Norwegian - hva driver dere med egentlig?

Arne
Arne Bunæs

Norwegian har virkelig opplevd en av sine største mareritt den siste tiden. Mangel på piloter til å fly flyene sine, midt i den traveleste ferietiden. Eller marerittet er det kanskje vel så mange passasjerer som opplever. Sist lørdag innstilte Norwegian rundt 30 flyvninger, fordi det var mangel på flyvere. Flere av disse var til typiske feriesteder, bl.a til Kypros.

Og naturlig nok, passasjerene raser. Hele ferien går dukken,  fordi flyselskapet ikke oppfyller sine forpliktelser. For det er selvsagt kontraktsbrudd, og ikke minst mangel på tillitt.

Så har det selvsagt værsert mange forklaringer på hvordan dette kunne skje? Trolig en kombinasjon av dårlig planlegging, oppfølging og flyvere som ikke stiller på lag med egen arbeidsgiver. Eller mer konkret, selskapet de flyr for.

Sånt blir det bråk av, og Norwegian har vært "top news" i media den siste tiden. Folk begynner å bli lei av selskapet, fordi de ikke er til å stole på. Og på sosiale medier er mange i harnisk. Lite gjennomtenke kommentarer florerer. Konkurerende flyselskaper som bl.a SAS blir fremhevet som et mye bedre alternativ. Da får man service, kommer fram på tid, og er til å stole på. Rart hvor fort folk glemmer. Det er bare 2 måneder siden SAS sine svenske flyvere streiket, og 3 måneder siden de danske kabinansatte gjorde det samme. Da var det passasjerene som dengang ble rammet, som var i harnisk. Så jeg tror de aller fleste flyselskaper har gode og dårlige dager. Stort sett er det ingen som utmerker seg i  den ene eller annen retning.

Jeg har alltid vært tilhenger av Norwegian, fordi jeg syntes de har fått til noe som ingen andre har. Bygget opp et norskt internationalt flyselskap på 10 år. Det er imponerende. Bjørn Kjos skal ha en stor ære for det.  Men, og det er et stort men! Det virker som selskapet har vokst for fort. Det er ikke bare å bli stor, og kunne lykkes, uten å ha de ansatte og en solid organisasjon i ryggen. Har man ikke det, lykkes man ikke. Når alt går på "skinner" er Norwegian et flott og bra selskap å fly med. Enten man flyr innen Norge, i Europa eller på rutene til Asia og USA. I en normalsituasjon har Norwegian alle de kvaliteter som andre selskaper har, ofte er de også bedre enn sine konkurrenter. Det er når uregelmessigheter oppstår, eller "ikke normalsituasjoner" at ting blir uhånterlige. De har rett og slett ikke en organisasjon som er proffe nok  til å takle slike situasjoner. Det er da passasjerene blir usikre, og kritiske til selskapet, med all rett.

En ting er dårlig planlegging av det operasjonelle, det er selskapets egen skyld. At avtaler med flyverne brister, er både selskapets og flyvernes egen skyld. Men når fly innstilles grunnet mannskapsmangel, så kan ikke bare selskapet si "sorry", hjelp dere selv til å komme dit dere skal. Vi har ikke kapasitet eller mulighet til å hjelpe dere. Det blir for enkelt, Ansvarsfraskrivelse beviser bare at Norwegian ikke skjønner alvoret, og ser hvilken håpløs situasjon passasjerene har kommet i.

Jeg har opplevd slike problemer med både Norwegian og andre selskaper. Forskjellen er bare hvordan man blir ivaretatt når slike situasjoner oppstår. Det er der man ser forskjellen på selskapene, og da kommer ikke Norwegian særlig bra ut.

Det må dere jobbe med Norwegian, ellers er det ikke sikkert at dere kommer til å vokse like fort i fremtiden. Lojale passasjerer får man kun ved å skape tillitt. Ellers faller grunnlaget for virksomheten bort. Og det er ingen tjent med!


Publisert: 08.07.2016, 11:32


Andre artikler