Balbergkampen og snørekjøring

26.02.2021, 16:55

Vi ønsket å tilby minstemann litt vinterferie. Det endte med at vi to foreldre tok med hunden på vinterferie- uten barn.

Leide en Airbnb hytte i Lismarka ved Sjusjøen. Delvis pusset opp med under middels hyttestandard, men nært til skiløyper og Lillehammer med bil. Ligger fint i terrenget med sol hele dagen.

Blir nok bra når den er ferdig oppusset. Kjøkken/stue området er fint nok og utsikten fra spisebordet er tipptopp. Alle trappene er livsfarlige for Molo og vi ligger på madrasser på loftsgulvet fordi dobbeltsengen er for smal. Men det er varmt og godt i hytta, Wi-Fi og vedovn. Så får det heller være at vi må nappe ut varmtvannsberederen for å bruke komfyren.... I forhold til campinghytte er det helt OK.

Vi har med god mat, snop og ski og tar det som det kommer.

Kjøreturen går nesten bra, Molo kaster opp idet vi svinger inn oppkjørselen til hytta.... Det er blitt sen ettermiddag så vi bærer inn og lager pizza. Molo utforsker hyttas alle kroker og kroker og vi prøver å finne ut alt som skal vris, skrus og trykkes på for å få hytta igang. Kart og terreng stemmer ikke, men vi tror vi har gjort alt riktig.

Resten av kvelden går med til Homeland og smågodt og zzzzzzzz. Rart ikke nakken brakk der i stolen. Molo syns det er en gøy lek at vi skal sove på gulvet....

Torsdag går vi på ski på Sjusjøen skiarena. Været er mildt og stille, men ikke direkte sol før senere på dagen. Målet var å miljøtrene Molo for her er det mye folk, hunder, barn, ski, staver og matpakker. Det går strålende, han vil heller trekke enn bråke! Det var plenty av hunder som oppførte seg dårligere 😌 Lykke. Han kaster dessuten bare litt opp i bilen på vei tilbake etter først å ha løpt inn på Joker Brøttum i et ubevoktet øyeblikk. Jeg forventet å få tilsnakk, men her var det skuffelse i køen da mannen i kassa lente seg ut for å hilse på mens jeg desperat fanger hund og bestemt bærer ham ut mens jeg bak meg hører: Nei, han fekk itte lov å komma inn, hu bar'n ut att.

Det blir tid til litt ekte hytteliv mens utslitt hund sover. Lese, høre på radio og prate litt. God middag og mere Homeland runder av kvelden. Molo sover hele natta plutselig, han som har tulla sånn i det siste.

Fredag starter med nydelig soloppgang og vi vil gå vinterstien opp til Balbergkampen. Molo holdt på å kaste opp 300 m. før vi var fremme, så han satt på fanget på slutten. Turbeskrivelsen sier 1,1 km. fra parkeringen med 210 høydemeter. Det er nesten sant. Bratt og vanskelig underlag og ikke 1,1 men mer 2,1 km. Brukte 1 time opp og slo av en prat med noen hyggelige Lillehamringer der oppe. På vei ned ble det enda brattere og vi valgte -som alltid -feil sti. Havnet i unnarennet til den gamle hoppbakken og PC hadde ikke piggsko. Måtte løsne Molo for han trakk meg nedover også... Traff en livlig, polsk familie med 3 barn, svette og med minste jenta på skuldrene, de lurte på hvor langt det var opp. Vi svarte 10 min. Kunne ikke ta fra dem alt håp om å komme til toppen.

Kjørte til hytta med Molo på fanget siste biten, han siklet, men kastet ikke opp. Puh. Han var kanskje litt hardt kjørt for det var sjukt mye spøkelser i og rundt hytta da vi kom tilbake og de skulle skremmes! Han sovnet til slutt og vi gikk tilbake til lese-radio-slumre modus.

Lørdag spiser vi frokost og skal pakke og vaske oss ut. Molo har klikka idag og bjeffer som en gal mesteparten av tiden.

Vi finner etterhvert ut hvorfor: 2 store pudler med løpetid i nabohuset på den ene siden og en stor fluffy hannhund som helt på egen hånd patruljerer veien på den andre siden. Hadde ikke med nok hundemat til frokost for jeg hadde ikke tenkt han skulle få spise før biltur, men han er for en gangs skyld kjempesulten og kaster seg over bløtlagt, frysetørket vom (kjekt å ha i baklomma) og litt skive med leverpostei. Kaste opp skal han sikkert uansett.

Forlater huset i bedre skikk enn da vi kom som seg hør og bør og setter Molo på fanget til vi er ute ved motorveien i håp om å unngå bilsyke. Vi håper han blir bedre etter som han blir eldre. Bilsyketabletter til hund koster 100 kroner stykket pluss en tur til veterinær for resept... Noen sier man kan bruke samme som til barn, det kan være verdt et forsøk, men først ville jeg sjekke om det er de svingete veiene som er problemet og om det hjelper å se ut (funker ofte for mennesker). Vi tar to stopp den første halvtimen og en stopp halvveis hjemme. Kanskje går det bra.

Ps. Vi vet at det ikke er lov å ha hunden løst på fanget i bilen og at airbagen er farlig, men har ikke tatt med sikkerhetsselen hans. Neste gang...

Han sovner til slutt i buret etter en joggetur rundt en stor bensinstasjon en time hjemmefra.

Turen til Balbergkampen:

Parker ved Balbergskardet og følg en av to stier opp til toppen. Vi valgte den lengste opp og den bratteste ned (vi VALGTE ikke den bratteste ned, men HAVNET der). Anbefaler grove brodder av typen Yak el.l. Flott tur, også med barn som liker tur, men stedvis bratt med tau. Gapahuk i solen på toppen. Den kjente huska er også oppå der et sted, men den lette vi ikke etter. Vi endte med 3,5 km., 210 høydemeter og 1,5 timer.