Oslo til Bangkok - Norwegian Dreamliner. Trip report. Premium.

31.01.2020, 18:00

1 kommentar

Flytype: Dreamliner B-787-9

Klasse: Premium.

Sete: 2 J (Vindussete på høyre side).

Selskap: Norwegian Air Shuttle

Strekning: Oslo til Bangkok.

Norwegian opererer ikke med Businessklasse.  Men de har en oppgradert klasse foran i flyet, som det kaller Premiumklasse.  Med gode ,større og bredere seter.  Et flint tilbud når en skal reise på lange flyturer.  Og bedre servering, med gratis mat og drikke. 

Og på bakken "fasttrack"  (kun på utreise) gjennom securitykontrollen.  Også en kan ha med mer bagasje.  Både det som sjekkes inn, og håndbagasjen.

Men så ligger også prisene omtrent på det dobbelte av ordinær økonomiklassepris.

Jeg skal i denne artikkelen prøve å beskrive hele turen, fra innsjekkningen på Gardermoen til landing i Bangkok.

Norwegian tilbyr ikke lenger adgang til business-lounge, noe de gjorde tidligere. Litt kipt egentlig. Men ok, går alt på rute er det ikke så viktig.

Så fordelen før flyvningen starter er bagasjefordelene, fasttrack på utreise og priority boarding. 

På denne flyvningen var det godt som fullt belegg. 

Men innsjekkningen på Gardermoen gikk raskt og greit, selvbetjening riktignok. 

Når man reiser på Premiumklassen har man fordelen å gå på prioritert fast-track.  Dvs. slippe de lengste køene gjennom security. 

Men i mitt tilfelle var lite eller ingen tid å spare, da køene på priority og økonomi var omtrent like lange!.

Også ved ombordstigningen  ble det annonsert  priority boarding for Premium passasjerer. Heller ikke spesielt viktig for noen.  Loungen var så prappfull av folk, at det var umulig å komme fram til selve gaten, hvis man da ikke sto nærmest boarding skranken.

Og det gjorde ikke jeg, så var vel en av de siste som gikk ombord.

Tidligere var det sånn at Norwegien inviterte alle sine Premium passasjerer til loungen på de fleste flyplassene.  Det er det altså slutt med.

Men vel ombord .  God plass i bagasjehyllene til trillebagger og annen håndbagasje.

Og et fint sete ved vinduet, hvor jeg skulle sitte. Utstyrt med egen TV-skjerm og fotstøtte.

Setet kunne lenes relalativ langt tilbake for god sittestilling.  Og vinduet kunne dimmes etter behov.  Veldig bra system.

TV skjermene var utrolig fine.  Foruten flydata, hvor alle bevegelser kunne følges, var det også et stort utvalg av filmer, TV serier og humorklipp.  Og egne barnekanaler. (For kids).

 

På Premiumklassen var det gratis med øl, vin og mineralvann under hele turen. Utover det måtte det meste betales for. Drinker, cognac og snack kostet ekstra. Tidligere var slikt inkludert! Det ble også servert juice eller vann før avgang.

Det som var et fint system var at et eget skjermbilde var "snack-bar".  Det kunne en bestille alt hva man ønsket.  Bare å trykke på enheten, så ble den registrert og servert.  Som Norwegian sier i annonseringen, umiddelbart.  I praksis kunne det ta opptil en halvtime!

Bare å velge hva man ønsker å drikke.

Nå er det også mulig å få tilgang til WIFI på Dreamlinerflyene.  Det var det ikke før. Et fint supplement av servicenivået.

En står fritt til å velge forskjellige kategorier.  Alt fra gratis til høyere kapasitet og nedlastning.

Den som var gratis var helt ubrukelig. Umulig å koble seg til sosiale nettverk. Det var tydligvis blokkert, med håp om at de som trengte det også var villig til å betale.  Men greit nok, de fleste andre selskaper forlanger betaling bare for å koble seg til.

Man har selvsagt høyere forventninger når man betaler det dobbelte av økonomiklassepris for å sitte i Premiumklassen.

Og da spesielt til servering og bevertning.  

De kabinansatte var raske og flinke til å servere. (asiatisk crew)  Straks skiltet med "setebeltene festet" var slått av, startet serveringen.  Og straks de var ferdige med  det ble maten servert.  Det var bra!

Vi er vant med at drikkevarer og mat-bestikk når vi flyr blir servert i plast. Ja egentlig alt er i plast det mest brukte i flyene i forbindelse med serveringen.  Men sitter man i en oppgradert klasse er det egentlig helt uvanlig hos andre selskaper.

Men ikke hos Norwegian. Der serveres alt i plast, og engangsutstyr som kan kastet etter bruk. Mijømessig litt tvilsomt, og servicemessig ikke helt som forventet!

Men det kan nå de fleste leve med.

Dette var middagen som ble servert på en flyvning som var på 11 timer!  Kunne velge mellom kylling og vegetarmiddag.  Jeg valgte det siste.  Det skulle jeg ikke gjort.  Det var smakløst, liten parsjon og minnet mest om "guglemeje"!  Desserten var 4 annanasbiter.

Vil påstå at middagserveringen på denne Premiumflyvningen var elendig, og med erfaring fra økonomiklasse hos andre selskaper var det vesentlig bedre.  Terningast 1.  Bør nevne at det ble servert varme rundstykker til middagen.

Kan ikke gi noe nærmere omtale av middagen da menykort var helt fraværende.

Ja fikk også tilbud om kaffe etter middagen.  Ble servert i pappkrus!  Cognac eller noe annet til kaffen var ikke inkludert, men kunne kjøpes av de som ønsket det!

Turen forøvrig var behagelig og delevis nattflight.  Greit å sitte godt og  i gode seter.  Desverre var det slik at når den som satt på plassen foran hadde setet nedfelt i laveste posisjon, og sidemann tilsvarende med TV skjermen oppfelt, ja da da var det umulig å passere uten at sidemann måtte reise seg og gi passasje. 

Frokosten var mye bedre enn middagen.  Den ble servert 9 timer senere, og 1 time før landing. Så da var de fleste  veldig sultne.

Frokosten besto av en omelett  og en pølse, med rundstykker til, og litt frukt.  Helt greit og velsmakende. Kunne nå gjerne tenkt meg en yogurt også, men det fulgte ikke med.

Snart landing Bangkok.  Fin landing. Og bagasjen kom veldig raskt.

Dette var ikke første gang jeg reiste med Norwegian på langflyvninger på Premiumklassen.  Sist, for 2-3 år reiste jeg på en tilsvarende tur til San Franscisco.  Og da sammenligner man selvsagt.  Og konstanterer at alt har blitt vesentlig dårligere fra den gang. Skjønner selskapet må spare.  Men tror ikke det er så lurt å la sparingen gå utover servicen ombord. Da slutter folk å velge dette produktet, når forskjellen mellom klassene er såpass minimal.  Mens prisen er det dobbelte!  Får ikke passasjerene valuta for pengene velger de heller konkurerende selskaper. Sorry Norwegian dette var ikke  bra eller tilfredstillende på noen måte.

 

Dersom du likte denne artikkelen, må du gjerne dele den videre.

www.bloggi.no/arnbunblogg

Del artikkel: Del på X


Relaterte artikler