Wattgutta Dag 3 - 6 april 2019

06.04.2019, 21:46

Wow..... hvilken dag!!

Guttas lengste tur dette oppholdet. 180 km tur/retur Cap de Formator ble helt fantastisk.

Selv om det ikke virket slik da vi våknet kl. 07:00 idag tidlig. Rimelig kjørt etter gårdsdagens kraftanstrengelse verket det i hele kroppen og alt tilsa at det måtte bli en rolig dag. Men det er rart hva en frokost kan gjøre med både kropp og sjel. Vi var alle klare for langtur. Bortsett fra 2 stykker som heller ville sykle litt i nærområdet for å utforske de lokale ølbulene.

Ca halve gjengen hadde også bestemt seg for å snu etter lunsjen i Port de Pollenca. Men de klokket likevel inn på gode 140 km.

Dagen idag inneholdt også en lagtempoetappe.

Idag blåste det gode 7-8 sekundmeter vind. Det var side og medvind på vei ut og motvind på vei tilbake. En liten kraftanstrengelse der altså.

Dette er ruten vi hadde idag.

Som sagt hadde vi god medvind fra start, så det gikk i nærmere 40 km/t langs flyplassen. Vi kom etterhvert inn på mindre trafikerte veier som er helt herlig å kjøre på. Det var mange syklister ute idag så vi måtte være på vakt hele tiden da vi stadig møtte flere store tog.

Da vi etter å ha syklet 57 km kom vi frem til dagens temoetappe.

Denne gikk over en strekning på 10,5 km.

Følgende lag stilte til start.

Lag 1 - Ole Marius Jørstad, Morten Sundby, David Andreassen og Tor-Arne Tømte

Lag 2 - Lars Kjus, Jostein Fredriksen, Ole Albert Bøhn og Jørgen Bøhn

Lag 3 - Martin Bøhn, Martin Henrik Andresen, Roger Nordby og Nils Henrik Bjurstrøm

Lag 4 - Rolf Berthelsen, Ole Rønningen, Helge Hella og Geir Skjolden

Og vinner av lagtempoen ble lag 4 som hadde en gjennomsnittsfart på 44,6 km/t. GRATULERER. Sterkt kjørt alle sammen.

Andreplass ble lag 1 med en snittfart på 43,5 km/t

Tredjeplass gikk til lag 3 med snitt på 42,4 km/t.

Og fjerdeplass til lag 2 med snittiden 36,4 km/t

Etter TT'en var det kort vei til Port de Pollenca hvor vi hadde en herlig lunsj ute i sola på en av strandrestaurantene.

Ca halvparten av gruppa valgte da å legge turen hjemover mens de resterende kjørte ut til fyret på Cap de Formentor. Dette er en strekning på 35,4 km som går tur/retur Port de Pollenca. Og dette var en av turens høydepunkter. Det var alle enige om. Et fantastisk naturskjønt område.

Fra fyret var det nå bare 9 mil tilbake til hotellet. I motvind. Vår alles trofaste lokmotivfører hadde allerede snudd så vi måtte klare oss selv. Men Geir tok ansvar og la seg i front store deler av strekningen og gjorde en manns jobb.

Etter 7 timer og 32 effektive minutter på sykkelsetet var vi tilbake ved hotellet.