"NOK er NOK" - opprør mot bomstasjoner og bilavgifter.

Arne
Arne Bunæs

 

"NOK er NOK" har blitt det nye kampropet fra ampre bilister som til stadighet blir pålagt nye avgifter i form av bompenger.

Det er spesielt Rogaland, Trondheim, Sørlandet og i Oslo aktiviteten til å demonstrere er størst. Og med rette! Folk, og da spesielt de som kjører bil, er "fly forbanna". Jeg er en av dem som har stor sympati for for bilistenes forbannelse. Det går en grense for hvor langt strikken kan strekkes.  Jeg tror den har sprukket nå. NOK er NOK! 

Politikerne er vant med at nordmenn har stor tålmodighet, og aksepterer det meste av det politikerne finner på i form av skatter og avgifter. Vi har ikke for vane å rope høyest og klage mest. Men denne gangen er det høyest påkrevet å be poitikerne besinne seg. Om et år er det valg, og gjør ikke politikerne noe drastisk med avgiftsnivået før det, kan de bare glemme å bli gjenvalgt. Det gjelder alle partier og politiske grupperinger. Denne gang spesielt komunalpolitikerne, som i sin iver etter å innføre nye bomstasjoner og øke prisene på de eksisterende, kan risikere å "grave sin egen grav"! 

Vi har fra før en av verdens høyeste bensin og dieselpriser, pluss skyhøye bilavgifter. Og bomringer som snart er plassert på hvert gatehjørne i byene, og som "paddehatter" på hovedveiene. Og flere skal det bli!

I Oslo hvor jeg bor skal det i løpet av neste år bli totalt 70 bomstasjoner i selve byen og områdene for å krysse bygrensen.  Og utvikles slik at fra neste år skal bomstasjonene også ta betalt begge veier. Nå er det jo kun inn til byen det belastes. 

I praksis betyr det at for veldig mange som i dag er avhengig av bil, får en økonomisk mye trangere hverdag. Leste nylig om en enslig mor med 2 barn som måtte passere 3 bomringer daglig til/fra jobb og via barnehave og førskole. Med ekstra kostnader på 30000 til 40000 kr i ekstra utlegg pr år. Alternativet blir selvsagt at man må vurdere flytting. 

Skjønner godt folk er dritlei og protesterer.  Både med demonstrasjonstog, bilaksjoner, aksjonsmøter og mer. Men hjelper det?  Det er kanskje tvilsomt, fordi politiske besluttninger har en tendens til å bli stående. Men det retter i alle fall sterke signaler om at folk ikke lenger finner seg i denne formen for formynderi. Noen sier det er et ran av bilister, og kun favoriserer "fiffen" som har best økonomi fra før. Flere av dem jubler, fordi de ikke bryr seg hva det koster (mange har sikkert også firmabiler), da køene delvis  forsvinner.

 

              

Denne fyren her bekymrerer seg i alle fall ikke over bomstasjonene.

Jeg er selvsagt ikke av den mening av vi som bilister skal gi blaffen i miljø og de skadevirkningene klimautslipp påfører omgivelsene våre. Det er alvorlig, og noe alle må jobbe med.

Men tror ikke vi "redder verden" ved å pålegge norske bilister verdens høyeste avgifter. Avgifter som både svensker, dansker og tyskere har sagt nei takk til. Klimaet må vi redde på en annen måte en bomavgifter mener de, med rette.

Finansiering av nye veier må skje over statsbudsjettet. Det har vi råd til som en av verdens rikeste land. Til nød kan jeg akseptere å betale litt i bompenger for prosjekter som finansierer nye veier, mot at betalingen opphører når veien er ferdig finansiert. 

Her skulle jeg akseptere å bli med å betale for litt bedre vei!

Men det jeg ikke aksepterer er de kommunale myndighetene som bruker bompenger til å finansiere alt mulig annet enn det bompengene er ment som, nemlig kollektivtrafikk og veiprosjekter. Det er svimlende lite som går til det formålet.

Kommunene sier de må begrense biltrafikk grunnet miljøet. Og dermed stenge byene for biltrafikk, slik at de som er avhengig av bil (varetransport, håndverkere, syketransport, brann og politi, ambulanser m.fl) blir hindret i sitt virke. Jeg er ikke noen tilhenger av stor biltrafikk i sentrum av byer. Tvert i mot!  Men noen ganger må folk kunne bruke bil. Roter man seg ned i f.eks Oslo med bil,er trafikksystemet nå så komplisert at en må kjøre store omveier (og forurense) for å komme dit en skal, eller bryte flere trafikkregler for i det hele tatt å komme ut av byen igjen.

Jeg anmoder alle som er i mot bomringer, både statlige  og kommunale, om å engasjere seg i de grupper og i organisasjoner som jobber for en bedre hverdag for bilistene økonomisk sett. Tenker da på alle som er avhengig av bil i sitt daglige for å kunne jobbe og ivareta familien sin. Det er ikke alle som kan sykle eller ta kollektivtransport. Og som kjent har vi minst 5 måneders vinter i Norge!

Torsdag denne uken var det en stor markering i regi av gruppen "JA til miljø, NEI til økte bompenger" som arrangerte en "kjør sakte" aksjon fra Sandvika til Oslo. Jeg var selv med som deltaker i denne kortesjen med fokus på "Nei til flere bomringer og økte bompriser".  Mange hundre bilister stilte opp i markeringen med biler dekorert med plakater og blinkende nødlys. Hastigheten mellom 15 og 20 km i timen. Så det gikk ikke fort, men det var da også litt av hensikten.

En nyttiig markering som ble lagt merke til av mange på veien inn til Oslo.

 

 

NOK ER NOK!

Bloggadresse: www.bloggi.no/arnbunblogg

Facebokkgruppe: Perspektivet mitt (lukket gruppe, men alle kan søke medlemsskap)

 

Du må gjerne dele dette blogginnlegget videre dersom du ønsker det.


Publisert: 05.09.2018, 19:30


Andre artikler