Norwegian - et norsk flyeventyr!

Arne Bunæs

Her lander et av Norwegian sine Dreamlinere B-787-800 på Gardermoen.
Som norsk, og som en som har jobbet med luftfart i mesteparten av sitt liv, er jeg imponert over hva Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian har fått til. Og det bare på 10-12 år. Snakk om en fyr som har teft for business. Og skjønner hvordan markedene reagerer. Føler meg egentlig stolt jeg også, selvom jeg ikke har vært delaktig i den prosessen.
I disse dager kan vi lese av trafikktallene at august måned er ny rekord. 12% økning fra samme måned i fjor. Men det som er mest imponerende er hvordan selskapet har klart å fylle flyene, og da spesiellt langdistanserutene. Når 93 av 100 seter er belagt, og 90 av 100 for de mindre flyene, er det bare å ta av seg hatten for selskapet. Og samtidig tjener det naturlig nok også bra med penger.
Og fremtidsplanene er om mulig enda mer imponerende. Selskapet har bestillt 260 nye fly de neste årene. Og åpner stadig nye ruter og baser. Bare i Spania har de nå 6 baser, og åpner snart også Barcelona med ruter til bl.a USA, i tillegg til spanske innenlands og europeiske ruter. Sist sesong åpnet de med langdistanseruter også fra Paris i tillegg til de Scandinaviske hovedstedene og London. Og om ikke dette skulle være nok, flyr Norwegian om vinteren fra flere øyer i Caribbean til store amerikasnke byer som New York, Washington, Boston m/fl. Tilsvarende er det også inngått avtale med amerikanske turoperatører om flyvninger til flere øyer også i Caribbean.
Dette er et selskap som virkelig har ambisjoner. Det skal bli gøy å følge med videre og se hvordan fortsettelsen blir. Konkurentene kan ikke ha det så bra, og da tenker jeg spesiellt på den scandinaviske konkurenten. Det delvis statseide selskapet, SAS, gjør det riktignok bedre enn for en tid tilbake. Men er "lysår" bak i Norwegian på mange områder. Bl.a i moderne flymateriell, antall destinasjoner og prissetting.
Nå er det mange som har meninger om Norwegian, både på godt og vondt. Det har også jeg! Det koster å vokse fort. Det er ikke bare å kjøpe mange nye flotte fly, og starte flyvninger. For å drive et flyselskap kreves ikke bare flyvere og kabinbesetning. Det kreves også en solid organisasjon på bakken i ryggen. Det er der Norwegian svikter mest.
Alle har hørt om problemene spesiellt i oppstarten med Dreamlinerne som kunne være opptil flere døgn forsinket. Men den tiden er forbi, selvom Norwegian ikke akkurat har rykte på seg for å være alltid presise. Men det får folk tåle, det skjer tidvis hos alle selskaper..
Men når uregelmessigheter oppstår, så er det viktig å ha gode rutiner og flinke folk som kan takle problemene som oppstår. Det har ikke Norwegian! Når alt ikke "går på skinner", mister mange evnen til å vise proffesjonalitet, servicevilje og evnen til å løse problemene. Det oppstår det fulle kaos, og det kan ikke et flyselskap som er kåret til Europas beste lavprisselskap vedkjenne seg. Det holder ikke med bare å si unnskyld.

Jeg skal ikke ramse opp alle episodene jeg har hørt om fra frusterte passasjerer. Men mye er selvopplevd. Jeg er en stor bruker av selskapet, og er veldig fornøyd når alt går som planlagt. Det gjør tross alt som oftest det.
Personlig sendte jeg en skriftlig klagesak med søknad om refusjon for ca 4 måneder siden, og fortsatt ikke fått noe svar. Det holder ikke! Da mangler selskapet respekt for kundene sine. Slike holdninger er helt uakseptable.
Men mitt håp er at Norwegian skjerper seg, og jobber målbevisst for å vise en god side av seg selv også når ting ikke "går på skinner".
Fornøyde kunder er en forutsettning for sucess og fremtidige fornøyde passasjerer.
Har skrevet litt om dette før, men inntil de har forbedret seg blir nok dette gjentatt flere ganger.
Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg
Facebookgruppe: perspektivet mitt