Rorbu og Gripruta i Kristiansund

01.07.2020, 12:47

2 kommentarer

Vi hadde kanskje en tanke om å finne noe spennende lokal mat rundt forbi på vår reise og introdusere poden for mattradisjoner fra andre steder i landet. Bortsett fra en kurv med utsøkte jordbær på Mannheller kai har det begrenset seg til Lerum syltetøy i Sogn og Grandiosa i Stranda. Det får være kortreist og tradisjonelt nok. Mange av matbutikkene rundt forbi har riktignok en hylle eller to med lokal mat, vi prøver å finne noe godt der. Det er altså ikke noe cidersmakingsreise vi er på, det går i Oskar Sylte. Igår prøvde vi riktignok døra på en klippfiskrestaurant, den var så stengt... So far- mest Coop.

Etter å ha kjørt bil en uke fikk vi en pirk på skulderen på Extra Kristiansund. En dame hadde kjørt bak oss en stund og lagt merke til at blinklysene på sykkelstativbilskiltet blinket motsatt vei...I et par hundre mil har vi altså blinket i feil retning. Sånn går det når du monterer bilskiltet oppned på lysplata. Kjøpe fiks og snu skiltet, da.

Ellers kom vi altså fram til et aldeles nydelig sted. Utsikten er upåklagelig og poden ber om å ha døren åpen til brygga så han kan høre de sykt irriterende fuglene og bølgene. Vi blir sittende ute på brygga til midnatt med varm kaffe (det er ikke sååå varmt) og har nesten ikke lyst til å legge oss. Bare at senga er veldig god og vi er veldig trøtte...

Løpetur i finvær om morgenen, bedre vær enn forventet. Opp til Varden:

Vel tilbake tok jeg morgenbadet i overraskende deilig badetemperatur og sol her blant måker og fiskebåter.

Så ble det kaldt igjen og det er på med to lag ull og langbukse. Norge i et nøtteskall. Poden har tatt ukens dusj og fått rene klær, sånn er det på loffing, alt som ikke lukter er rent. Vi er klar for dagen.

Første etappe er Atlanterhavsveien. Måtte jo sjekke om Sonys Driveclub har faktasjekket skikkelig. Gameren kjente seg ihvertfall igjen.

Vi hadde opprinnelig ikke mer på planen enn en tur i byen, kanskje ta lunsjen ute, men så bestemte vi oss for å rekke Gripruta klokka 1430. Været skulle være OK.

Det angret vi ikke på. Turen hadde både en times båttur hver vei, havørn, måkeunger, galleri, sveler, stavkirke og antagelig verdens minste brannstasjon å by på. Samt en hyggelig guide som selv har vokst opp på øya til å fortelle den spennende historien. Vanligvis skygger jeg unna guidede turer, men denne var veldig fin og vi var heller ikke særlig mange med, så det var ingen trengsel. Norge virker i det hele tatt ganske tomt for folk unntatt på campingplassene.

Kristiansund har mye mer å by på enn jeg hadde forestilt meg (har altså ikke vært her før) og vi er enige om at vi kunne bodd i Dalabergan 5 mange flere dager- en annen gang.

Orden og struktur lønner seg, vi pakket bilen på rekordtid idag- helt uten å skalle i luka. Så kjører vi videre til Trondheim.