Vil et eventuelt regjeringsskifte bety "dødstøtet" for private flyplasser som Rygge og Torp? SP er ingen venn av luftfarten.

Arne
Arne Bunæs

Tax free forretningene på Oslo lufthavn, Gardermoen har nettopp blitt utvidet i stort omfang. Minner mest om et mega shoppingcenter enn en avgangshall på en flyplass. Spørsmålet nå er om denne lukrative businessen får fotsette også etter valget, dersom det blir ny rød/grønn regjering?

De politiske partiene har startet valgkampen foran Stortingsvalget i september.  Programmene blir offentligjort for velgerne, og media presenterer hovedlinjene for de enkelte partiene. Og spesiellt vi som er opptatt av luftfart, lurer på hvordan partiene vil forholde seg til aktuelle temaer som flyavgifter, passasjeravgifter, CO2 avgift etc. Spesiellt vi som har er hjerte for den nedlagte flyplassen på Rygge følger spesiellt godt med på de politiske partienes disposisjoner for å legge tilrette for at flyplassen kan åpne igjen. 

Vi minnes jo med sorg dengang regjeringen, med Venstre i spissen vedtok å etablere en ny passasjeravgift.  Til stor protest fra flyselskaper og passasjerer. Og som Ryanair begrunnet som hovedårsaken til at de la ned basen på Rygge, med det til følge at flyplassen ble nedlagt. Nå mener jeg personlig at det ikke vår årsaken til at selskapet sluttet å fly på Rygge, men heller en unnskyldning fordi de tjente mer på å fly fra andre steder.  Men uansett, en forhatt avgift!

Jeg skal ikke dvele for mye ved fortiden, men heller se framover.  Senterpartiet ved sin nestleder Ola Borten Moe, går i dag ut i pressen og sier partiet ønsker at Vinmonopolet skal overta alt tax free salg på norske flyplasser drevet av Avinor. Om det også skal gjelde for de private flyplassene sier han ingenting om. 

Videre vurderes det om partiet skal gå inn for å frata de reisende rettigheter til å ta med seg "kvoten" ved innreise til Norge. Altså slik at all import av sprit, vin og tobakk skal forbys og må fortolles. Videre foreslås det å mangedoble flyavgiften, for som de sier ,begrense flyaktivitet for å spare miljøet.  Her er altså SP og MDG helt på linje. Partiet går samtidig inn for å avslå forslaget fra Avinor om få bygge en tredje rullebane på Gardermoen (forøvrig en avgjørelse jeg er enig i når vi har ledig kapasitet på Rygge og Torp).

Skulle disse forslagene bli en realitet, vil det være "dødstøtet" for Rygge, og Torp vil også møte store utfordringer.

Flyplasser som er nedlagt, eller ikke har passasjerer  vil vi ikke ha i Norge.

Heldigvis virker det som om Arbeiderpartiet foreløbig ikke er på linje med Senterpartiet i disse spørsmålene. Men blir det en rød/grønn regjering skal jo alt forhandles om, så man kan aldri vite hva resultatet vil bli?

Skulle Senterpartiet få medhold i kravet om at "kvoten" skal bort, vil det selvsagt ha store konsekvenser ved alle tollstasjoner rent kapasitetsmessig. Men for flyplassenes inntjening, vil det være katastrofalt. Stort inntektsbortfall hvor finansiering av mindre og ulønnsomme flyplasser vil forsvinne. De private flyplassene vil få store problemer med sin eksistens.  Og Norge vil være det eneste vestlig landet hvor man ikke kan medbringe noe som helst av alkohol eller tobakk (Annerledeslandet).  Og smugling vil sikkert øke i omfang?

Ifølge konsulentfirmaet Menon har de regnet ut at dersom Vinmonopolet skulle overta tax free salget på norske flyplasser måtte prisene økes med 25%, omtrent til det vinprisene koster på Polet i dag. Hvem hadde giddet å handle tax-free da på norske flyplasser? 

Da ville folk selvsagt  handle på utenlandske flyplasser, eller på "Supern" i lavkostlandene. Og norske arbeidsplasser ville gå tapt, og alle inntektene ville havnet  i utlandet. Har Senterpartiet tenkt på det tro?

Skal nordmenn fortsatt få anledning til å handle og bringe med seg tax-free kvote? Nei takk, sier Senterpartiet!

Og hva med alle utenlandsfergene? Deres eksistens er jo basert nettopp på tax free salg. Skulle dette salget utebli ville kostnadene for fergebilletter stige voldsomt.  Og som en følge av det turisttrafikken kraftig redusert både til og fra Norge. Folk ville kjøre mer bil på de samme strekningene, med derav miljøskader. Og mange nye arbeidsplasser ville forsvinne. Har Senterpartiet tenkt på det?

Stortinget har besluttet at det skal bli en utredning på spørsmålet om tax free og kvoter ved innreise. Det kan nok være greit. 

Så konklusjonen må være, at skal vi fortsatt ha et fornuftig flytilbud i Norge, inkludert de private flyplassene som Torp og Rygge, ja da må nok den eksisterende ordningen fortsette.  Så får nå hver og en vurdere på prinsipiellt grunnlag om tax free salg er en god belønning til folk som reiser mye. Men det er på en måte en annen diskusjon!

Senterpartiet og Venstre kan iallefall ikke regne med å få min stemme ved det kommende valget!

La nå Rygge og Torp få lov til å utvikle seg til det beste for sine passasjerer og flyselskaper, slik at folk som sogner til disse flyplassene får et akseptabelt flytilbud, selvom det ikke er Avinor som styrer dem. Vi trenger begge flyplassene, både av hensyn til arbeidsplasser, passasjerer og turistnæringen.

 

----------------------

Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg

Facebookgruppe: perspektivet mitt (gruppen er lukket, men alle er velkomne til å søke medlemsskap).


Publisert: 16.06.2017, 20:30


Andre artikler