26.07.2020, 19:00
Siden avtroppende Opelforhandler i Kristiansand, Motor Forum, holder stengt på lørdagene i juli, snek vi oss til å få prøvekjørt en Opel Corsa-e Elegance i fargen "Orange Fizz" hva nå det betyr.
Det første vi reagerte på var at det var jo ikke lett å få liv i bilen, siden vi bare fikk nøklene og gikk ut og skulle kjøre bilen, hadde ingen forklart oss at vi måtte holde inne startknappen noen sekunder før den "tente". Så lærte vi det, sånt har ikke ZOEene våre...
Så, hva er bedre med Opel Corsa-e enn med Renault ZOE50?
Og hva liker vi bedre med Renault ZOE50 enn med Opel Corsa-e?
Ellers kan det være lurt å studere standard og ekstrautstyret på de forskjellige versjonene av både ZOE og Corsa-e. Det er noe som er standard fra billigste utgave på den ene, som gjerne ikke er det på den andre.
Vi kjørte bilen på småveier, i boligfelt og langs E39. Etter 25 mils blamdet kjøring så hadde vi kjørt med et forbruk på 13,3 kWt/100km, noe som er bedre enn hva Opel oppgir selv.
Men Opel/Peugeot, hvorfor skal knappen for rattvarmen være i midten på venstre side av rattet? Er jo "OK" som er der på andre biler.
Og lag nå infosystemet litt enklere så vi med lott gråe hår lettere kan bruke det.
Og jentungen vil ha lys bak i bilen, i taket, enten hun sitter på i en Corsa-e eller i en ZOE, men da må hun nok handle noe på internett.
Koselig lys inni bilen når mørket har kommet frem.
Vi er litt usikre på om det å ha ladeluken på siden bak alltid er smart eller ikke. Fint fordi man ikke rygger bilen ut fra ladeplassen når den er fulladet, ikke så fint fordi mamge ladepunkter er satt opp på en måte som ikke passer en slik løsning. Slik som har ved Grønn Kontakt sin lokasjon ved Lyngdal, Agder.
Miljøvennlig buss i bakgrunnen da siste turen med Opel Corsa-e skulle foretas.
Konklusjon? Vel, vi beholder ZOEene, vi føler Renault har laget en bedre bil enn Opel har klart, til vårt bruk. Hva andre sier derimot...