Mil etter mil i en elbil

20.11.2018, 10:25

Mil etter mil i en elbil.

Hørte nettopp Kai Eides "Mil etter mil", i versjonen med Jahn Teigen, på radioen, og tenkte at nå var det på tide å skrive litt igjen, om Laila og mine turer med våre to elbiler.

I mai fikk vi vår nyeste elbil, en brenn ny Nissan Leaf, den har nå i november alt rullet 17000 km, og flere blir det før nyttår.
Hvor kjører vi? Eller, hvor kjører vi ikke? Vi har ikke vært utenfor Sverige, Danmark og Norge enda, men i de landene har vi jo stadig rullet noen mil.

Vi er blitt intervjuet av avis, Fædrelandsvennen i Kristiansand lagde to sider om oss, der vi, provoserende nok, fortalte om hvor mye penger vi har spart på å bytte ut diesel og bensinbilen med en elbil. Slikt blir det klikk og reaskjoner av. En bilforhandler mener at han har solgt 10 elbiler pga. artikkelen, en annen bilforhandler ble...drit sur... av å lese om oss og høre andre kommentere. Fædrelandsvennen var godt fornøyd med engasjementet over den 2 siders store artikkelen.

På dette bildet, tatt av Fædrelandsvennens fotograf Kristin Ellefsen, gliser vi godt før artikkelen kom på trykk.

Grønn Kontakt, som er en nasjonal operatør av ladestasjoner som tilbyr lading langs veien, på arbeidsplasser, parkeringsplasser og i sameier og borettslag, har og jaktet på oss, og fått oss i tale. Det var da vi fikk LEAFen, og så ba de pent om en uttalelse da det endelig ble montert hurtigladestasjon ved AMFI Vågsbygd i Kristiansand. Klart vi hadde noen ord å si da. Er jo en stor bydel, med mange elbilkjørende mennesker i. Dere kan lese saken her; Grønn Kontakts nye stasjon i Vågsbygd.

Hva oppleves så langs veien? Trivsel, hyggelige mennesker, uhyggelige billister som enda hater folk som kjører elbil, og som gjerne kjører forbi oss fattige bileiere som ikke har råd til annet enn elbil, for å så bråbremse rett foran oss. Kanskje i den tro at de håper vi da går tom for strøm siden vi må speede igjen? Gjør ikke det vet du. Vi kan rulle 300km med ZOE og har sett at vi klarer 280 km med Leafen, som er større og litt mer gnistglad enn ZOE.
Større ja, den er faktisk like stor som bilen som vi kvittet oss med da vi fikk den. En Subaru XV, den ser vi enda står for salg, 6 måneder etter at vi leverte den tilbake til leasingselskapet... Ikke lett å selge fossilbiler i dag nei.

Hvor reiser vi da, og hvorfor?

Vi reiser til jobb, ut for å kikke i andre byer, som på bildet over, der er vi i Mandal og bare måtte prøve Grønn Kontakt sin lader i Bryggegata i Sentrum. Så ble det en rusletur før vi kjørte opp opp i landet til en hytte, på grusveier... og uten lademulighet for ZOE.
Det blir ikke bare byturer, der det er veier, der kan du møte oss.
Så kjører vi mye frem og tilbake på jobb, med 7 mil hver vei, blir det noen mil til dagen. Også skolekjøring bytter bilene på å utføre transporten for. Gjerne 16 mil til dagen da.

Så er det gjerne en helgetur til Oslo eller Stavanger. Man flyr jo ikke, man tar bil. Enten det er for gøy, eller fordi jeg skal på en samling i forbindelse med en organisasjon som jeg er engasjeret i. HLF- Hørselshemmedes Landsforbund. Alle hørselshemmede skulle hatt elbil... de hører jo ikke motorduren allikevel. (Oi, der krenket jeg meg selv, siden jeg bruker høreapparat.)

På dette bildet står jeg og lader sammen med noen Amcars ved Telemarksporten på vei til et møte i HLF i Asker. Denne Circle K stasjonen skal ikke lengre driftes av Grønn Kontakt. Kun en gammel en fra Grønn Kontakt, 100 meter unna.

Det blir noen overnattingsbesøk også i løpet av året, da er det Scandic Hotel som er favoritten. Da jeg kom til Asker sist, og skulle lade i hotellets kjeller, for de skrøt av at de hadde ladere for elbil, ble jeg møtt av... en skjøteledning... De tilbød å lade LEAFen via en skjøteledning... på et hotell. Scandic... dere kan bedre enn det. 
Det så vi nemlig da vi besøkte samme hotellkjede i Stavanger, Scandic Forus, der hadde de fått skikkelige proffe type2 ladere. Levert av den lokale bedriften Zaptec. Der ble Leafen mett fort!

Her ser dere Leafen står og lader sammen med en venninne/venn, vanskelig å se hva det var, var jo ikke eksosrør...

Kunnskap om elbil

Det er litt morsomt dette med elbildiskusjoner. Vi som kjører elbil er jo snyltere, bilene forurenser, batteriene lages av barn, kullet ryker jo nesten ut av bakluken på elbilene. Alle ønsker seg en elektrisk pick up med mulighet for å dra 3000kgs tung tilhenger...
Det er mye rart i kommentarfeltene, og Trond, som er den mest galne på nett av oss, diskuterer stadig, og får så ørene flagerer i vinden, og ler. For de som kritiserer er jo ofte de som ønsker elbilen dit pepper'n gror... (Han som har den siden på Facebook selger faktisk elbiler, fasinerende...)
Men... bilselgere, er de interessert i å selge elbiler, eller sette seg inn i dette med elbil? 

Det kan dere lese om i en senere blogg fra Laila&Trond. Takk for at du leste denne bloggen, som vi ikke tjener ei krone på. :-)

Del artikkel: Del på X


Relaterte artikler