Wattgutta Dag 1 - 4.april 2019

04.04.2019, 18:00

Endelig var dagen kommet. Alle gutta var klare for vårens eventyr.

Reisen dagen i forveien gikk fint. Selv om vi var litt engstelig for at bagasjen ikke ville komme frem siden vi mellomlandet i København. Men alt kom frem :-)

Utlevering av sykler fra Berganti gikk kjapt og smertefritt som alltid. Og ca 09:30 var vi på veien.

Dagen startet litt småkaldt. Rundt 10-11 grader og skyer. Men grei medvind førte oss rask østover.

Turen idag var en forholdsvis flat etappe selvom de første 15 km tok oss 142 høydemetre. Derfra tok vi av fra hovedveien og inn på små sideveier med steingjerder og nærmest bilfritt. Herlig.

Etter ca 60 km kom vi til byen Felanitx. Rett utenfor bygrensen skulle dagens første klatring starte og del 1 av klatrekonkurransen. Det var litt frem og tilbake om alle skulle sykle opp. Men fristelsen ble nok for stor så alle fullførte. Kuult :-)

Dette var en bakke på 4.72 km, med et snitt på 7% opp til Sant Salvador.

Det var en jevn stigning hele veien med mange serpentiner. På toppen ble man belønnet med en fantastsisk utsikt.

Nå hadde også solen kommet frem og gjorde dagen helt herlig.

Men hvem var raskest da?

Martin Bøhn tok en overlegen seier med 2 sekunder på Ole Rønningen. Sterkt kjørt av begge to.

Tredjeplassen gikk til Geir Skjolden

Poeng fordelt på klatringen

1. Martin Bøhn - 7 poeng

2. Ole Rønningen - 5 poeng

3. Geir Skjolden - 4 poeng

4. Martin Henrik Andresen - 3 poeng

5. Morten Sundby - 2 poeng

6. Tor-Arne Tømte - 1 poeng

Etter nedkjøringen kjørte vi inn til sentrum av Felanitx for en lunsj. Her fikk vi også servert litt action til forrett.

En blodig slosskamp mellom 2 spanjoler hadde oppmerksomheten til hele torget. Politiet kom etterhver og fikk ryddet opp.

Etter lunsj startet returen i motvinden. Men hvem bryr seg vel om det når vi har David som lokfører. Det er ingenting som biter på han. Imponerende.

Etter 3 mil kom vi frem til neste bakke. Her valgte en god del og bare kjøre videre mot hotellet, mens, Roger, Martin, David, Geir, Morten, Ole, Martin Henrik, Nils Henrik og Tor-Arne og kjøre opp til Randa. Bakken er 4,75 km med 5% i snitt.

Også her fikk vi en majestetisk utsikt som belønning.

Nå var også dagens siste høydemetre unnagjort. De siste 2,5 milene var det stort sett flatt og nedover. Så da satte vi bare lokfører'n i jobb og han tauet oss som sedvanlig inn.

Etter turen vanket en kald øl hos lexberg i solen. Smakte like herlig denne gangen også.

For de som lurer er snittalderen på Wattgutta 44,9 spreke år.