Tips and tricks....

25.08.2018, 21:54

2 kommentarer

Hei, i dag noen erfaringer på turen. Kanskje kan de brukes av andre men dette er ingen fasit, kun personlige meninger.

Før jeg begynner oppramsingen, mine egne tabber og feil. (noen ikke alle)

Alt for lange etapper til å begynne med. Ræva skrek etter ville men jeg tenkte at det gir seg sikkert etter et par dagen. Valg av overnatting, hotellrom til 150,- pr/døgn er billig men ikke bra. Våknet i 4 tia og ville hjem!

Daglig vedlikehold, glemte dette og kjørte minst en dag med ødelagt hjullager i bakhjulet. At dette ikke medførte større skade var bare flaks. Men kostet da en dag på verksted.

Bruk av speil og se seg til siden før forbikjøring; jeg skulle forbi en bobil og la meg ut da jeg oppdaget at det hadde en annen også. Speil alene holder ikke snu deg å se.

Mat, kanskje ikke så smart å gå bananas på det polske frokostbordet for senere å oppdage at toalettet på bensinstasjonen er et «hull i gulvet»

Free WIFI har de fleste hotell, dette er som oppringt internett på slutten av 90 tallet. Tar 10 min å laste VG. Skaff deg utvidet mobildata før avreise. Iallfall vist du skal jobbe med bilder ol. Nå det saklige.

Penger:

Trenger man det og hvor mye? Det kommer helt an på selvfølgelig. Bruk hva du mener du selv fortjener men 1000,- om dagen burde dekke det meste, overnatting og drivstoff.

Ta med 3 kort, 2 kredittkort og 1 debetkort, 2 Kreditt i tilfelle den ene avvises eller mistes og 1 debet fordi ikke alle lassene og butikker aksepterer kredittkort, 90 % aksepterer. Jeg liker å mikse cash og kort. Jeg synes det er greit å betale for bensin og mat med cash.

Forsikring:

Et must! 

Livsforsikring, for de hjemme.

Ulykkesforsikring, for deg selv. Skulle ulykken være ute er det greit å ha penger til å bygge om hus/leilighet, pluss litt til overs for en trike (3-hjulet motorsykkel)

Reiseforsikring, for tyveri, hjemreise osv

Kasko på MC

NAF medlemskap med mc, dette har jeg hatt i alle år men fikk først bruk for det for noen dager siden. Ringte NAF i Norge og taubil var på plass inne 1 ½ time. De fleste har også dette i sin kaskoforsikring men NAF er proffe på dette.

Klær:

Du trenger ikke å ha med så mye. Ting kan vaskes og det blir mindre å dra på. Kona mi gren på nesen og sa at skulle jeg være borte i 50 dager så måtte jeg jo minst ha halvparten så mange underbukser. Vi endte opp med 6 og bare to er i bruk. En på og den andre klar for vask.

Jeg har som kjent underbukser på samt en tynn stillongs. Stillongsen fordi at buksen ikke skal sette seg fast i beina når det er varmt. Har du kjørt en varm sommerdag uten noe under så er det ikke greit når knærne «låser» seg over beskyttelsen og det begynner å stramme. Ta gjerne med flere som kan suppleres vist det blir varmt.

Oventil, lag på lag. Tynne genser som kan taes av og på ved behov. Det er på brystet det blir kaldt.

2 par hansker, et par tynne og ett på tykkere som er vanntett. For regne vil det!

Kjøredress, jeg har funnet en som er optimal til meg med har må dere velge selv. Min er en GS dry BMW. Det viktigste er at den er vanntett eller kan gjøres vanntett, vist du har tid da.

Hjelm, må man jo ha, jeg har en åpningshjelm i fra Schubert. Tenk støy! 8-10 timer på sykkelen i stadig vindstøy gjør at du blir sliten. I tillegg til hjelmen har jeg også ørepropper. 

