Hva er service for deg når du er ute å reiser med fly?

Arne
Arne Bunæs

Jeg er medlem av noen Facebookgrupper som omhandler reiser av ymse slag. Spesiellt flyreiser er folk veldig opptatt av. Og å diskutere servicegraden på de forskjellig flyslskapene er veldig populært.

De fleste har sine favoritter. Det som er litt artig er å lese hva folk egentlig legger i servicebegrepet? Og hva de mener er god service, og hva som er dårlig?  

Ofte er det noen som spør hvordan et spesiellt selskap er å fly med, f.eks fra Norge til Thailand?

Og da kommer de underligste svar. De fleste uten å si noe om hvorfor de mener det ene eller det andre. Nei det skrives bare enkelte ord som en ikke akkurat blir særlig mye klokere av. "Drittselskap", "aldri mer", "elendig", "burde boikottes", osv. Eller "elendig mat", "sure flyvertinner", "dårlig benplass", vonde seter", "elendig service" osv. De fleste basert på enkeltepisoder de har opplevd.

Det merkelige er jo at andre igjen mener akkurat det motsatte, basert på samme flyselskap.

Da kan man jo spørre hva den enkelte passasjer legger i "god service" hos et flyselskap.

God service kan være så mangt. Det de fleste ikke tenker på er at flyselskaper ikke kan vurderes likt. Service vil først og fremst være avhengig av hva man betaler. Dess høyere prisene er, det større grunn er det til å forvente høyere servicegrad. Skal man vurdere servicen mellom 2 selskaper blir det mest rettferdig å sammenligne hva man har betalt, hvilken klasse man sitter på, og distansen man flyr. Det blir helt håpløst å sammenligne f.eks en turistklasse i Europa, med en businessklasse. Eller et en kortflyvning med en langflyvning. Eller en lavprisoperatør mot et nettverksselskap på samme strekning. 

Det man kan sammenligne, uansett flyselskap, er den generelle behandlingen man får som passasjer i form av vennlighet og behandling. 

Kjøper man en billigbillett til London med et lavprisselskap, kan en ikke sammenligne det med et selskap som har mye høyere priser og "gammeldags" kabinservice. Den billigste varianten er det kun flybilletten som er inkludert. Mat, drikke baggasje etc. betales det ekstra for. Det syntes noen er god service, fordi man da bare betaler for det man ønsker. Andre mener det motasatte, da forrige gang de fløy var dette inkludert. Da blir karakteristikken dårlig service. 

Dersom jeg reiser på en billigbillett i Europa, på lavpris, er det helt greit å betale for mat og drikke som på bildet nedenfor. Hadde jeg reist på en dyrere billett på en annen klasse hadde jeg selvsagt vært veldig misfornøyd! 

Den riktigste sammenligningen må være å sammenlige 2 relativt like selskaper som flyr samme strekning, til omtrent samme pris, og flytype. F.eks Thai airways og Finnair til Bankok. Eller Qatar og Emirates med mellomlanding til Bangkok på samme klasse. Først da blir det en retttferdig sammenligning. Og husk man får aldri mer enn det man betaler for.

Betaler man lite har man små forventninger, er det dyrt har man større.

For meg er god service at selskapet flyr relativt ofte, altså god frekvens. Stort sett flyr på rutetiden. Har hyggelig og vennlig betjening. Får de tjenestene selskapet har lovet, og som jeg har betalt for. Blir ivaretatt dersom jeg mister baggasjen, eller er forsinket. Alt dette uansett pris eller klasse jeg flyr på. Men flyr jeg businessklasse har jeg naturligvis mye høyere forventinger til også andre ting. Som mat, drikke, seteplass og benplass. Underholdningstilbud og lounger.

Flyr jeg f.eks med Ryanair har jeg naturligvis mye lavere forventninger.

Så jeg syntes folk må ha realistiske forventninger til service når de er ute og flyr. Alle flyselskaper har noen gode og dårlige dager. Opplever vi de dårlige, så bør de få en ny sjanse en annen gang. Ikke basere vurderingen på enkeltepisoder, og dermed dømme selskapet nedenom og hjem. 

Men det er klart selskapene er forskjellig, og har forskjellig servicegrad også innen samme kategori.  Er vi misfornøyd med selskapet generelt er det naturligvis naturlig, ut i fra de forventninger vi har, og prisen vi har betalt. 

Stort sett syntes jeg de fleste selskaper gir bra service når alt går på skinner.  Det er ofte ved uregelmessigheter, og hvordan vi da blir ivaretatt  da som avslører god eller dårlig service. Ikke om man blir servert kylling eller kebab til middagen!

 

Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg

Facebookgruppe: perspektivet mitt (lukket gruppe hvor du selvsagt kan få medlemsskap)


Publisert: 28.02.2017, 14:33


Andre artikler