Frafall og kostnader

25.02.2019, 09:14

La gå. Langrenn er per definisjon en sær sport, både lokalt og globalt. Med sær så mener jeg en sport som medfører mye tid, penger og en rekke krav. Langrennssporten har på en og halv generasjon gått fra å være en breddeaktivitet, til å bli en aktivitet med 70% frafall (kilde VG, 26.05.16). I alle fall hos de som går aktivt.

Langrenn er en viktig del av kulturen her til lands, da Norge skulle bli et selvstendig land for godt over 100 år siden var de store heltene Nansen, Amundsen, Trysil-Knut og Sondre Nordheim. Langrennsløpere var seige skogsarbeidere som gjerne gikk 30 kilometer til rennet, gikk rennet og gikk hjem igjen.

En utfordring er spesialisering av fritiden. Tidligere var det klare skiller mellom sommer- og vinteraktiviteter. I dag snakker vi om aktiviteter. Fotball og friidrett som tidligere var sommeraktiviteter, er nå helårsaktiviteter. Ja, på mange måter er også langrenn blitt det: Rulleski er en ting, men det dukker også opp skituneller hvor man kan gå på ski året rundt. Samtidig sier det seg selv at det er enklere å oppsøke fotballbanen og idrettshallen enn det er å kjøre til nærmeste snø.

Faktisk har langrennssporten ikke klimaet på sin side, med stadig kortere vintre (hvis den i det hele tatt kommer).

En annen faktor, som man kan gjøre mye med, er kostander.

La gå, det koster å drive med idrett – men det koster også mye å dra i fornøyelsesparker også, med andre ord: Du vil nå se at kontoen får bein å gå på, men det er to prinsipper du bør ha i hodet:

1.            Du får det du betaler for.

2.            Ikke betal mer enn hva du må.

Det er et vell av utstyr der ute, men som en basis bør du anskaffe:

1.            Overtrekksdress

2.            Ski og staver

3.            Ullundertøy

4.            Gode sokker

5.            Multifunksjonsskjerf

6.            Lue

7.            Kombistøvler.

8.            Hansker/ votter

9.            Varmt tøy å trekke på seg før og etter.

Når det gjelder lue og overtrekksdress er dette noe klubbene gjerne skaffer/ har avtaler på, med andre ord kan det gjøres noen gode handler der. Man kan selvsagt supplere lista med racingdress også, men se an hvordan poden liker idretten, slik at du slipper å kjøpe inn masse du ikke trenger.  Enda bedre: Sjekk ut om klubben har noen form for bruktmarkeder e.l., her kan du spare ganske mye.

De stedene barn fryser lettest er bein og føtter, med andre ord bør du – om du skal kjøpe noe dyrt – satse på gode sokker og hansker/votter. Ikke still på trening eller renn med noe som heter bomull! Velg ullsokker, gjerne tekniske, men når du er på trening er du betydelig lengre ute enn du er i rennsituasjonen. Blir det venting, så blir det kaldt.

Det samme gjelder votter og hansker, ha det som en regel at du har votter på trening (gjerne klohansker) og hansker (tynne) under renn. Så fort rennet er ferdig står du klar med tørre, varme votter (og en cola).

Del artikkel:

BloggiShop

Relaterte artikler