Trist dag for norsk luftfart, siste dag for Rygge flyplass.

Arne Bunæs

I morgen lørdag 29. oktober er siste dag flyplassen på Rygge i Østfold mottar sivile fly. Den flotte moderne flyplassen i Østfold legges ned. 1000 arbeidsplasser forsvinner, og store verdier vil stå uvirksomme. Takket være politikere som ikke evner å se verdien av å beholde en ny flott flyplass, og en flyplassledelse som baserer driften kun på en operatør, Ryanair. Dette blir en trist dag både for de ansatte, passasjerene som sogner til flyplassen, og Norge som luftfartsnasjon.
Hvorfor skjer dette på en flyplass som har bevist sin eksistens, tjener penger, og har rundt 1,5 millioner passasjerer i året?
Mange skylder på den nyetablerte passasjeravgiften som ble innført i sommer. Det tror jeg ikke noe på. Den brukes bare som unnskyldning for at det selskapet som hovedsakelig flyr til Rygge, Ryanair, fant ut at de ville heller benytte flyene på ruter hvor de ville tjene mer enn fra Rygge. De fleste slutter ikke å fly om det tilkommer en avgift på 80 kroner.
Jeg mener det var en stor feil av ledelsen på Rygge å kun basere driften der på en operatør, Ryanair. Når de trekker seg ut, uavhengig av vilken grunn, så faller hele virksomheten sammen som et korthus. Greit at den største operatøren på en flyplass får gode betingelser, men ikke sånn at det ekskluderer andre selskaper å fly til flyplassen. Bortsett fra at Norwegian har fløyet 3 ganger pr.uke, har hele virksomheten blitt basert på Ryanair.
Når profilerte politikere som Trine Skei Grande går hardt ut i media og slakter Ryanair og bare bagatiliserer at 1000 arbeidplasser forsvinner, fordi det bedre miljøet, må det reageres. Det er kanskje ikke helt tilfeldig at partiet ligger å vaker rundt sperregrensa? Hun kaller det en miljøavgift! Jeg kaller det heller en forurensingsavgift. Når Rygge legges ned tvinger det folk å reise fra andre flyplasser som Landvetter eller Gardermoen. Folk må da ta buss eller bil for å komme dit. Og flyene som lander på Gardermoen framfor Rygge bruker 15 minutter lenger flytid, som i seg selv utgjør mer forurensning.
Men tross alt er det optimisme å spore på Rygge. nye folk ønsker å overta, og starte opp ny drift fra 1. april neste år.
Det håper jeg virkelig de lykkes med. Men det er langt dit. De har en lang vei å gå for å tiltrekke seg flyselskaper som ønsker å starte flyvninger på Østfoldflyplassen.
Blir spennende å se om det lykkes.