Sannheten om elektiske biler - Ukomfortabel eller til å leve med?

25.03.2020, 22:04

Fins det sannheter om elektriske biler vi bør få vite, og er de til å leve med?

Den tyske bilindustrien har vært forelsket i dieselbiler i alle år, og har latt produksjonen av elektriske biler blitt håndtert av veletablerte asiatiske produsenter som Toyota og Nissan samt den amerikanske bilprodusenten Tesla. Sistnevnte har hatt en formidabel suksess, som nå ser ut til å være i ferd med å snu.

Men etter Dieselgate skandalen og diskusjoner om å forby dieselbiler i mer enn 40 tyske byer, har tyskerne rettet blikket fremover mot mer produksjon av elektriske bilmodeller.

Elektriske biler er ikke mer miljøvennlig enn kilden til energi.

Vi kan godt si at elektrisitet er miljøvennlig. Det avgir ikke gasser eller sot. Men der stopper det egentlig. Man skal nemlig være sikker på at den strømmen du lader opp med er miljøvennlig, som f.eks. er produsert av norsk vannkraft eller atomkraft. Ja, atomkraft er faktisk miljøvennlig når det ikke blir utslipp på grunn av ulykker, og vannkraft er definitivt miljøvennlig.

Går vi til Kina for eksempel, så er nesten all elektrisitet produsert av sterkt forurensende kullkraftverk, så å kjøre elektrisk bil der gir absolutt ingen miljøgevinst overhodet.

I Tyskland har de nesten en tredjedel av kraftproduksjonen fra det man kan kalle miljøvennlig produksjon (vindkraft og solcelleenergi), men likevel er nesten 40% av miksen av kraftproduksjon produsert av brenning av kull. Dette gjør at hver eneste elektriske bil i Tyskland likevel slipper ut over 1 Kg CO2 per mil den kjører.

Myten: Elektriske biler er mye billigere å kjøre.

Man ser ofte typiske regnestykker som dette: Din bil bruker 10 liter bensin per 100 kjørte kilometer. Ved en bensinpris på 15 kroner, blir det kostende 150 kr per 100 kilometer, mens en elbil bruker bare 15 KWh på å kjøre 100 km. Med dagens strømpriser blir jo det en brøkdel. F.eks. hvis strømprisen koster 40 øre per KWh, snakker vi om 6 kroner i kostnad. Da sparer vi virkelig mye, ikke sant?

Fakta er at en bil bruker 1 liter per mil, da snakker vi om en stor bil som ofte rommer flere personer, mens den elektriske bilen som bruker kun 15 KWh på 10 mil, oftest er blant de minste elektriske bilene som rommer bare 2 personer. De større bilene som rommer flere personer har større motorer og tyngre vogn, og bruker vesentlig mer. Men at det er en viss besparelse operasjonelt sett kan vi være enige om.

Fallgruven med elektriske biler er vedlikeholdet.

En ting produsentene prøver å skjule fra kjøperne sine er reparasjon og vedlikehold. Spesielt på batteriene, som ikke varer generelt lenge. De er fryktelig dyre å bytte ut.

En til ting som er verdt å merke seg er bruktmarkedet. Personlig har jeg alltid kjøpt biler som er 10 år gamle eller eldre. Kjøpt dem billigst mulig, og holdt dem i live til det blir for dyrt å ordne dem, og så sjaltet dem ut til fordel for en annen bil. Mine totale kostnader for bilhold har strukket seg ned mot 10000 kroner årlig. Selvfølgelig har jeg brukt et par tanker per måned til ca 7-800 kr hver gang. Det blir da ca 20000 i bensin / Diesel i året pluss EU-kontroller og vedlikehold. Så la oss si 30000 i året.

Hva regnestykket for en ny elbil tør jeg ikke tenke på med servicer osv, men en Tesla for eksempel er langt fra gratis. Riktignok koster det lite å kjøre med dem, men dog får du lån å betale på likesom med en annen nybil. Og på bruktmarkedet er det heller ikke store utvalget av biler som er langt fra nye, siden disse bilene ikke har eksistert så lenge på det norske markedet. Så noen hundretusen må du ut med uansett, og da spør jeg hvilken tilstand er batteriene og bilen i da?

Konklusjon:

Jeg er ikke imot en grønnere verden, tvert om. Men jeg tror ikke vi får vite sannheten om alt, og heller ikke ulempene med elbiler. Jeg forblir meget skeptisk til hvor grønne og økonomiske de er. Men, jeg satt på en Tesla Model S med over 300 hestekefter en gang. Føreren dro på, og det var en voldsom akselerasjon ulikt noe annet jeg noensinne har opplevd. Ikke så rart med fullt dreimoment fra 0 km/t. Så gøy er de ihvertfall :-)

Del artikkel: