Mine beste Birken-brølere.

28.01.2019, 09:28

#Birken nærmer seg, og treningen går sin skjeve gange i en passe travel hverdag. Jeg skal innrømme at det hadde vært stas å gjøre det bedre enn i fjor, og til og med ta merket. Samtidig er det store målet det første, nemlig å gjøre det hakket bedre enn i fjor. Samtidig er jeg så heldig at det alltid har vært eksterne faktorer å skylde på, men igjen; jeg kan ofte skylde på meg selv. Jeg deler de gjerne med deg: Her er mine beste Birken-brølere.

Negativ bloddoping: Vi husker skandalene fra 1980-tallet, løpere fra det ene etter det andre landet ble avslørt som juksepaver. Enten bed hjelp av suspekte substanser, eller ved hjelp av bloddoping. Akkurat det skal ikke jeg ha på meg: I 2014 skulle jeg gå FredagsBirken for første gang. Sesongen som sådan var elendig, med sammenhengende regn mellom november og februar. Tre kilometer på ski i forkant var heller ikke optimalt, men jeg tenkte skitt au. Hva jeg ikke tenkte på var at det ikke var lurt å gi blod mandagen før. Altså fire dager tidligere. Resultatet av dette var at jeg (ved siden av å våkne med halsbetennelse) gikk med kramper og stjerner foran øynene fra Skramstad og til mål.

Alltid greit å være uthvilt - hvilket jeg ikke var i 2016 

Tung sekk: De originale birkebeinerne gikk med en liten unge i sekken, og før var obligatorisk vek 5 kilo. Dette ble redusert til 3,5 kg. Uansett, så burde jeg ha lest meg opp på logistikken, og ikke båret alt av sovepose, skift, mat osv – med andre ord en sekk på 7 kilo. Dette sammen med en halvliter blod i minus, gjorde ikke akkurat saken bedre.

Feste er feste: Etter å ha slitt med bakglatte ski i 2014 bestemte jeg meg for å satse på feste kommende renn. Skiene ble behørig preppet, men kan man få nok feste? Ja, i alle fall når man våkner på Rena renndagen, og hører at det sludder på Tingstadjordet. Dette sammen med en god dose universalklister gjorde det til en selsom opplevelse. Kort oppsummert: Ikke hvert renn du må stake NED fra Sjusjøen.

Lista kunne vært lengre, men moralen i denne bratte læringskura er bl.a. Pass for det første på at du holder deg frisk fram til rennet. Kle deg godt og ikke kjør på for hardt mot slutten av treningsperioden. For det andre er det greit at du leser deg opp på logistikken (kommer tips neste uke). Birken har god logistikk, med transport o.l. som gjør det ganske bekvemt, og ikke noe er som å finne tørt tøy på Lillehammer, ta seg en dusj og slappe av.

Lista over brølere kunne vært lengre, nevnes kan eks: Renn 2018 fullført med influensa, løp 2016 fullført med feber, sykkel 2016 fullført med feilmonterte deler. Merk ordet «fullført», ja med en viss trening og motivasjon fullfører du fint.

Del artikkel:


Relaterte artikler