Norge ikke lenger en del av SAS. Hva skjer nå?

Arne Bunæs

Så har det skjedd, som har ligget i kortene lenge. SAS er ikke lenger en del av norsk eie. Regjeringen valgte å selge seg ut av selskapet, og kvitte seg med alle aksjene de eide i SAS, rundt 10%.
Så reiser det seg jo mange spørsmål. Hvilke konsekvenser vil det få for norske reisende? Vil SAS fortsette å fly like mye i og til Norge som tidligere? Vil de gå utover norske arbeidsplasser? Vil de fleste direkte utenlandsrutene nå gå fra København og Stockholm?
Salget innbrakte rundt 600 millioner kroner til den norske stat.
Jeg tror det var lurt, og ikke minst på tide å kvitte seg med eierskapet i flyselskapet SAS. I alt for mange år har vi brukt skattepenger til "kunstig åndedrett" på selskapet for å holde det i live. På tide å kutte "navlestrengen" til staten, og overlate selskapet til andre som bedre kan drive flyselskap. Ikke det at staten er med på selve driften, men har like vel hatt inflytelse gjennom deltagelse i selskapets styre. Det blir det slutt på nå.
Riktignok har det gått bedre med SAS de siste årene. Sist år tjente de til og med penger. Men det står foran store utfordringer bl.a med utskiftning av flyflåten. Den er gammel og utdatert, og trenger fornyelse. Og det koster penger. Penger som sikkert ikke står "på bok"?
SAS har jo vært i gjennom store innsparinger de siste årene. Noe som har funket, ikke minst på økonomien. Men det har kostet mange arbeidsplasser, spesiellt i Norge. De fleste norske SAS arbeidsplassene innen administrasjon og funksjonærstaben er overført til Sverige. Også mesteparten av det operasjonelle arbeidet gjøres nå i Stockholm som ledd i spareplanen. Kun flyvende personell og nødvendig teknisk ettersyn driftes av norsk personell i Norge.
Så sånn sett er det ikke mye Norge risikerer på ikke å ha eierinteresser i selskapet.
I motsetning til Sverige og Danmark hvor det er mange arbeidsplasser i SAS.
I Sverige er alt det administrative og tungt teknisk vedlikehold samlet. I Danmark er Kastrup veldig avhengig av SAS for at flyplassen fortsatt skal fungere som en "HUB". Derfor er det de som sterkest ønsker et fortsatt eierforhold. Sverige har sagt at de ønsker å selge seg ut.
Mange spør seg om SAS nå vil redusere sin flyaktivitet i Norge? Ser egentlig ingen grunn til at de skulle gjøre det. De må opprettholde stor flyaktivitet for å holde Norwegian og andre mest mulig vekk fra det norske markedet. For i Norge tjener SAS penger, det har de nesten alltid gjort. Spesielt det norske lukerative innlandsmarkedet med sine høye priser, sammenlignet med andre konkuranseutsatte internasjonale ruter. Det ville SAS neppe gi slipp på. Mulig de ikke vil føle seg forpliktet til å operere så mange direkte utenlandsruter lenger, da danskene gjerne vil at nordmenn og andre helst bør fly via deres egen flyplass, Kastrup.
Så det kan jo hende at SAS heller velger å overføre enkelte langruter til Kastrup, både fra Oslo og Stockholm. Men det har nok heller mer å gjøre med passasjeravgiften i Norge og Sverige. En avgift som Danmark har kuttet.

Jeg tror ikke passasjerene kommer til å merke så mye til at Norge ikke lenger er en del av SAS. Norsk luftfart er det jo snart ikke så mye igjen av uansett. Etter at SAS i sin tid "slukte" Braathens, og andre som prøvde seg (ColorAir) gikk konkurs er det bare Norwegian igjen. Hvor lenge det varer er det jo ingen som aner. Selskapet har jo beilere flere steder med ønske om oppkjøp. Og mye av selskapet er jo allerede blitt engelsk og irsk.
Det tror jeg heller ikke på kort sikt får noen konsekvenser for norske passasjerer. Tjener selskapene penger på flyvninger til/fra og i Norge, vil de nok fortsette med det. Helt til avgiftsnivået her blir så høyt at ingen vil fly her uansett.
Men det blir spennende uansett å følge med framover hvordan norsk luftfart vil fremstå.
Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg
Facebookgruppe: Perspektivet mitt (lukket gruppe hvor alle kan søke medlemsskap)