På vei mot Birken - uten mål om å ta merket.

18.01.2019, 09:14

Som undertittelen på denne bloggen sier, så handler denne om en ganske gjennomsnittlig mann (40, to barn, jobber i offentlig sektor, kjører KIA osv), som til stadighet melder seg på Birken, men uten mål om å ta merket.

For all del, jeg heier på de som tar det, men har innsett at jeg trolig ikke kommer til å ta det, men det er derimot opplevelsen jeg går for. Jeg har en konkurent, og det er meg selv. Det gjelder å prøve å gå noen minutter raskere hvert år, det gjelder å komme seg over fjellet med færrest mulig glipptak og ikke minst komme seg over fjellet med en god følelse i kroppen.

Grunnlaget for dette legger jeg gjennom hele året. To år fullførte jeg trippelen, men de siste årene har jeg prioritert ski, hvorfor? Jo, for det første liker jeg ski best, og for det andre har jeg ikke tid til å trene til tre ulike arrangementer.Jeg prøver å trene tre økter i uka, i hovedsak ski/ rulleski. Samtidig er det viktig å variere også, både for at kroppen skal være mottakelig for trening, men selvsagt også for at jeg ikke skal bli lei.

En treningsuke kan se sånn ut; mandag (60 min. ski samt trening med barn), onsdag (60 min ski) , torsdag (ski 60 min, deretter trening med barn), ja og selvsagt en tur i løpet av helga. I sommerhalvåret er det gjerne rulleski mandag og onsdag og gjerne en løpetur eller to. Med andre ord har jeg ikke noe fastlagt opplegg, men har fokuset på å holde meg i bevegelse.

Et eller annet sted har jeg hørt at man bør ha 1000 km ski i kroppen for å klare merket, for min egen del er dette ikke realistisk å få til. Samtidig tenker jeg at all bevegelse havner i en sekk, og så lenge man har et bra aktivitetsnivå havner dette i en totalsum.

Uansett, start på et realistisk nivå - det er DU som skal fullføre distansen mellom Rena og Lillehammer, og det klarer du. Første året jeg gikk (2014), slo alt egentlig helt feil ut fra første stund; snøen uteble, jeg hadde gitt blod tre dager før og gikk med bakglatte ski. Treningsgrunnlagt var ca 3 km på snø, med andre ord, dette er gjennomførbart. 

De senere årene har jeg blitt mer rutinert, spiser mer bevisst og trener mer målrettet. Allikvel: Målet mitt er bedre tid enn i fjor, og at jeg ikke står på Tingstadjordet med influensa i år.

Del artikkel:


BloggiShop

Relaterte artikler