Dagbladets hovedoppslag på onsdag - Norwegian passasjer fikk ikke bagasjen sin!

12.07.2018, 22:10

2 kommentarer

Vi er helt klart inne i medienes ferietid.  Hvor det er sommervikarene som tildels styrer nyhetsflommen . Men hva som er viktige nyheter for det norske folk, virker det som om journalistene i dagspressen ikke helt klarer vurdere.

For  denne uken, var hovedoppslaget i Dagbladet om en familie som hadde reist til Verona i Italia med Norwegian, og ikke fikk bagasjen sin! Ja det kan jo kanskje være viktig for oss andre å kjenne til, eller hva?

Nå er jeg spesielt interesert i alt som har med fly å gjøre, så jeg leste om denne stakkars familien som skulle ha ferie uten bagasje. Selvsagt tragisk for dem, men trolig ikke så viktig å vite om for alle oss andre. 

Nå er det jo slik at enkelte medier og folk ellers ynder å fremstille norges største flyselskap i negative omtaler. Av en eller annen grunn som jeg ikke helt har fått med meg.

Denne familien valgte å la deres historie bli fortalt i Dagbladet. Som om ingen andre av oss noen gang har opplevd at bagasjen vår ikke har kommet fram.  Det har jeg opplevd mange ganger, både med Norwegian , SAS  og andre selskaper. Kanskje jeg burde ringt Dagbladet og spurt om de kunne lage en sak på det? Og samtidig bli avbildet på forsiden av avisen?  

Jeg forstår selvsagt frustasjonen til familien som reiste med et lite barn å ikke få bagasjen sin. Det er ikke bra, og da blir man forbanna på flyselskapet som ikke klarer å levere en tjeneste som passasjeren selvsagt forventer.

Og så går man til pressen med sin histore, og konkluderer med "aldri mer Norwegian"! 

Og dermed blir artiklen kopiert på sosiale medier, og diskusjonen starter for/imot selskapet som ikke klarer å levere. 

Og vi kan lese om alle som har opplevd det samme. Tenk å ikke få bagasjen sin. Hele tilværelsen faller i grus. Og ferien og alt blir ødelagt. 

Så ringer man selskapets passasjerservice for å få hjelp. Hver dag, og flere ganger om dagen. Men ingen kan hjelpe. Makan til passasjerservice!

Alle som ikke mottar sin bagasje skal selvsagt rapportere dette til flyselskapets agent på ankomstflyplassen. Da lages det en rapport, og man får oppgitt et referansenummer og hvor man skal henvende seg for kontakten i ettertid. Det hjelper ikke å ringe Norwegian i dette tilfellet sin passasjerservice. De driver ikke med ettersøkning av bagasje, og kan ingenting gjøre. 

Bagasjehåndteringen utføres ikke av flyselskapets  sitt personale. Denne tjenesten ivaretas av handlingselskaper på de forskjellige flyplassene. Det er de som må kontaktes.

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen stor tilhenger av Norwegian sin service på bakken. Der har de et stort forbedringspotensiale. Jeg har flere ganger skrevet til dem og klaget, Får man svar kan det ta lang tid. I mitt tilfelle fikk jeg svar etter 6 måneder, og svaret var et standardsvar med bla,bla.

Men selvsagt flyr jeg med selskapet fortsatt. For som jeg tenker. Det kunne jo sjedd med hvilket som helst selskap. For har hatt samme dårlige erfaringen med andre flyselskaper, også SAS. SAS er raskere til å svare, men å  få fram bagasjen er de like dårlig som hos andre flyselskaper

 

Nei jeg forbanner ingen flyselskaper for dårlig bagasjeservice. De er like gode/dårlige alle sammen. Fordi det er underleverandører som utfører denne tjenesten. Som betjener de fleste selskapene. 

Tenk hvor mange passasjerer som er ute å flyr hver dag. På en vanlig dag kan det være 16000 fly i lufta samtidig. 4 milliarder passasjer flyr i løpet av 1 år.  Da er det nesten rart det ikke er enda mer bagasje som ikke kommer på rett fly. 

Det jeg i utgangspunktet reagerte på er "agurktiden" i norsk presse. At Dagblader kan skrive om en familie som ikke får bagasjen sin, og "fuck" Norwegian er det merkeligste. Noe som de aller fleste har opplevd, og som alle flyselskaper må takle hver eneste dag. Og så framstiller man det som om det er noe som bare skjer hos Norwegian. 

Blir spennende å følge med hva Dagbladet skriver om i morgen?. Kanskje SAS har en overbooking?

 

Bloggadresse; www.bloggi.no/arnbunblogg

 

Dersom du likte denne artiklen må du gjerne dele den videre.

Del artikkel: Del på X


Relaterte artikler