Lifjell, Øysteinnatten

05.09.2021, 07:58

Sugne på fjelluft og luesveis tok vi turen til Lifjell fredag ettermiddag. Vi kom avgårde klokka 4, det var en time senere enn planlagt samt at trafikken la på en drøy halvtime. Sola gikk ned omtrent akkurat da vi kunne begynne å gå... Men det var meldt fint vær og ok temperaturer.

Planen var opprinnelig å komme oss opp på Gleksefjell for å slå leir ved vann.

BOM så var det mørkt. Terrenget er kupert, stiene steinete og sauene kommer sigende for natten, brillene dugger på svett ansikt og i mørket må vi bare slå leir 2-3 km. før planen. På med hodelykt, opp med telt, åpne alle de små posene (liggeunderlag, pute, sovepose, tørrbager med klær, mat og kokeredskap) for å gjøre klar redet og få i seg litt mat. Til denne turen valgte vi å spise bare drytech. Og snop... Dessuten insisterte jeg på å ha med solo, noe som skulle vise seg svært nyttig, ettersom vi hadde satset på å ligge ved vann og derfor ikke hadde nok vann med. Det var riktignok noe myrvann rett nedenfor teltet, men det var umulig å finne i bekmørket. Ved nærmere ettersyn hadde nok ikke verken fysisk filter eller klortabletter gjort det drikkbart , medmindre en setter pris på proteintilskudd og fiber i vannet. Masse vann høyere opp, men dit kom vi jo ikke før dagen etter.

Det begynner å regne før vi kommer oss inn og det skal vise seg å fortsette mer eller mindre hele natta. Innimellom har jeg en sau helt inntil meg (med teltduk imellom) og hører i tillegg både rev og storfugl rett utenfor i løpet av nattetimene. Ser at Molo også værer, men han har lært seg at teltet er hus og spinner ikke lengre rundt for å jage. Det var sikkert lurt å starte tidlig med telt. Våkner til dette....

Har sovet godt, men lite, noe som antagelig skyldes sent inntak av energidrikk, men været er ihvertfall dårlig. Det er bare 1 ting som er sikkert på fjellet:det blir Aldri sånn som yr beskriver! Vi er selvfølgelig utstyrt for det, men det hadde jo vært digg med et solgløtt.

Molo fryser og må litt inni jakka ved frokosten. Han har jo sommerpels og det er bare 4-5 grader.

Vi vurderer å sette igjen telt osv, men dette er et populært turområde og velger derfor å ta det som en treningsøkt og bære alt opp og ned. Friluftsliv er som kjent noe av det dyreste du kan drive med og vi hadde slått leir i Ryen krysset der oppe i fjellet. Hadde jo vært kjipt å komme tilbake til tomt telt...

Veien opp til Øysteinnatten er kupert, variert og stedvis bratt, men bare klatring noen få meter.

Fint terreng.

Mye fint vann høyt opp...

Utsikten er fin store deler av veien.

På toppen 1172 moh. Er det selvfølgelig kaldt og vi ser ikke Gaustatoppen pga. skydekke.

Fin utsikt til alle kanter.

Vi la igjen sekkene rett nedenfor toppen og tar lunsjen der i le. Per-Christian er turens kokk, koker vann og heller i poser.

Molo pakkes inn og tar seg en blund etter å ha inntatt rent, frysetørket kjøtt og sauefett. Vi har funnet ut at det er den beste underveismaten for ham. Ellers spiser han tørket, bløtlagt vom på tur, noe som gir både varme, næring og væske i samme måltid. Litt ekstra tørrfôr og vanlig våtfor  har vi også med, han trenger mye på tur.

Sover litt i pausen. Jeg koser og klør og finner en flått på kinnet hans, den må bort og pinsetten fikser biffen. Flått og hjortelusflue er noe en venner seg til... Her på fjellet er det ikke noe stress, derimot hjemme i skogen.

Veien ned innebærer 730 høydemeter med 22-23 kg. på ryggen, det kjennes godt etter hvert, men gode fjellstøvler hjelper til.

Finfin tur.

Turen:

Parkerte på Jønnbu, 50 kr. og du kan stå ett døgn.

Fra Jønnbu til Øysteinnatten og tilbake er det ca. 12 km, litt avhengig av stivalget, det er mange muligheter for avstikkere til andre knauser i området.

Høydemeter:730

Tid: Litt under ett døgn, men effektiv gange 30 min/km.