Mistet livet i kamp mot "ulveflokkene"

23.08.2019, 10:30

I alt ble 72 personer i Sarpsborg-distriktet drept i forbindelse med direkte krigshandlinger under den andre verdenskrigen. Mange andre samfunn her i landet led utvilsomt større tap, men de unge som ikke kom tilbake til sine kjære her, etterlot seg stor sorg og fortvilelse. De som ble den mest utsatte gruppen krigsofre var de som seilte for handelsflåten – enten under norsk eller britisk flagg. Her vil vi komme litt nærmere ofrene for de fryktede «ulveflokkene» - de tyske undervannsbåtene.

Vi kan umulig forestille oss hvordan det føles når en torpedo fra en u-båt treffer skutesida. Lyden av metall som flerres opp, øredøvende drønn, sprengte trommehinner, lysglimt, branner, rop om hjelp, høye skrik fra sårede, blod og røyk over alt, etter hvert hvesende lyder fra vann som koker mens restene av skipet bikker mot bunnen. Alt dette kom tilbake år etter år til sjøfolkene som overlevde. Mange kom naturlig nok aldri over det. Men også mange fulgte skipet ned og etterlot seg bare tårer og bitre minner.

Dersom kildene stemmer, led disse mennene fra vårt distrikt en slik skjebne:
Frans Oskar Hansen, 28 år fra Skjeberg, som var blant de 11 som omkom da «D/S Fredville» ble torpedert av «U 23» den 11.januar 1940. Da var ennå ikke krigen nådd norsk fastland. «Fredville» ble bygd i 1917, tonnasje 1.750 tdw. Den 20. januar samme år var Halvard Bakkelund (18) og Edvard Hjalmar Mathisen (45) fra Skjeberg, Ferdinand Eriksen (40) fra Sarpsborg og John Gottfred Gustavsen (31) fra Tune blant de14som omkom da «D/S Miranda» ble torpedert av «U 22». Den 28. januar 1940 Var Erling Frants Margård Eriksen (20) fra Tune og Anton Martin Holmen (18) fra Skjeberg blant de sju som omkom da «D/S Faro» ble torpedert av U 20 utenfor Orknøyene.

«D/S Fredville» ble senket av Kretschmers «U 23» den 11. januar 1940 med jungmann Frans Oskar Frantzen fra Skjeberg ombord.

To brødre omkom
«Ulveflokken» var på ustanselig jakt etter allierte skip som fraktet livsviktig krigsmateriell i håp om å stoppe den massive tyske frammarsjen på alle fronter.
Den 27. september 1940 ble «D/S Asgerd» torpedert av «U 137», og blant de 17 som mistet livet i Atlanteren denne høstdagen var Erik Teodor Andersen (45) fra Skjeberg og Hans Rolf Hansen (32) fra Tune. Nestemann på denne uhyggelige lista er Juul Holm fra Skjeberg. 39-åringen var blant de 18 som omkom da ubåten «U 123» torpederte «D/S Vespasian» - også i Atlanteren. 23 mann mistet livet, blant dem Hans Olaf Stenseth (30) fra Tune da 23 mistet livet da «D/S Christian Krohg ble rammet av «U 108»s torpedoer den 10. juni 1941.

Ved ett-tida om natta den 19. august 1941 ble Skjeberg-guttene Knut Egil Frydenlund (22) og Helge Selmer Vestberg (23) torpedert av «U 204» vest for Irland. I alt omkom 70 norske og 13 britiske sjøfolk som var ombord på den norske jageren «Bath». 27. september 1941 omkom Arne Olsen (26) fra Sarpsborg da det allierte skipet «D/S Siremalm» ble torpedert. Den 2. desember 1941 omkom Alf Hartvig Karlsen (41) fra Sarpsborg da «D/S Fjord» ble torpedert av «U 557». Han var bror til Karl Henry (39) som ble drept da det svenske skipet «O. A. Brodin» ble senket utenfor Orknøyene den 17. juli 1940.

Paul Egil Arntz Bergby (21) fra Sarpsborg omkom da skipet han var ombord på ble torpedert på vei fra England til Canada. Hilmar Strand Johansen fra Skjeberg ble heller ikke mer enn 21 da han og 42 kamerater mistet livet etter angrepet av «U 358» torpederte «M/T Nortind» den 27. februar 1943.
Den aller yngste av krigsseilerne, som omkom, fra vårt distrikt, var Sarpsborg-gutten Kåre Brevik. Han var bare 15 år gammel da «M/S Knute Nelson» ble torpedert utenfor Jæren den 27. september 1944. I alt 37 personer omkom.

Det var for øvrig ikke bare tyske u-båter som skapte uhygge på havet. Den 14. september 1943 omkom Bjarne Eugen Skogen (36) fra Skjeberg da «M/T Bramora» ble torpedert av en japanske u-båt. Gunnar Olaf Martinsen (25) fra Sarpsborg led samme skjebne da «M/T Grena» ble senket av den japanske u-båten «I 26». I alt sju mann mistet livet på dette skipet som var på vei fra Aden til Abadan.

Mest dekorerte kaptein
Samtlige av disse tapre folkene fortjener sin egen historie. Her utdyper vi litt ett av de mange tragiske tilfellene – det aller første, fra 11. januar 1940 da jungmann Frans Oskar Frantzen fra Skjeberg omkom.
Med såkalt tysk grundighet er det dokumentert hvem som førte disse uhyggelige «sjø-ulvene». «U 23» ble kommandert av ingen ringere enn Otto Kretschmer (1912 - 1998). «Ingen ringere» fordi han ble den høyest dekorerte u-båt-kapteinen i den tyske marinen. Han fikk bl.a. «Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes» (Jernkorsets ridderkors) i 1941. På hans «merittliste» over 47 torpederte allierte skip med en total tonnasje på 274.333, finner vi flere norske: «Varild», «Lotos», «Strinda», «Snefjeld», «Samnanger», «Beduin» og «Ferm».

Innsettelse av Otto Kretschmer som ubåtkaptein. Han ble den høyest dekorerte ubåtkapteinen i den tyske flåten.

Noe som gjør denne Kretschmer ganske spesiell i krigshistorisk sammenheng, er hans overgivelse til de allierte styrkene allerede i 1941. Han var krigsfange fram til han ble frigitt i 1947. I 1955 gikk han inn i Vest-Tysklands nyopprettede marine. Han steg i gradene også der, og han endte som stabssjef ved NATOs kommando i Kiel. Han gikk av med pensjon som kontreadmiral i 1970. I 2018 skrev forfatteren Lawrence Paterson en bok om Otto Kretschmer, foreløpig ikke oversatt til norsk.

Blant kildene:
«Sarpsborgdistriktet under okkupasjonsårene», Okkupasjonskomiteen i Tune.
Sjøhistorie.no
Bundesarchiv

Del artikkel: Del på X


Relaterte artikler