Flyplassen på Rygge - har den noen fremtid?

Arne
Arne Bunæs

Rygge flyplass – har flyplassen noen fremtid?

 

I disse dager har det blitt kjent at en investorgruppe ønsker å videreføre driften av Rygge flyplass. En god nyhet for alle som trodde flyplassens tid var forbi, og at opptil 1000 ansatte kunne mistet jobben.

Dette blir spennende og alle som er glad i Rygge håper virkelig de lykkes.

Et nytt styre er oppnevnt, med den tidligere forsvarsminister og AP politikeren Anne- Grete Strøm Erichsen som styreformann. De har samlet inn 1,3 millioner fra investorer som tror på en fremtid for flyplassen, og knyttet til seg en  tidligere NSB topp  og en havnesjef i Moss, i tillegg til en siviløkonom , jurist og sivilingeniør.  Sikkert dyktige folk på sin måte, men så vidt jeg kan se ingen med erfaring fra flyselskap eller luftfart. Det eneste de har til felles er  troen på at driften av Rygge kan videreføres.   Men de bør selvsagt få muligheten til å bevise at dette er ”liv laga”, og alle håper virkelig at de lykkes.

Hyggelig også at samferdselsministeren  gir sin tilslutning til initativet, og vil bidra til at selskapet får nødvendige tillatelser til å fortsette driften.

Så langt er det bare velstand og possitivitet å spore!

Hvem skal fly fra Rygge?

Det er det store spørsmålet! Tidligere var hele driften basert hovedsakelig på en operatør, Ryanair. De valgte å legge ned, grunnet for dårlig inntjening, og heller overføre flyvninger til Gardermoen og Torp. Flere andre selskaper som var med på oppstarten, som Norwegian, la ned etter kort tid, og opererte nå på slutten kun med 2-3 ukentlige Spaniaruter operert av sitt irske datterselskap med base i Spania. DAT – Danish Air Transport, som hadde faste ruteflyvninger til/fra København kastet også inn ”håndkleet” grunnet for dårlig inntjening.  De opererte med 40-50 seters propellfly.

Widerøe, SAS og Norwegian har blitt forespurt om de kunne tenke seg å starte ruter fra Rygge?  Alle er veldig lunkne. SAS og Widerøe sier blankt nei! Norwegian sier de muligens kan fortsette å fly samme ruter som i dag  til/fra Spania.  2-3 avganger pr.uke.

Den nåværende ledelsen på Ryggehar fått kritikk, med rette,for at de kun har satset på en operatør, Ryanair. Og i tillegg en operatør som er kjent for å være særdeles lite til å stole på, det finnes det mange eksempler på.

Hvordan skal den nye ledelsen klare å skaffe nye flyselskaper som den gamle ledelsen ikke lykkes med?

Styreformannen sier de har hatt noen ”følere” ute!  Javel, hvor er det mon tro? De sier i Europa finnes det enormt mange flyselskaper. Det er jo riktig. Spørsmåler er bare hvem ønsker å satse på Rygge?

Jeg tror man må tenke helt nytt skal man lykkes. Ingen tvil om at Rygge er en flyplass som bør bevares, og satses på i fremtiden. Men da må Avinor og politikerne ikke se seg blindt på at Gardermoen er  eneste flyplassen på Østlandet det skal satses på. Der snakkes det om å bygge rullebane 3, samtidig som det finnes en fullt ut ferdig moderne flyplass på Rygge.

Jeg tror potensialet for Rygge er der. Ikke nødvendigvis masse rutetrafikk. Men det er mange andre muligheter.

På Gardermoen i dag er det mye trafikk som med fordel kan flyttes til Rygge. Veldig mye av chartertrafikken som er operert av rene charterflyselskaper. Hva med fraktselskapene som DHL, UPS m/fl.? Og all GA trafikken (business og privatflyvninger). Alle ad-hoc flyvningene kan gå fra Rygge. Alt dette kan myndighetene bestemme, slik de gjorde den gang all chartertrafikk fra Fornebu ble tvangsoverført til Gardermoen tidlig på 70 tallet.

Selvsagt vil Avinor gå sterkt i mot dette, da det vil ødelegge planene om å bygge den tredje rullebane på Gardermoen, som vil koste milliarder av kroner.

I tillegg må det være mulig, dersom prisene på Rygge er konkuransedyktige, å tiltrekke seg mange andre lavprisselskaper.  Wizz air som et eksempel. Det selskapet flyr mange flyvninger til Norge i dag. Bl.a til Torp, Molde, Trondheim m/fl.

Easyjet kan sikkert overtales til å fly en rute til London. Det spanske lavprisselskapet Vueling vil kunne opparbeide seg et stort norsk publikum ved riktige priser. Og mange andre selskaper.

På sikt kan det jo også være mulig å tiltrekke seg kunder som flyr langruter, f.eks Air Asia som sier de i fremtiden vil fly på Scandinavia. Men til det må nok Rygge opprustes for å kunne ta i mot større fly.

Mitt poeng er at mulighetene er der. Det gjelder bare å finne dem. Da må det nye selskapet på Rygge ansette proffesjonelle folk som har erfaring med luftfart. Som vet hvordan kundene skal oppsøkes og bearbeides.  Da hjelper det ikke med avdankede politikere og  idealister.

Men lykke til Rygge. Håper dere lykkes. Det tror jeg på hvis det gjøres riktige grep.

 

Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg

  


Publisert: 26.08.2016, 20:52


Andre artikler