Vanntette støvler!

Navigering:

Jeg har en Tomtom Raider 420. Fungerer perfekt til meg men må ofte sette den litt på plass. Her om dagen hadde jeg 39 km frem til hotellet og den mente at det skulle jeg bruke 2 timer på! Ja 20 km/t i snitt da liksom. Jo da det stemte det for jeg hadde valg, som jeg hele tiden gjør, adventure mode, og da hadde den funnet ut at jeg kunne kjøre igjennom blomsterbed, bakgårder og alle mulig og umulige veier. Det fine med denne funksjonen er at du finner veier som du ALDRI ville finne i en kartbok. Feks, kjører du i Alpene så følger du bunnen av delen før du krysser over fjellet til neste dal. Dette hadde de ikke tid til i gamle dager. Da var det «straka» veien over til neste dal. Disse veiene vi du kjøre!

Kvelden før når ruten er funnet og overnatting bestemt så skriver du ned punkter, veier og byer langs ruten. Da kan du lettere følge med under turen. Sjekk også kartboka om den «spennende» veien du har valgt ikke gjør at du må kjøre gjennom 10 talls småbyer i ruchtiden. Da går klokka fort!

Husk at du også må bevege deg. Supert å kjøre rundt i Alpene, eller Pyreneene med fjell etter fjell men vist du ikke beveger deg på kartet så blir jo turen hjem lang. En god kombo av flotte veier som tar deg fra plass til plass er det beste. Jeg skal kjøre ca 12000 km og da må jeg jo bevege meg på kartet. Samtidig vil jeg jo også få med meg alle de flotte fjellpassene. Alle rekker du aldri men du får velge hva du helst vil kjøre.

Overnatting:

Jeg velger pensjonat eller hotell. Camping fungerer jo også utmerket. Husk værmeldinga.

Sjekk referansene til overnattingen. Ikke kjekt å bo på et «møkkahotel» Har du muligheten så velg et som kan kanselleres. Ting kan jo forandre seg underveis. VET du hvor du skal så kan du jo booke for flere netter men dette er risikabelt da ting skjer.

Erfarne fjellfolk:

Disse vil du treffe. De vil gjerne fortelle om den fantastiske ruten de kjenner og du MÅ dra dit. Jo man kan jo høre hva de sier og få noen tips men det er tross alt DIN tur og en god regel er «stick to the plan»

Sikkerhet:

IKKE fall for fristelsen å kjøre i t-shirt og shorts.  Jeg har av erfaring opplevd hva skrubbsår på armer og bein innebærer. Bandasjerte sår som gror fast i madrassen. Bandasjer som gror sammen med sårene. Dette vil du ikke oppleve. Enda værre vist du ikke bare ender med skrubbsår men at det går inn i beinet. Spesielt ankler, hofte er utsatt og da hjelper det lite med slippers og shorts.

Kjør som at alle andre er idioter. Du har ikke tid til å utsette deg for en ulykke. Hva sparer du på å kjøre forbi? Du er jo på ferie og har all verdens tid. Husk å si det til deg selv hele tiden. 

Bruk av speil og se seg til begge sider før filskifte er alltid viktig. De fleste syd i Europa mener at en smal vei er plenty av plass for 3 biler. Ligg ikke ute i kanten av veien men krev din plass!

Kjør som en «prest» og skal du absolutt råkjøre så lei en en time på Nürburgring eller lignende.

Mentalt:

Lært, erfart og innsett, er tre ord som jeg lever etter. Greit at man har lært ting men man må erfare lærdommen før man kan innse sannheten. 80/20 regelen er også grei å huske. 20% av innsatsen for å oppnå 80% av resultatet. Så gikk det ikke slik du hadde tenkt men du er jo på ferie, nyt dagene. Ta godt vare på minuttene. Timene tar vare på seg selv.

