Norwegian til nye høyder - blir det salg til IAG? Får det konsekvenser for norske reisende?

Arne
Arne Bunæs

De fleste holdt på å få morgenkaffen i halsen da de kunne lese at IAG, moderselskapet til Iberia og British Airways, hadde kjøpt rundt 5% av aksjene i Norwegian, og samtidig uttalt at de vurderer å legge inn bud på kjøp av hele selskapet.

Det hørtes jo spennende ut og veldig overraskende. 

Norwegian har jo slitt endel med inntjeningen i det siste.  Tapte 2,4 milliarder i fjor. Og sånn kan det jo ikke fortsette. Da må det heller være mer fristende å selge, mens selskapet fortsatt er relativt oppegående. For de har jo mange ganger mer gjeld, enn verdier. Selvsagt noe som kan rettes opp etterhvert, men det er er tøft marked Norwegian beveger seg i. Og selveste høvdingen i selskapet, Bjørn Kjos, er jo snart klar for å pensjonere seg, og ingen klare kandidater til å overta tronen.

Det har vært mange synsere og eksperter som har uttalt seg i media etterat nyheten ble kjent. Noen mener Kjos vil selge, andre at han vil vente 3-4 år. Han må først bevise at det går an å lykkes med lavpris på "long haul" ruter. Men det kan bli en kostbar bevisførelse, hvis ikke selskapet lykkes bedre med inntjeningen enn de har gjort siste året. 

Norwegian sier de var helt uforbredt på aksjeoppkjøpet fra IAG. Det er ikke jeg så sikker på! Tror Kjos vet mer enn han vil si, eller dvs. han sier jo ikke noe som helst om dette.  Jeg tror derfor det har vært samtaler og sonderinger mellom Norwegian og IAG i forkant.  Men i slike tilfeller holder man kortene tett til brystet, bl.a av hensyn til aksjeloven. Når Norwegian aksjene steg med 46 % etterat nyheten ble kjent, forstår man jo det.

Så blir jo spørsmålet, dersom et oppkjøp blir en realitet, er dette til fordel for kundene, dvs. passasjerene? Det vil jo bare tiden vise.  Men jo tror ikke det er noen fordel for oss passasjerer om Norwegian blir britisk. Spesiellt ikke for oss som bor i Scandinavia. 

En flyanalytiker som jeg leste om mente et oppkjøp ville være en stor fordel for passasjerene.  Fordi å tilhøre en allianse ville bety at de som var utsatt for en ufrivillig lang forsinkelse med Norwegian, lett kunne overføres til andre flyselskaper i alliansen. Slik som SAS hevder de praktiserer i Star Alliance.  Det kan nok være riktig for enkelte passasjerer.  Men stopper et Norwegian fly i Bangkok med 300passasjerer grunnet teknisk feil eller av andre årsaker, så er det veldig naivt å tror at British Airways eller Iberia står klare til å overta disse passasjerene. Hvem har ledig kapasitet til å overta 300 passasjerer sånn på sparket? 

IAG er nok mest opptatt av å kvitte seg med en brysom konkurent. Slik at de får mer kontroll på det britiske og spanske markedet hvor Norwegian er godt etablert.  Til fordel for det britiske og spanske markedet. 

Konskvensen kan bli et dårligere flytilbud i Norge, og fra Norge til andre land. Noe blant annet flyavgiften som er innført her til lands, vil bidra til. I verste konsekvens kan vi risikere at flytilbudet i Norge blir vesentlig dårligere, prisene høyere, og at SAS vil bli enerådende. Det er det verste som kan skje.

Vi trenger minst 2 oppegående flyselskaper i Norge som kan konkurere, til glede for passasjerene. Sunn konkuranse og lavere priser.  Det tviler jeg på vil vil få i fremtiden hvis IAG kjøper Norwegian.

På den annen side er det forstålig at Kjos vil selge nå, eller i løpet av de nærmeste årene. De har stor gjeld, og har ambisjoner om å bli dobbelt så store.  Mange nye flybestillinger er gjort. Nye fly som kommer og skal betales. Det kan bli utfordrene.

Det kan også resultere i at mange norske arbeidsplasser vil forsvinne, da mange jobber trolig vil overføres til England. Det vil være et stort tap for Norge.

 

Det jobbes for tiden iherdig med å gjenåpne RYGGE flyplass i Østfold. Håpet er å kunne tiltrekke seg flyselskaper, inkludert Norwegian, til å satse på denne flyplassen. Det tror jeg vil bli vanskligere dersom nye eiere overtar Norwegian.  De vil nok ha fokuset på andre områder hvor trafikkgrunnlaget er større, og  den særnorske flyavgiften er fraværende. 

Nei la oss få beholde Norwegian i Norge. Vi trenger selskapet, ikke minst til å konkurere med SAS. Og til å utvikle norsk luftfart med nye ruter og topp moderne fly. For Norwegian har bevist at de har klart mye som andre ikke har kunnet før dem. Bygget opp et verdensomspennende norsk flyselskap på 15 år. Det er imponerende. Men problemet i dag med økonomien skyldes nok også at de har vokst for fort, og kanskje burde ha satt på håndbrekket litt før.

Det blir spennende å følge med framover, og om Norwegian vil ha samme navnet om 5 - 10 år? Det vil bare tiden vise!

 

Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg


Publisert: 13.04.2018, 09:53


Andre artikler