Lørdagskveld ved Langvannet

08.05.2022, 13:20

Det er nydelig vårvær og jeg hadde vel egentlig bestemt meg for å ta med Molo på en overnattingstur med litt mer gåing enn sist. Husbond valgte å bli med ❤️ Akkurat på det tidspunktet på lørdagskvelden som det er vanlig å slå seg ned i  sofaen pakker vi sekken og kjører til Grønmo.

Etter å ha passert Østmarkskapellet, Rundvann og Smalvann går vi videre innover i marka. Fant en blogg om Langvannet og tenker å finne ut om bloggen hadde rett. Vel, den hadde ihvertfall rett i at her må en ha kart for å finne fram. Det ER hundre muligheter til å gå feil. Vi går ikke feil, ihvertfall ikke på turen TIL vannet.

Stiene er fine, varierte og folketomme inn mot Langvannet. Litt myr og flere bratte partier senere er vi framme, en god times marsj fra bilen. En odde viser seg,  som beskrevet, å være egnet for telt. Det er flere camper rundt vannet, men odden har vi for oss selv. Noen brenner til og med bål...

Ettersom det nye teltet vårt er inne til reparasjon har vi tatt med Naturehike 3-manns teltet. Det kan funke denne natten ettersom det er vindstille og ikke minusgrader. Etter å ha redd opp til 2 voksne og en ganske liten hund er jeg usikker på hvordan produsenten med rak rygg kan kalle det 3-manns. Det ville nemlig ikke vært plass til 3 ordinære liggeunderlag ved siden av hverandre. Molo og jeg har brukt det alene før og det passer nok mye bedre til 1 og en halv. Vi må pga. helling i terrenget i tillegg ligge med hodet innerst, der hvor det lavest. OK, det blir en trang natt. Kanskje blir det ikke så kaldt når det er såpass trangt?

Feil. Det ble kjempekaldt. Sitter litt og nyter solnedgangen, men det blir snart kaldt denne lørdagskvelden og det er heller ikke mobil- eller nettsignaler ved vannet pluss vi er trøtte så vi legger oss. Det er ikke den dårligste teltplassen vi har hatt og dessuten hadde det vært vanskelig å sette opp et større telt.

Jeg fryser ikke i min pose, men husbond gjør. Han har en mye dyrere sovepose med mye lavere comforttemperatur enn det jeg har. Altså er ikke pris, vekt, merke eller design alltid det som avgjør hvor varm soveposen er. Der fikk du nettopp verdens beste soveposekjøpetips: det er umulig å vite hvor varm soveposen er før akkurat DU har prøvd. Menn fryser normalt mindre enn kvinner i en sovepose og skalaene er utarbeidet av og for menn, men ikke ta det for god fisk. Kanskje er det altså like avhengig av brukeren.

Finnes lite som er bedre enn å våkne i telt i solskinn ute i naturen.

Vi tok ikke med primus pga. skogbrannfaren. Angret. Andre folk valgte å tenne bål i natt, det syns jeg kanskje var litt drøyt, men vi hadde trengt kaffe nå. Noen brødskiver med leverpostei og tubeost smaker godt uansett.

Molo får selvfølgelig litt også. Så blir vi sittende lenge å betrakte andeparet et par-tre meter unna som småkrangler, far vil ha flere barn, mor har ikke bestemt seg ennå, hun liker uansett ikke at han holder hodet hennes under vann på den måten. Han får høre det. En canadagås runder odden lik et krigsfartøy som sonderer kysten. Eieren av vannet kommer flyvende og hevder sin rett. Krigsfartøyet fyrer alle kanonene og viker først ikke en tomme, tvert imot, men en uunngåelig swim of shame senere er han forvist. Måkene sitter på den hvite hvalen (ett helt hvitt skjær som av ukjent grunn har fått dette pussige navnet langt ute i skogen) og spiser popkorn mens de nyter underholdningen og ler støyende.

Fiskevak i hopetall vitner om at det er liv laga i dette vannet, det skal visstnok også være et bra fiskevann for den som har tålmodighet og fiskekort.

Molo har påtatt seg oppgaven med å redde stein, pinner og kongler opp fra vannet i hele landet og han skuffer ikke.

På tilbakeveien sjekker vi ikke kartet ofte nok og går feil! Heldigvis. En spennende sti gjennom gammelskog fører oss til Milorghula på vei tilbake for å rette opp kursen.

Østmarka har en del gammelskog, faktisk. Mystisk, mørk og dyp. Anbefales, men vær forsiktig med den 😊

Milorghula ble benyttet til oppbevaring av våpen og ammunisjon.

Det ble en kilometer ekstra på hjemveien.

Merk at det ikke er mobil- og nettdekning på deler av veien til og ved Langvannet. Det er også mye folk på stiene fram til Smalvannet. Nydelig tur på totalt 9 km.