Kjøretøy:

Her har jeg ingen sterke meninger. Den perfekte sykkelen finnes IKKE, så mye for sterke meninger. De er sant. Jeg har kjørt mc i 35 år og prøvd det meste. Perfekt eksisterer ikke. Noen punkter allikevel da.

Skal man kjøre langt så kan det jo være en ide å finne en sykkel som føles komfortabel. En som har en sittestilling som gjør at du sitter godt og at du ikke minst ser veien foran deg. Ondt i «ræva» får du uansett.

Sist men ikke minst, i år er det flere ulykker med mc en på mange år. Hvorfor? Veivesenet sier at godt vær har en årsak da flere er ute og kjører. Samtidig sier de dette; Dagens sykkler har så mange funksjoner ombord, navigasjon, forskjellige knapper som skal trykkes på og innstillinger som skal justeres. Dette tar fokus vekk i fra veien og kanskje har du tid til en sms i bilen men ikke på sykkelen. Velg hva du vil men fokuset er på veien ikke på panelet i sykkelen.

Daglig kontoroll av sykkelen! Hver dag sjekker du at dekk, drev og det tekniske virker. Trykk på blinklyset å se at det virket, sjekk kjedet om det er rent og smurt. Ett godt tips er dette: klipp sund noen t-shirts og ta med noen engangshansker som du har lett tilgjengelig.  Fint slik at du ikke blir dekket av smurning når du sjekker dekk og drev. Kjekt også til å tørke bensinsøl ol.

Verktøy bør du ha med. Jeg har også en reservekanne på 2 ½ l som jeg også har hatt bruk for. Sjekk at innholdet i verktøyskrinet dekker de behov som du har. 

Som nevnt først, dette er mine tanker, ingen fasit, untatt sikkerhet. Kjør for fae... som folk og kom hjem i samme stand som du forlot det. Bortsett i fra noen erfaringer rikere. 

God tur!

Noen bilder og så et utdrag i fra boken, i dag om den eksentrikse svenske sjømanspresten Helge.

For et landskap!

En sliten Briançon

 

Fra boken:

 

Alle lo så de gråt mens Jonas titt og ofte måtte henvende seg til Maribell nå som alt av snakk foregikk på spansk. Helge snakket flytende de fire viktigste språkene som han sa. Nemelig Portugisisk, Spansk, Fransk og Italiensk. Det ble også en del gråt da Helge fortalte om tiden etter at Jonas sin far, Simon-Jacques, hadde dødd. Alt i alt ble det en fantastisk aften med historier i fra Tierra del Fuego i sør til Skorpsund i nord. Da festen gikk mot slutten kunne Jonas fortelle Helge at Toby ville begynne på jobben med taket førstkommende mandag.

Helge trakk Jonas tilside og viste ham inn i et lite rom bak kjøkkenet.

«Her min gode venn» sa Helge. 

Han rakte Jonas en pakke godt inntaket i papp og papir.

«Er dette et bilde?» spurte Jonas.

«Ja, men du får ikke pakke opp før du kommer hjem» sa Helge.

«Lov meg det».

«Claro» sa Jonas.

Det var nesten blitt morgen og de kunne så vidt se havet som begynte å få et rødskjær i øst der solen var på vei opp.

«Vi går hjem» sa Osvaldo.

«Er vi heldig finner vi et bakeri og tar frokost der».

Det ble som Osvaldo foreslo og sammen gikk de ned mot Altea. Maribell, Jonas, Laurits og Osvaldo. Jonas hadde bildet under armen og kunne nesten ikke vente med å pakke det opp. Gode 2 timer tok turen hjem. De fant ikke noe åpent bakeri men alle sammen var utslitte og stupte til sengs, hver til sitt. Bilde forble uåpnet ved fotenden av sengen.

