Opel Corsa-e prøvekjørt - er den bedre enn våre ZOEer?

26.07.2020, 19:00

Opel Corsa-e prøvekjørt - er den bedre enn Renault ZOE?

Siden avtroppende Opelforhandler i Kristiansand, Motor Forum, holder stengt på lørdagene i juli, snek vi oss til å få prøvekjørt en Opel Corsa-e Elegance i fargen "Orange Fizz" hva nå det betyr.

Det første vi reagerte på var at det var jo ikke lett å få liv i bilen, siden vi bare fikk nøklene og gikk ut og skulle kjøre bilen, hadde ingen forklart oss at vi måtte holde inne startknappen noen sekunder før den "tente". Så lærte vi det, sånt har ikke ZOEene våre...

Så, hva er bedre med Opel Corsa-e enn med Renault ZOE50?

  • Denne utgaven hadde ryggekamera med 180 graders panoramafunksjon
  • Man kan få den med adaptiv cruisekontroll, for dem som mener det fungerer 100 % også i regnvær. (Kommentert etter å ha hatt dette på vår tidligere elbil, en Nissan Leaf, der fungerte det ikke optimalt.)
  • Den hurtiglader med inntil 100kW effekt. Det fikk vi ikke testet den ene gangen vi ladet bilen.
  • Frontlysene, hvis du åpner lommeboken litt til og bestiller noe annet enn halogenlysene som er standard på billigste modell, nemlig "IntelliLux LED® Matrix adaptivt frontlyssystem med Full LED adaptive frontlys."
  • Den kritiske ti-åringen som var med på testingen, syntes det var flott at det var justerbar nakkestøtte foran, for da kunne hun se gjennom der hvis det ikke satt noen foran. 

 

Og hva liker vi bedre med Renault ZOE50 enn med Opel Corsa-e?

  • Den har større ombordlader, 22 kW, enn Corsa-e en sin 7,2kW, dermed sniker man seg til mer strøm på raskere tid dersom hurtigladeren er opptatt, eller manglende på destinasjonen man er på.
  • ZOE er høyere, vi så at midtspeilet i Corsa-e var i veien da vi skulle se hva som skjedde på høyre siden av veibanen. I tillegg var Corsa-e litt tyngre å komme ut av. Plassen i baksetet var også dårligere, målt etter hvordan en på 185cm måtte ha setene i begge bilene. ZOE har også mer bagasjeromsplass, selv om den bare er 4 cm lengre enn Opelen. Med andre ord føles ZOE større innvendig enn Corsa-e.
  • ZOE har noen få mil lengre rekkevidde. De 5-6 milene betyr faktisk noe i det store og hele når man ferdes på langturer.
  • LED-lys foran som standard på rimeligste modell
  • Bedre plass til Pepsi Max flasken i bakdøren, i følge ti-åringen. :-)

Ellers kan det være lurt å studere standard og ekstrautstyret på de forskjellige versjonene av både ZOE og Corsa-e. Det er noe som er standard fra billigste utgave på den ene, som gjerne ikke er det på den andre.



Vi kjørte bilen på småveier, i boligfelt og langs E39. Etter 25 mils blamdet kjøring så hadde vi kjørt med et forbruk på 13,3 kWt/100km, noe som er bedre enn hva Opel oppgir selv.

Men Opel/Peugeot, hvorfor skal knappen for rattvarmen være i midten på venstre side av rattet? Er jo "OK" som er der på andre biler.
Og lag nå infosystemet litt enklere så vi med lott gråe hår lettere kan bruke det.

Og jentungen vil ha lys bak i bilen, i taket, enten hun sitter på i en Corsa-e eller i en ZOE, men da må hun nok handle noe på internett.

Koselig lys inni bilen når mørket har kommet frem.

Vi er litt usikre på om det å ha ladeluken på siden bak alltid er smart eller ikke. Fint fordi man ikke rygger bilen ut fra ladeplassen når den er fulladet, ikke så fint fordi mamge ladepunkter er satt opp på en måte som ikke passer en slik løsning. Slik som har ved Grønn Kontakt sin lokasjon ved Lyngdal, Agder.

 

Miljøvennlig buss i bakgrunnen da siste turen med Opel Corsa-e skulle foretas.

Konklusjon? Vel, vi beholder ZOEene, vi føler Renault har laget en bedre bil enn Opel har klart, til vårt bruk. Hva andre sier derimot...

Del artikkel:


Relaterte artikler