Sommer "turbulens" for flyselskapene, Norwegian, SAS og British Airways.

Arne
Arne Bunæs

Da har vi det gående igjen! Så snart ferien starter for mange, når flyene er fullbooket, starter problemene for noen flyselskaper. Og spesiellt hos Norwegian som opplever de samme problemene år etter år samtidig med at folk starter  ferien. Flyverne nekter å jobbe på sine fridager til tross for opptil firedobling av lønna! Og da går ikke "kabalen" opp, og fly må innstilles. Til stor frustrasjon for passasjerene som blir rammet, naturlig nok.

Hvem som har mest skyld, flyselskapet eller flyverne, det vil ikke jeg ta standpunkt til. Trolig er det en deling av eventuellt skyld her? 

I den grad man kan snakke om skyld.  Flyverne ved sin fagforening mener selskapet har brutt en inngått avtale, mens Norwegian selv mener det motsatte. Å kjøpe fridager av flyverne er en praksis de fleste flyselskaper benytter seg av, også Norwegian. Men denne gangen nektet altså fagforeningen  å gå med på denne praksisen. Situasjoen ble reddet fordi endel flyvere trosset egen fagforening og gikk med på å fly på egne fridager, mot dagslønn opptil 24000 kr pr arbeidsdag! Men heldigvis går nå de fleste flyene som normalt, så lenge det varer.

Når disse problemene oppstår år etter år, er det merkelig at flyselskapet ikke planlegger bedre, og ikke venter til problemene har oppstått før det blir tatt nødvendige skritt for å løse situasjonen. På meg virker dette lite profft, og uverdig for et selskap som lykkes så bra på andre områder. Da kan det virke som Norwegian har vokst for fort, og ikke helt har klart å følge med i "svingene". Selvsagt helt uakseptabelt. Egentlig respektløst ovenfor sine passasjerer som man er 100% avhengig av for å kunne drive videre.

Selv flyversjefen i selskapet innrømmer at de har for få flyvere. Og at det er en utfordring å få ansatt flere. Men det er egentlig ingen unnskyldning, sålenge det er solgt billetter det er betalt for. Så selskapet er fullstendig avhengig av de ansattes tilitt og samarbeid for å kunne operere normalt.

Og de ansatte flyverne har selvsagt stor makt bak sine krav. For at det er et ledd i en forhandlingssituasjon er vel ganske opplagt. 

Jeg skal ikke dvele for mye ved denne konflikten. Det har vært skrevet så mye i pressen og på sosiale medier om dette, at folk vel snart går lei?

Selskapet og flyverne må snart sette seg ned og bli enige en gang for alle. Vi kan ikke ha denne type konflikter til stadighet. Begge parter bare ødelegger for seg selv, og ikke minst hele selskapet.  Noen håper sikkert på at det går til "dundas" hele selskapet, sikter spesiellt til fagforeningen Parat, som er dominert av SAS ansatte. Påfallende hvor ofte de "hisser" til konflikt i Norwegian. Fagforeninger har selvsagt sin berettigelse i norsk arbeidsliv, men den makten de har kan også misbrukes. Og det mener jeg Parat tildels gjør. Det er en krevende bransje de jobber for. En bransje som er i en rivende utvikling hvor bl.a såkalte lavprisselskaper overtar mer og mer av markedet, til fortvilelse for de etablerte nettverksselskapene. De ser lavprisselskapene presser prisene, og opererer med lavere kostnader enn de etablerte selskapene, som f.eks SAS. Det tvinges til å følge etter på priser og kostnader.  De ansatte må yte mer, og få lavere lønn. Alt for å kunne overleve i markedet. Og det faller nok de ansatte tungt "for brystet", som har måttet innse at deres tidligere jobber ikke lenger er så attraktive og priviligerte som før når det gjelder lønn, fritid, sosiale fordeler, arbeidstid og attraktive overnattinger på sydlige breddegrader. 

Naturlig at ikke de ansatte i de etablerte selskapene liker dette, og å gå ned i lønn og andre goder. På den annen side er det til slutt passasjerene i form av rådyre flybiletter som måtte betale for godene. Før bransjen ble libralisert og monopolet opphevet, kostet en billett til Bergen 4000 kr, i dag kan du få den for 299 kroner hvis du er heldig. Så ønsker man å beholde jobben og hindre at selskapet går konkurs, må både selskapet en jobber i, og de ansatte tilpasse seg markedet og nåtiden enten man liker det eller ei.

De fleste flyselskapene har høysesong i 2 måneder på sommeren. Det er ikke alltid like lett å bemanne og ansette folk for å dekke disse 2 månedene, for ikke å ha samme behovet når lavsesongen setter inn. Da er det bedre å kjøpe fridager hos flyverne i høysesongen. Ellers vil jo mange være delvis uvirksomme resten av året. Og det er jo jen ganske kostbar løsning for flyselskapet.

Men det er ikke bare Norwegian som sliter om dagen. Det gjør SAS også, selvom vi i Norge ikke hører så mye om det. 

I Danmark er det et selskap som het City Jet, og som flyr fast for SAS på kortere ruter. Flyet er malt i SAS farger, og de ansatte bærer SAS uniformer. Utad et helt vanlig SAS selskap.  

Sist uke innstilte SAS/City Jet 22 flyvninger fordi de ansatte i kabinen leverte massevis av sykemeldinger samtidig. Ledelsen "raste" og flyvninger fra København til Stockholm, Helsinki og Trondheim ble hard rammet. Har enda til gode å lese om det i en norsk avis, til tross for at sikkert veldig mange norske passasjerer ble involvert. 

Også i British Airways er det problemer for tiden. Fra i dag innstiller selskapet 35% av alle flyvninger grunnet at deler av kabinbesetninger har varslet en 16 dager streik. Dette vil involvere 1,5 millioner passasjerer. Sikkert også veldig mange norske, da spesiellt langrutene er mest påvirket av streiken. 

Så det virker som om feriestart er utsatt når det gjelder konflikter i flybransjen. Tragisk for alle som blir involvert.

Blir spennende å følge med om det snart blir ro i denne bransjen. Spesiellt i Norwegian, som jeg er redd "graver sin egen grav" om det ikke blir ro snart og partene kommer til fornuft. Og i dag som selskapet mottok sine første B-737-800 MAX, en ny flytype som skal kunne fly transatlantisk til mindre flyplasser i USA. Da trenger man motiverte ansatte og inkluderende ledelse. Det har ikke Norwegian i dag!  Ellers blir det ingen success.

Jeg kommer fortsatt til å fly i fremtiden både med SAS, Norwegian og British Airways. Fordi jeg har tro på dem alle. Konflikter oppstår, både oppturer og nedturer for de fleste. Det kan man aldri gardere seg i mot. Som passasjer får gjøre det beste ut av det når problemer oppstår. Og for all del ikke  la frustasjonen gå utover de ansatte på bakken som gjør alt de kan for å løse de oppståtte problemene. Det er ikke deres skyld at flyene ikke går som de skal. 

Ha en fortsatt god problemfri sommer til alle som skal ut å fly.

 

Dersom du likte denne artikkelen må du gjerne dele den videre.

--------------------

Bloggadresse : www.bloggi.no/arnbunblogg

Facebookgruppe: perspektivet mitt (lukket gruppe, men alle er velkommen til å søke medlemsskap)

--------------------

Det var den gangen det! Da det var fortsatt et glamorøst og attraktivt yrke. But times change!


Publisert: 30.06.2017, 18:30


Andre artikler