Dagen etter stod Jonas opp sent og gikk ned på kjøkkenet. Der fant han en lapp fra Maribell der hun fortalte at hun hadde dratt på jobb. Jonas husket brått bildet og gikk opp på soverommet for å pakke det ut. Han tok bildet med ned og la det på den store kjøkkenbenken. Det var som at noen fysisk hindret han i å åpne pakken, han fikk det ikke til. Denne merkelige og litt skumle følelsen lot seg ikke fjerne så han lot bildet bli liggende og bestemte seg for å gå utenfor å jobbe litt der til Maribell kom hjem.

Da Maribell kom hjem fortalte Jonas henne om den følelsen som han fikk da han hadde prøvd å pakke ut bildet.

«Det kommer sikkert av at det er til meg» lo hun.

«Gi meg en saks så skal jeg åpne».

Hun pakket bildet forsiktig opp. De lot pappen ligge på benken mens de forsiktig vendte bildet og så på det sammen.

«Still bildet opp i mot veggen slik at vi kan se på det på litt avstand» sa Maribell.

Hun var blitt merkbart blekere i huden. Jonas ble også kald og svett der han så på bildet som lå på benken. Han tok bildet med og satte det opp på et lite bord de hadde borte i hjørnet. Veggene var hvite og ga en flott kontrast til det mørke bildet. Han tente lampen over bordet slik at det ga bildet litt lys. På kjøkkenbenken hadde bildet virket nesten svart med en spøkelsesaktig figur i midten. Det hadde sett mystisk og nesten skremmende ut.

Nå i kontrast til den hvite veggen og lyset fra lampen så de at det var en kvinneskikkelse. Bilde var en halvfigur som viste fra midje og opp til hodet. Bakgrunnen var i sorte nyanser og selve skikkelsen kunne sees i detalj noen steder mens andre ikke. Det var som om deler av bildet var opplyst mens andre ikke. Man kunne tydelig se nederste delen av den ene hånden mens den andre var gjemt i mørke. Den kunne skimtes mens ikke sees. Brystet og halsen kunne man tydelig se og rundt den smekre halsen hang et tynt gullkjede med kors. Ene delen av ansiktet kunne sees tydelig mens andre halvdel lå i en slags skygge. Pannen og deler av det ene øret kunne også sees mens resten av hode og håret liksom forsvant inn i det mørke.

«Det er deg, kjære» sa Jonas.

Tårene trillet mens han smilende så på sin kjære Maribell. Hun stod som forstenet og øynene var limt på bildet. Bildet var ca 40 cm bredt og 50 ca høyt. Den var omringet av en praktfull ramme i heltre med utrolige utskjæringer. Det så ut som noe Rembrandt hadde malt på 1600 tallet. Samme stil og samme teknikk med å fremheve og gjemme deler av objektet.

«Mener du det?» spurte Maribell.

«Hun er jo så uendelig vakker».

«Det er jo akkurat hva du er» sa Jonas.

«Han har til og med fått med seg ditt krusifiks som du har rundt halsen».

«Han har et meget godt øye for detaljer for du skal se på det nøye for å se at det er er krusifiks og ikke et vanlig kors».

«Du kan tydelig se at han har tegnet Jesusbarnet inn på korset akkurat som ditt».

«Det er nydelig» sa Maribell.

«Akkurat som deg, min kjære».

De gikk sammen bort til bildet for å se på det nærmere. Detaljene var utrolige. Hvordan Helge hadde rukket å male dette praktverket på to dager ante de ikke ,men sammen snudde de bildet og så på innskriften der.

«Kjære Maribell og Jonas»

«Håper bildet falt i smak og at jeg ikke har gjort Maribells skjønnhet urett».

«Det er med den største glede at jeg har malt dette».

«Håper dere elsker bildet like mye som meg. Husk og aldri fortelle hvem som har laget det og be meg ikke om flere».

«Dette er malt til deg Maribell, men de andre bildene vil jeg ha for meg selv».

«Deres hengivende venn, Helge».

 

Del artikkel: Del på X

Relaterte artikler