Nytt elbilår og nye elbiler - det rulles - nå må det skrives

09.07.2020, 18:00

På tide å fortelle noe nytt om våre elbiler

Så ... hvordan går det med elbilkjøringen vår?
Joda, så fort vi fikk lov i 2019 signerte vi kontrakt på en ny elbil, av en eller annen grunn ble det igjen en ... Renault ZOE. Denne gangen den nye 52kW utgaven, ZOE50. Rød igjen, flammerød. Skulle hatt lilla, men den røde fristet oss først. Modellutgaven Intens igjen. Nå med den nye R135 motoren. Skulle få bilen i september, fikk ikke det. Renault holdt bilen igjen og begrunnet det med at det var noen tekniske utfordringer. Verden trodde det var fordi de skulle spare noen pesetas med å levere bilene ut etter nyttår, altså tidlig i 2020.

Her er vi med demobilen på vei til Stavanger, her i Liknes, Kvinesdal sentrum.

HA! Vi fikk den i 2019, så det så. Nærmere bestemt 27. desember. Før det var vi så heldige at vi fikk prøve en demoversjon på langtur fra Kristiansad til Stavanger. På den turen forstod vi hvorfor de franske bilfolkene holdt bilene igjen. Det var litt småfeil. Bilen mente det var andre biler i blindsonen selv om vi var alene på veien. Den flotte store digitale skjermen satte Lailas tålmodighet på en prøve da denne låste seg over lengre tid. Litt andre småfeil fant vi også, og hamret dem inn i en e-post til Renault.
Da vi fikk bilen i desember, var det kun en "bugs" igjen, den ble ordnet så fort ribba var fortært hos teknisk avdeling hos Renault, like over nyttår. Etter den tid har oppdateringer skjedd 2 ganger etter det vi ser, og da over the air... Fiffig.

 


Like før den flammerøde Intensen rulles ut hos forhandleren Motor Forum Kristiansand

Ny Renault igjen i februar ...

Før dere tenker, nei, den nye Renault ZOE50 - Intens kollapset ikke etter to måneder ... Vi ville bytte ut vår Nissan Leaf 2018 modell, hovedsaklig fordi den hadde for liten rekkevidde i forhold til vårt bruk, men og fordi da vi klagde over at bilen "kokte" under lading, (Rapidgate) sa de på verkstedet hos Nissan at vi heller burde kjøpe en Jaguar eller Tesla ... Da ble vi litt fornærmet og tenkte at Nissan ikke var noe for oss lengre.
Da vi sa dette til selgeren hos Motor Forum i Kristiansand, fant han "tilfeldigvis" en ZOE50 som hadde rullet små 90 km som han kunne selge oss. En ZEN utgave med den gamle R110-motoren. Vi testet bilen, fikk innbyttepris på Leafen og slo til. Vipps, så var det to ZOE...

Når dette skrives, er det juli. Den røde Intensen har vært meget intens langs veien, og rullet over 15000 km. ZENmodellen forsøker å holde følge. Den har nå passert 11 000 km, så ja, vi trives i våre to elbiler. De kjøres på krevende veier, i god hastighet, og i all slags vær.

Hvor ser man våre biler på veiene tro?
I januar, så dro vi to mannfolk på Harrytur til Sverige, en dyr en. Det var et forferdelig vær, ZOE klarte turen til Strømstad uten noe problem, men sjåføren, han klarte ikke holde døren i ro da det skulle lades, og dermed hilste døren på døren til en Tesla... Og det ble siden verkstedsbesøk for å reparere skaden. Trist, men sånn kan skje når man skal bevise at elbil er noe annet enn en bybil.
Ellers har begge bilene vært på flere langturer. Sirdal på Agder, østover mot Oslo, flere steder og turer til Stavanger, moro at man kjører fra Kristiansand til Stavanger med flere mil tilbake på batteriet, de sees begge mye i gamle Aust-Agder, med nesten daglige turer i 100 sonen mellom Kr.sand og Grimstad og videre opp til Froland. Og forbruket er lavt. Det kjøres ca 330-360 km på det strekket før batteriet er tomt. Det lengste vi har kjørt, før vi ikke turde kjøre lengre, var 405 KM. Det holder lenge for oss.

Finnes det feil på en Renualt ZOE?

Ja nå får dere sjokk. Det har vært en feil med Intensen... Det kom vann inn i den, i taket. Da det ble varslet inn, jobbet Motor Forums folk ... eh... Intens med å finne feilen. De fant den. Det var en fabrikkbugs som nå er historie.
Ellers ser det ut til at gamle synder ikke er samtaleemne på de nye ZOEene. Ikke så langt vi merker. Måtte jo justere litt på karosseriet i starten, men franskmennene har så hastverk med å få bilene ut, at de er ikke så nøye på finishen. :-)

Det kommer nok noen ord om hva "pressen" ønsker å vite om oss og våre elbilturer ...
Det får dere lese om en gangen gang!

 

Del artikkel:


Relaterte artikler