående kø i 2 TIMER. Vi hadde det ikke travelt, så der stod vi. Hva utfallet ble for de som var involvert i ulykken, vet vi ikke.

Til Sjötorp kom vi, der hadde vi booket oss inn på Stellplats Sjötorp Norra. En grei gruslagt plass rett ved matbutikken, som jeg vil nevne litt senere. Neste dag våknet vi til regn, men heldigvis ble det opphold utover dagen. Det passet bra for vi hadde planlagt dagens sykkeltur. Göta kanalen starter i Sjötorp ved innsjøen Vänern og har sitt endepunkt i Mem ved Östersjön. 

GØTA KANALS 1. SLUSEPORT

I 1810 startet byggingen av kanalen, og i 1832 ble kanalen innviet i Mem med kong Karl XIV tilstede. 58 000 soldater gravde kanalen med metallbelagte trespader. Kanalen er 190 kilometer lang. Av dette er 87 km gravd ut av soldatene med trespadene! Imponerende, nesten ikke til å fatte. Det er 58 sluser langs kanalen. I sesongen arbeider 100 slusevakter. Det finnes 6000 brygger langs Göta kanal. I tillegg finnes finnes mange bedrifter som serveringssteder, overnattingssteder, museer, butikker mm. Det sies at det er 4 millioner besøkende langs Göta kanalen hvert år.  

Sjötorp ligger ved Vänern og her starter Göta kanalen. Sjötorp blir ofte nevnt som  "den verkliga perlän vid Göta kanal og Vänern." Sjötorp har sommeridyllen, ett tusentalls turister kommer hit hvert år. I 2023 bodde det ca. 420 mennesker her, så om vinteren er det en stille plass. 

Langs kanalen er det flott tilrettelagt for sykling, det er grusveier, ingen bratte bakker, kun en liten stigning i forbindelse med hver sluse. Til tross for overskyet vær, var det mange syklende, men også noen gående. På den ene siden er kanalen bare et stenkast unna, og på den andre siden er det blomstrende grøftekanter, grønne jorder, beitende kuer. Det er godt å nyte stillheten, ikke en bil på disse sykkelstiene. Biler ser vi langs parallelle veier eller når de krysser en av de mange broene langs kanalen. Strekningen Sjötorp til Töreboda er knappe 2 mil. Vi bruker lang tid, det er så utrolig mye å fange inn i mobilkameraet. Det blir mange stopp underveis. Vi er så heldige å få se båter på kanalen, båter på vei inn og ut av slusene. Flott var det også å se kanalbåten «Bellevue» som vi holdt følge med en stund.

SJÖTORP, SLUSEVAKTHUS nr. 1


Her er 1. avstandsmerke, kalt en ALNSTEN, i Sjötorp. Slike merker ble satt opp langs kanalen da den ble innviet i 1822. Det er 60 slike ved kanalens vestgötadel. Avstanden mellom hver sten er 1000 alnar, ca. 600 meter. Alnstenen er hugget ut av kalksten. Det var viktig å kunne regne ut avstander, da dette ble brukt for å finne kostnadene for transport og for dragning av båter uten motor.


SJÖTORP, SLUSEVAKTHUS nr. 2 og 3.

I disse gule husene bodde  og arbeidet slusevaktene.


SJÖTORP, SLUSEVAKTHUS nr. 4 - 5


SJÖTORP, SLUSEVAKTHUS nr. 6


Båter så vi flere av på sykkelturen vår


SJÖTORP, SLUSEVAKTHUS nr. 7- 8

SLUSE VED SJÖTORP nr. 7 -8


ROGSTORP


LYRESTAD


NORRKVARN 


HER VED NORRKVARN VAR DET ET FLOTT OMRÅDE FOR BARN, ET MINI KANALOMRÅDE


KOPI AV LYRESTAD KIRKE SOM VI PASSERTE LITT LENGER NEDE VED KANALEN


ET FLOTT OMRÅDE, TIL GLEDE FOR BÅDE STORE OG SMÅ


DET VAR EN GANG


MED HEST OG KJERRE BLE KANALEN TIL - SAMMEN MED RÅ MENNESKEKRAFT. DET ER IMPONERENDE

GODHÖGEN.

Huset ved Godhögen er oppført på 1920-tallet. Det er blant de siste slusevaktboligene som ble bygd. Mange slue- og brovaktsboliger var bebodd helt fram til 1960- og -70 tallet. Når man var ansatt hos Göta kanalbolaget inngikk boligen som en del av jobben. Mistet man jobben, mistet man også boligen.

HER ER BÅTENE FORTØYD MENS DE VENTER PÅ Å KOMME INN I SLUSEPORTEN


RIKSBERG


HAJSTORP NEDRE BLE FERDIGBYGD I 1821.

SLUSTRAPPENE GODHÖGEN - RIKSBERG - HAJSTORP HAR EN TOTAL FALLHØYDE PÅ 22,7 METER. DE LØFTER BÅTENE TIL 91,6 METER OVER HAVET.

HER FIKK VI SE M/S BELLEVUE. HUN TAR DEG MED PÅ TUREN FRA SJÖTORP TIL TÖREBODA MED RETUR. DET ER EN GUIDET TUR SOM TAR CA. 4,5 TIME


HAJSTORP  ÖVRE

Hajstorp kanalbyggmester sin bolig er i dag i privat eie. Huset ble bygd i 1902. Til eiendommen hører blant annet en bolig for kusken, stall, låve og vaskerom. Her er også verksted, smie og lagerbygninger. Hajstorp var hovedsted på västgötasiden helt fram til 1976.


BROA VED HAJSTORP ÖVRE BLE BYGD I 1822. DET ER EN RULLEBRO/SKYVEBRO. 

Hajstorp bro er av støpejern og antagelig kanalens eldste bro som fremdeles er i drift. Denne type bro hviler på ruller eller hjul og forskyves i lengderetningen. Den brukes for å tillate passasje av fartøy som er høyere enn broens frie seilingshøyde. Det finners flere slike rullebroer langs kanalen. 


HER KOMMER BELLEVUE UT AV SLUSEN OG PASSERER GJENNOM DEN ÅPNE RULLEBROEN


SÅ BRA AT DET IKKE ER LOV Å RI HER MENS KANALSTIEN KRYR AV SYKLENDE OG GÅENDE


Levsäng


GASTORP


DA KOM VI FRAM TIL DAGENS ENDEPUNKT, TÖREBODA


I TÖREBODA MØTER VI PÅ FERJA LINA SOM ER SVERIGES MINSTE FERJE. DEN TRAFIKKERER GÖTA KANALEN PÅ TVERS. FERJA BIDER SAMMEN DEN ØSTRE OG VESTRE DELEN AV KANALEN. FERJA ER KUN FOR SYKLISTER OG GÅENDE. TUREN TAR 20 - 25 SEKUNDER. FERJA DRAS OVER KANALEN VED HJELP AV ETT TAU.


TOGSTASJON I TÖREBODA

FINT TILRETTELAGT FOR BÅTENE

BOBILPARKERINGER ER DET FLERE AV LANGS KANALEN


ETT MORSOMT INNSLAG LANGS DEN SISTE STREKNINGEN MOT TÖREBODA



Publisert: 28.06.2025, 20:46


Andre artikler