Trenger NSB konkurranse?

Arne Bunæs

Jeg har alltid vært opptatt at transportmidler, enten det er fly, båt, bil eller tog. Og at det er konkurranse . Sunn og riktig konkurranse som får selskapene til å skjerpe seg, til det beste for oss passasjerer.
NSB har egntlig hatt konkurranse i mange år. Helt siden flyplassen på Gardermoen åpnet for 20 år siden, har det vært 2 aktører som har trafikkert strekningen mellom Drammen og Gardermoen. Helt klart til stor fordel oss for trafikkantene.
I tillegg har SJ (Svenske Jarnvagar), trafikkert mellom Stockholm og Oslo, men det er på en strekning som NSB ikke selv trafikkerer.
Men nå, dvs. fra høsten 2019, har et engelsk togselskap som kaller seg Go-Ahead , fått konsesjon på å drifte strekningen mellom Oslo og Stavanger, og noen delstrekninger på Sørlandet. Til glede for noen, og stor forargelse for andre.

Da det britiske selskapet fikk konsesjon forrige uke, nærmest kokte det på sosiale medier, og i medier generelt.
Og naturlig nok, stortingspartiene på venstesiden var i harnisk, spesiellt SV og Audun Lysbakken. Han kalte avgjørelsen en tragedie og at Norge fikk Ryanair på skinner.
Nå kan det selvsagt sies mye om flyselskapet Ryanair. Må innrømme at det absolutt ikke er mitt favoritt flyselskap, tvert i mot! Men de er nå ganske uskyldig i sammenligningen med et britisk togselskap som de ikke har noe med å gjøre.
Flyselskapet er ikke akkurat kjent for sin gode passasjerservice, og forholdet til fagforeninger. Men som flyoperatør tilfredstiller selskapet alle krav som stilles av myndighetene. Topp moderne fly . Går stort sett på rute (når det ikke er streiker da), og markedets laveste priser. Så hvilke kunnskaper om Ryanair som Lysbakken besitter skulle være interesant å vite.
Så nå syntes jeg vi skal gi dette nye togselskapet en sjangs til å vise at de duger før vi starter kritikken og dømmer dem nedenom og hjem.
Riktignok har selskapet fått noen negative omtaler om kundetilfredshet, men det kan jo hende de har lært av, slik at de viser seg fra sin beste side når de starter opp i Norge. Tiden vil vise om de lykkes.

For ærlig talt, NSB har vel heller ikke akkurat det beste rykte på seg her i Norge. Så Go-Ahead kan umulig bli dårligere?
Noen er bekymret for de ansattes fremtid. De som nå jobber i NSB. Samtlige vil bli tilbudt samme lønns og arbeidsforhold i Go-Ahead som de hadde i NSB, dersom de ønsker å gå over til det nye selskapet.
Noen tror regjeringen har solgt NSB til engelskmennene. Det har selvsagt regjeringen ikke gjort. Go-Ahead har fått konsesjon til å drifte Sørlandsbanen i 10 år, med samme materiell og trolig samme mannskap som NSB benyttet.
Det viser seg i anbudskonkuransen, som Go-Ahead altså vant, at NSB hadde halvert sitt driftsbudsjett med i forhold til hva de drifter strekningen for nå. Det er et tankekors. Og et bevis for at NSB sikkert kan drive selskapet mer rasjonelt og billigere enn de gjør når de har monopol. Det beviser de altså selv i anbudet sitt,

Jeg tror det er sunt at NSB får konkurranse. Som i andre bransjer.
Tenk bare på SAS som i mange, mange år hadde monopol på spesifikke ruter i Norge. Og Braathens på andre innenlandsruter. I tillegg hadde SAS også monopol på alle utenlandsruter i mange år.
Braathens SAFE fikk konsesjon til å åpne sin første rute til Billund i 1989, under forutsettning av at SAS ikke ønsket å fly samme strekningen, noe de ikke var interesert i.
Og prisene dengang var skyhøye, fordi rutene var regulerte, og selskapene kunne prise som de selv ønsket. Et tankekors at det er vesentlig billigere å fly i dag, enn det var for 40 år siden. Fordi det nå er fri konkuranse, hvor alle kan fly hvor de vil.
Tror også jernbanedriften i Norge ble driftet på samme måte, hvor NSB alltid har hatt monopol. Med dårlig service, mye uregelmessigheter, høye priser og langt mellom avgangene.
Glad den tiden er forbi. Så får tiden vise hvor vellykket dette blir.