Ja til lengre kabler på ladestasjonene - med svar fra Circle K

02.08.2020, 00:18

3 kommentarer

Må ladekablene være så korte?


Siden jeg publiserte saken, har Circle K ved Lars C. Krogenæs gitt et tilsvar. Dette kommer i bunnen på denne siden, og mitt svar til han igjen. 

Korte kabler kan skape utfordringer. Så det lørdag 1. august, på den forholdsvis nye ladelokasjonen til Circle K i Bamble. Har man ladeinntak i fronten, sliter man med å parkere innenfor oppmerket felt. Så dette på både Soul, Leaf og Soul i dag. Kanskje de tenker at man skal parkere på baksiden av laderen? Altså ikke på den siden som displayet er? Foreslo det for en kar i en Soul, da ble det litt mer suksess, kabelen traff ikke bilens karosseri.
På en så travel lokasjon burde stasjonen hatt en veilleder som kunne fortelle publikum hvordan laderne fungerer, og at prisene er forskjellig mellom hurtig og Superladere. Spesielt i år er mange på elbilferie for første gang, og er da gjerne litt «blinde» når det gjelder hurtiglading langs veien. Interessant at i instruksjonene til Circle K-appen, blir man veiledet til å laste ned den appen ...

Flere tok nemlig bare den laderen som var ledig, og en VW e-Up fikk fullt batteri til 47 øre mer pr.kWt enn nødvendig. Prisen var satt til 4,27,- for 50kWs laderne mot 4,74,- pr.kWh for tårnene med 150kW. (Rabattpris i juli i følge Circle K.)

 

 Her griner ZOE etter mer kabel, og Leafen bak står delvis ute i vegbanen for å bli ladet.

Jeg hadde forresten glemt å legge inn nytt VISA-kort i appen, men ladingen startet allikevel. Har i ettertid også lagt inn Elbilforeningens brikke i appen.

Type2 ladepunkter savnes

Hvorfor slutter operatørene å sette opp flexiladere/type2 ladepunkter? Disse er fraværende hos Circle K og man ser også at Grønn Kontakt dropper disse. Samtidig ser man og at flere bilprodusenter nå leverer ombordladere på 11kW og mer. Det er en god løsning å kunne kople seg til en flexilader hvis det er kø på hurtig-og superledere. Mer pølsesalg vil det bli for enkelte aktører ...Her burde Elbilforeningen bjeffe litt til bransjen.

Svar fra en representant til Circle K:

 

Lars C. Krogenæs:

Elbiler har ladeinntakene på forskjellige steder. Det er derfor forventet og akseptert at elbilene parkerer utenfor oppmerket felt. På ditt bilde kunne du enkelt ha snudd bilen 180 grader og problemet hadde vært løst. Mitt svar på det er; nei, Bilen stod slik først, men kabel rakk ikke så lenge man parkerte innenfor oppmerket felt. Da hadde bilen stått i veibanen. Og med biler ute i vegbanen, hva vil et forsikringselskap si ved en liten kollisjon?

Circle K bestilte disse ladestasjonene den gang bilene hadde ladeinntak foran eller bak. Stasjonene ble utformet der man skulle kjøre/rygge rett inn og omvendt ut. Nå har det kommet biler med inntak på langsidene. Det etableres også ladestasjoner med drive-thru løsning for å gjøre ladingen enda letere, der det er mulig. Etterhvert som Circle K skal bestille nye ladestasjoner, vil disse bli levert med lengre kabler. Betongfunfundamentene støpes nå også med en mindre ru overflate enn tidligere, med tanke på at kablene skal bli mindre slitt når de skraper mot bakken. Mitt svar: Er det faktisk så lang bestillingstid på disse ladestasjonene? Er jo en stund siden flere elbiler ble presentert med ladeinntak andre steder enn foran og bak? Og de som har ladeinntak på langsidene, har jo på nevnte lokasjon en fordel som de med ladeinntakt foran IKKE har, - de kommer nærmere kabelen.

Circle K satser utelukkende på DC lading, da alle elbiler som leveres i dag har dette. AC lading er mindre interessant på bensinstasjoner der man kun oppholder seg i en kort periode. AC kan derimot være fint på destinasjoner der man oppholder seg over lenger tid, som shoppingsentre, fornøyelsesparker og hoteller. Circle K bruker også kun CCS på lynlading, men setter alltid opp 50kW ladere på samme sted med CCS og ChaDeMo. Mitt svar til dette er; Kanskje noen elbileiere med erfaring kan fortelle litt mer om hvordan de ønsker dette langs veien? Og hvilke butikker ønsker ikke at en familie skal stå en time nær deres lokasjon for å lade? Enten de kjøper noe småting, surfer på nettet eller andre ting?

Hilsen Lars CK, Circle K.

Del artikkel:


Relaterte artikler