Ferie og/ eller forfall.

21.02.2019, 09:05

Ferie er tiden hvor vi kan gjøre akkurat det vi vil, i alle fall innenfor visse rammer, tanken er vel i utgangspunktet at man skal møte fornøyde og uthvilte etter ferien. Selv driver jeg med den ultimate ekstremsporten ever, nemlig familieferie. I teorien skulle jeg komme tilbake på jobben med pondus og sorte ringer under øynene, ja, det har jeg gjort noen ganger også. Må ferien være forfall, mitt svar er nei.

1.       Kroppen tar ikke ferie, ei heller forbrenninga. Ferie betyr mange fristelser, og noen av dem har du jaggu fortjent også! Man skal leve slik at du fint kan kjøre i deg en pose chips på lørdag og våkne til egg og bacon på søndag, og det med verdens beste samvittighet! Merk: lørdag og søndag. Hold med andre ord på de gode vanene gjennom ferien, selv om du er i feriemodus, så er ikke kroppen din det. Noe så enkelt som å bytte ut pilsen med en alkoholfri øl gjør stor forskjell. En utfordring er selvsagt å spise ute, en runde med biff og pommes frites går bra, det har du fortjent! Bytt ut chipsen med kokte poteter neste gang. En ting som irriterer meg litt er såkalte barnemenyer, hvorfor skal dette være ensbetydende med junk?

 

2.       Del opp dagen. Vi har hatt våre ferieturer som har endt med stillhet og olm skuling av type Wam og Vennerød, det har alle! Ferie kan være ekstremsport, men gi hverandre litt tid, da vel. Ferie trenger ikke å være hverken heldags egotripper for far eller at alle sitter i sofaen 24/7.  Om en trener en time på formiddagen, man er sammen med ungene på dagtid og en tar en solid økt på ettermiddagen, vel da kan jo alle kose seg sammen på kveldstid. Vinn- vinn, ikke sant? En sunn familie er en happy familie.

En god skitur med ungene er gull verdt

3.       Vær aktiv. Barn er en utrolig treningsinspirasjon, så bruk mye av dagen med dem. For det første kommer ikke tida med barn tilbake, med andre ord: Merket kan jeg ta når jeg blir 50, relasjon til ungene må jeg bygge nå. Ikke motsatt! Det er en tid for alt, og etter å ha lagt et grunnlag for aktive barn de siste åtte årene, kan vi nå glede oss sammen på turer. Det kan være ski om vinteren, løping og fjellvandring om vinteren. Prøv å heng på en åtteåring på fjelltur! De går ikke. De løper, hopper, kryper og klatrer. Du er forbildet – og de kopierer (ubevisst) alt vi gjør. Man drar ikke på hyttetur for å se på TV! Rettere sagt: TV-en kommer når alle er møre etter en dag ute.

 

4.       Følg planen, men varier. Vi bor i et fantastisk land med flott natur, dette gir muligheter for ulike aktiviteter. Pakk det du trenger for variert trening gjennom ferien, legg en plan før ferien (se punkt 2), slik at hva du skal gjøre kan gjennomføres.

 

5.       Oppsøk aktiviteter. Hvem sa at ferien trenger å være passiv? Legg gjerne ferien til et sted hvor det er arrangementer, nei det trenger ikke å være en sleten campinghytte med innlagt mygg og kaldt vann ifm enda et evinnelig ritt på dine premisser. Kanskje er det et lokalt renn i påsken, eller kanskje integrerer du Coast2Coast i Danmark i ferien? Det er mye kulere. Et lite tips: Merker ungene at opphavet kjører for mange egotripper kan du ta deg en bokstav mellom e og g på at de får totalt avsmak for alt som lukter aktivitet. Planlegg, avklar og ikke minst : involver familien på forhånd, da vel.

Palmestranden i Fredrikshavn - perfekt avslutning etter rulleskirenn

Dette er noen ganske enkle tips for at ferieukene ikke skal være ensbetydende med sammenhengende forfall – ferien er for at du skal lade opp batteriene og føle deg vel. Og man føler seg sjelden mer vel enn når man kommer på jobb i bedre form enn hva du hadde før ferien.

Del artikkel:

BloggiShop

Relaterte artikler