Endelig tid til å skrive noe mer om elbil!

22.07.2019, 12:22

Endelig tid til å skrive noe mer om elbil
- En dag uten en tur i en elbil, er som en dag uten mat

Upps. Hva skal jeg skrive tro? Kanskje litt om at vi enda er overbevist om at elbil fungerer for en mengde av Norges befolkning?

- Dersom man ikke trenger en PickUp, minimum 3000kg bak på tilhengeren, må komme seg over 1100km uten stopp og ikke ønsker seg en "dildobil" (eller var det vibrator som brukte batterier?), eller ikke vil ha en "radiobil"? (De så vi flere av da vi kjørte med Leafen i Sverige, Politiet har radiobiler) - så er jo elbil helt genialt, det mener Nissan litt om. 

I skrivende stund har vår ZOE rullet 58000 km, på 2 år, og vår LEAF har rullet, off..., 40 000 km på litt over ett år...
Det må jo være fordi det fungerer for oss, til og fra jobb, 14 mil for min del, ca 10 av dem i 80- og 100-sonen, på ferieturer i Norge, Danmark og Sverige, til daglig bruk, til kjøring til hytta, oi, der er det grusvei og ingen ladere...
Det selges elbiler som aldri før, og andre land enn Norge kommer etter, bl.a. Tyskland. Da er vi flere land som "redder verden", men fremtidsrettet tekonologi. I disse "skam-tider" er jo ingenting lov lengre, eller rett, så man må forsøke å leve mens det er lov. Som død forurenser man jo også i følge en nylig publisert artikkel...
Mange spennende elbiler kommer i 2020, flere av dem nok fordi produsentene er nødt, men og fordi flere og flere ser fordelene.

På to år har vi hatt behov for tilhenger.... null ganger... Er forresten utrolig hva det er plass i både i søte lille ZOE (gleder oss til den nye kommer på markedet i september) og vår litt større LEAF. 

Vi var en tur med Leafen i Sverige i sommer, det går med en 2018 Nissan LEAF og 3 generasjoner om bord, 3 voksne, ett barn og bagasje. Ble til og med varer med hjem fra nabolandet.
Null problem med at bilen ikke tålte å bli ladet, selv i opptil 30 grader ute. Det var bare 28 grader da vi ladet på BEE (tidl. Clever) sin lader i Varberg. Kanskje ladeutfordringen er borte siden de på Sørlandets Bilsenter gjorde litt hokuspokus med bilen på sist service? 

 

BEE ja... De har ikke helt fått gang på dette med lading i Sverige. Det er tungvint for utenlandske turister, da man ikke kan starte ladingen direkte fra noe så fint som en APP. Man må ha ladekort. Det må kjøpes på ett eller annet sted. Vi bodde på flere Scandic hoteller, som alle nå har avtale med BEE. De hadde ikke ladekort i Karlstad, Jönköping eller Arvika. Men, etter at vi hadde vært gode nordmenn og sutret litt til deres kundeservice, med hint om at vi skulle til Göteborg, lå det klart 2 ladekort til oss da vi ankom. Men, de hadde ikke levert flere til hotellet. En kar fra Halden slet med å få ladet sin Opel Ampera E på hotellet, fordi de ikke hadde ladekort. Da ringte vi og klaget for ham, til Bee. Og de startet laderen på hotellet, gratis... 

Skal dere lade elbilen i Sverige, ta med Fortum sin brikke, klarer dere å få øye på en Mc Donalds underveis, får dere nok ladet, fordi Fortum mange steder er lokalisert med sine ladere nettopp der. Ellers kan dere laste ned appen til InCharge, da får dere også ladet til en fornuftig pris. Har dere god tid, kan dere og bestille ladebrikke fra deres hjemmeside, det gjorde vi, så var vi dobbeltsikret. EasyPark appen fungerer også, men husk først å sette den til Sverige, du finner flagget ved å trykke på "Skriv takstgruppe" og så velge rett flagg. Det svenske mangler det røde og hvite, men har blått og gult, hvis du lurte.

Elbilforumer... Der er Simonsen mye, skriver alt for mye, ler litt av andre, unnskyld, det gis tilbakemeldinger om at min tasting inneholder diverse råd, det er bra, og jeg observerer og leser en del fra andre kunnskapsrike elbil-bilister. Mange leter etter kunnskap om elbil, siden vi bor i Norge har vi også mange troll. De bor i disse gruppene, de har ofte kinnskjegg, traktor hjemme og kun Joker helt i nærheten. De skriver eller legger ut ord og setninger som de finner på selv, og som dessverre enkelte tror på, så ikke tro på alt du leser. Enkelte er så tøffe at de til og med sender Hr. Simonsen private meldinger og ber han ryke langt bort fra der man kan kjøre elbiler... Og det må være langt borte, for elbilene får jo bedre og bedre rekkevidde.

Lurer du på å kjøpe en elbil, ikke les eller spør i disse gruppene, for ofte leser man det negative, mange får ut sin frustrasjon i kommentarfeltetene. Søk den rette kunnskapen om elbil. Den finner du stort sett hos folk som allerede har en selv.

Tidligere i vår var vi ute på en liten prøvetur i en kattebil, en Jaguar i-Pace. Godt Laila har ører, for gliset måtte ha noe å stoppe i. Fikk låne en bil fra British Cars Kristiansand, det var nesten for mye. Det vurderes enda om vi skal kun ha en elbil, da med litt ekstra rekkevidde og komfort... Selv om vår ZOE kjører oss 300 km sommerstid. (Var nettopp i Stavanger og kjørte fra Kr.sand uten å lade, og med over 50 km igjen på bilen ved ankomst hotellet)

Regnvær, sol, snø, overskyet, asfalt eller grusvei. Man kan alltid kjøre en elbil, hvis man er som folk flest, og gjerne kjører 4-5 mil til dagen, eller er som oss, kjører over det dobbelte hver dag og stadig er ute på nye eventur. Senere i August deltar vi også på en ladetour, den kommer vi sikkert og til å lese skrive litt om.

Ellers legger Trond ut en del bilder på Instagram, under "elbiltrond". Se gjerne disse også. Takk for at du leste dette innlegget. :-)

Del artikkel: Del på X


Relaterte artikler