Håndbagasje på flyene - nå må passasjerer og flyselskaper skjerpe seg!

Arne Bunæs

Jeg flyr relativt ofte, spesiellt mellom Norge og Spania, men også til USA og Thailand. Hva folk skal ha med seg inn i flyene har blitt helt uakseptabelt. Jeg syntes situasjonen bare blir verre og verre. De 2 siste gangene jeg fløy, hhv med SAS og Norwegian, var situasjonen helt uholdbar.
Både flyselskaper og passasjerene må skjerpe seg og vise ansvar. Slik det har blitt nå, etterat passasjerene må betale for innsjekket bagasje, prøver folk å ta med seg mest mulig inn i flyet. De som har dårligst samvittighet i så måte, er de som presser seg fram i ombordstigningskøen, for på den måten sikre seg plass til sin bagasje i bagasjehyllene. Som resultat at de som kommer til slutt, med en lovlig trillebag, registrerer at bagasjehyllen over eget seter allerede er fyllt opp. For hadde alle kun hatt med seg lovlig bagasje, hadde det vært bagasjeplass til alle. Både på SAS og Norwegian er det like ille.
Personlig reiser jeg som oftest med kun håndbagasje. Dvs. en liten trillebag med aksepterte IATA mål, og en liten taske med plass til det aller nødvendigste som legges under setet foran meg. Laptop etc. blir lagt i trillebagen, sammen med event. tax-free.
Jeg har ingen behov for å presse meg fram i køen for å gå ombord, jeg har mitt sete og reiser vanligvis alene. Da er det ekstra irriterende når du kommer til dit eget sete, registrerer at bagasjehyllene er overfyllt med trillebagger, tax-free poser, ytterklær, vesker og bagger. Det opplevde jeg akkurat det samme på de 2 siste turene mine (tidligere også). På nedturen måtte stewarden bare beklage, og tok med seg kofferten min (med laptoppen som jeg hadde tenkt å bruke ombord) og plasserte den på en tilsynelatende ledig plass helt fremst i flyet (jeg satt nesten bakerst). Da vi landet kunne vi benytte utgangene både foran og bak i flyet. Ikke jeg da, fordi jeg måtte hente trillebagen min som lå foran. Da måtte jeg vente med å gå sist i land. Problemet var bare det, at trillebagen hadde forsvunnet. Ingen ante hvor den var!
Så da var det bare å gå mot ankomstahallen og se etter noen som kunne ha tatt feil. Og det var det! Fikk tilbake trillekoferten etter en times leting! Men ok, sånnt kan skje!
På returen opplevde jeg omtrent det samme. Dvs. at fordi jeg var en av de siste som gikk ombord, ble ikke min trillebag akseptert som kabinbagasje, og ble tagget og plassert i lasterommet. Begrunnelse at det ikke var mer plass i bagasjehyllene! Så ved ankomst var det bare å stille seg ved båndet og vente på bagasjen som kom etter 45 minutter. Kom hjem en time senere enn beregnet! Ganske irriterende.
Skjønner veldig godt at når det ikke er mer bagasjeplass så må noe i lasterommet. Bare synd at det alltid går utover de siste som kommer ombord, og ikke de første som har med seg langt over det lovlige. Nei de sitter rolig og fornøyd i sine seter og nyter at de har tilegnet seg andres bagasjeplass.
Jeg må innrømme at jeg ikke er noen stor tilhenger av Ryanair, Tverimot! Men på et område syntes jeg de gjør en god og viktig jobb. De er strenge med håndbagasjen. De sjekker all håndbagasje for vekt, størrelse og mengde når hver enkelt passasjer går ombord. Det kan selvsagt ha mest med innkrevning av ekstra kroner å gjøre, men likevel en viktig kontroll, ikke minst av hensyn til øvrige passasjerer. Dette burde øvrige flyselskaper lære av, SAS og Norwegian er en av værstingene i så måte. Ryanair forlanger også at eventuelle tax-free poser skal plasseres i den øvrige håndbagasjen.
Jeg har selv jobbet endel med denne problematikken da jeg har jobbet mange år i bransjen. Ønsker meg tilbake til den gangen hver enkelt passasjer kunne ha med seg 5 kilo , mot nå 10 kilo, på enkelte selskaper enda mer.
Flyselskapene bør innskjerpe egne regler, og følge eksemplet til Ryanair. Passasjerene må lære seg å respektere de gjeldene regler. Og forsøke å pakke ytterklær og taxfreeposer i håndbagasjen sin for å spare plass. Eller aller helst mest mulig i den bagasjen som sjekkes inn. Flyselskapene har kun skapt problemer for seg selv og mange passasjerer ved å øke mengden av lovlig kabinbagasje. Jeg savner jevnlige håndbagasjekampanjer, og innskjerping av reglene. Gjerne med innkrevning av overvekt ved gatene. Da vil nok folk ikke lenger ta sjansen på å ta med seg de store mengdene med håndbagasje som enkelte gjør i dag. Til irritasjon for medpassasjerer og de ansatte som jobber i kabinen. Hyppige kontroller vil ha en prevantiv virkning.
En annen viktig ting er at flyene lett kan bli forsinket grunnet alt styret med å plassere håndbagasjen. Sånt tar tid. Folk får ikke satt seg i setene sine, fordi medpassasjerer er opptatt med å finne bagasjeplass. Og crewet må bruke tid og ressurser på å sjekke bagasjehyllene fram og tilbake i midtgangen. Og tiden går, og flyet blir lett forsinket.
Forventer det gjøres noen strakstiltak, slik det er nå kan det ikke fortsette.
