En snartur til London - med Norse. Norges nyeste flyselskap.

24.08.2022, 20:47

3 kommentarer

Norse, det nyeste norske flyselskapet kan du nå fly med til Gatwick/London fra Oslo og tilbake.  Og til og med med Dreamliner! Flyet som vanligvis flyr deg til oversjøiske destinasjoner spesielt til USA. Så dette måtte selvsagt jeg, som er litt "flygal"  prøve. Det var riktignok ikke første flyvning jeg var med på. Men i alle fall første uken Norse opererte denne ruten. 

En rute med tradisjoner.  Som Braathens startet i sin tid. Og som Norwegian tok over og utviklet til en stor hub for selskapet. 

Men nå har altså Norwegian fått en konkurent, uten at jeg tror de vil merke konkuransen spesialt mye?

For Norse flyr kun foreløbig en gang om dagen i hver retning, mens Norwegian vel har opptil 5 daglige frekvenser.

Så vidt jeg har fått med meg har Norse Atlantic Airways som er selskapets fulle navn, store planer om å starte USA flyvninger fra Gatwick med flere destinasjoner.  Men fordi selskapet foreløbig mangler endel tillatelser til å fly direkteflyvninger fra London til USA, så må de foreløbig finne på nødløsninger inntil alle tillatelser er i orden. Det er nok derfor de starter i Oslo, mellomlander på Gatwick, og flyr direkte videre derfra  til New York. Når de gjør det på gjennomgående samme flightnummer, kan de benytte seg av det som på flyspråket kalles "fifth freedom". Om selskapet fortsetter å fly Oslo til Gatwick senere er nok tvilsomt?

Jeg reiste altså på denne flyvningen fra Oslo til Gatwick. På en såvidt kort flyvning blir jo også inntrykket av det nye selskapet redusert. Det virket ikke som det var så mange av passasjeren som kun skulle til London, de aller fleste skulle videre til New York

Norse er jo et norsk selskap. Hvor alle flyene er registrert i Norge, og hovedkontoret deres ligger i Arendal, av alle steder. 

Når man kommer ombord er det ikke mye som minner om Norge. Nei følelsen blir at man flyr med et amerikansk selskap. All annonsering ble kun gjort på engelsk. Alle priser ble oppgitt i USD ombord. Og de av besetningen jeg hadde med å gjøre, bortsett fra 1, var amerikanere. Hun ene var norsk.  Og før landing når kapteinen anoonserte  så snakket han jamen svensk også!

Jeg er litt opptatt av "pitch" dvs. avstanden mellom setene.  Det er ikke veldig viktig når man reiser på korte ruter, men transatlantisk betyr det mye. Egentlig i så måte glad jeg ikke skulle være med videre til New York!

Jeg er jo en "ung, slank mann" 182 cm høy (he,he)  På bildet ser en godt at jeg nesten butter med bena mot setet foran. Men ikke verre enn det er på konkurerende selskaper.

Jeg satt på rad 22 A. Sånn midt over vingen omtrent, med vindussete. Ved siden av meg satt en ganske fyldig amerikansk dame. Som for å si det mildt, tok stor plass. Hun benyttet endel av mitt sete, og beslagla hele armlenet som også jeg hadde krav på. Og hennes hobby var tydligvis hekling! Vakkert motiv. Men det var stort, så hun brukte begge armene når hun heklet. Den ene armen hennes besøkte min  brystkasse hver gang hun skulle ta et nytt sting!  Nå hadde ikke jeg spesielt behov for kroppskontakt med vedkomende, så jeg sukket for meg selv at jeg fortsatt var glad jeg ikke skulle videre til New York, hvor hun skulle.

Besetnigen kom raskt med salgstralle etterat skiltet med "fest setebeltene " var slått av.  Da dette var en morgeflyvning skulle det bli godt med en kaffe og muffins (det var ikke så mye annet å velge på).  Men gleden varte ikke så lenge! Straks jeg hadde fått det jeg bestilte, klarte damen å velte hele den varme kaffekoppen i fanget mitt! Så mine nypressede kakibukser som på bildet ovenfor, fikk plutselig en helt annen farge! Og som amerikanere sier, "Oh My God"!

Ja, ja det kunne jo skje verre saker enn det. Men en får tenke positivt! Snart skulle vi lande. 

Men denne opplevelsen med min sidepassasjer hadde selvsagt ikke flyselskapet skylden for.  For besteningen var vennligheten selv og gjorde en utmerket jobb. De kom løpende med sevietter så jeg fikk tørket opp det værste. 

I den seksjonen  jeg satt i flyet var de fleste setene fylt opp. Med passasjerer altså. Mens seksjonen bak satt det nesten ingen. Virket litt rart det ikke var bedre fordeling, men det kan selvsagt ha noe med balansen på flyet å gjøre?

Var relativt god plass på fremste seksjom på økonomiklasse fremst i flyet, i motsettning til lenger bak.

Dette var en relativt grei flyvning.  Helt ordinær og på samme nivå som andre selskaper. 

Skal en reise med store fly med mange passasjerer bør man være ute i spesielt god tid. På Gardermoen startet de boarding en hel time før avgangstid. Og køene i Security og passkontroll (England er non EU og non Schengen) tok sin tid. Boardingen likeså fordi det er så store mengder passajerer som skal betjenes samtidig.

Jeg savnet litt at det ikke var WIFI ombord. I 2022 er det nesten en selvfølge, spesielt på langturer.  Det var skjerm foran på hvert sete. Utvalg av filmer etc., men på kortturers som dette var det ikke behov for å se film. Et av skjermildene var flydata med tider, høyde og hastighet på flyet. Grei informasjon. Men jeg savnet et kart som viste hvor vi befant oss. 

Det er jo Norwegian som tidligere opererte disse flyene, Den gang var det mulig å registrere kredittkortet sitt på skjermen, og bestille hva man ønsket av mat og drikke. Og fikk en samlet belastning når reisen var ferdig. Det savnet jeg hos Norse.  Men det kommer kanskje senere sammen med Wifi? Bestille varer fra en salgskatalog er gammeldags på moderne Dreamliner fly! Det gjør man på skjermen.

Skal man fra Oslo til New York anbefaer jeg å fly non-stop, og ikke via Gatwick. Fra Oslo har Norse også direkteflyvninger til USA.

For til min store overaskelse måtte passasjerene til New York gå av flyet på Gatwick, og fortsette gjennom immigration i London, og gjennom ny security før de igjen kunne gå ombord i flyet til New York.  Det er selvsagt heller ikke flyselskapets skyld, men engelske bestemmelser. Har man blitt utsatt for det en gang, er  nok det siste gang  en ikke reiser direkte fra Norge til USA. 

Tror nok Norse har fremtiden foran seg.  Syntes de virker profesjonelle og gjør sakene sine riktig. Som de andre lavprisselskapene må man betale for alt en ønsker. Som setereservering, bagasje, mat, drikke og stort sett det meste. Men sånn er det jo å være flypassasjer i 2022. Norse har også en egen premium klasse fremst i flyet. Med bedre service og bredere seter.  Med det koster minst det dobbelte av økonomiklassen.  Hun  damen som jeg satt ved siden av burde spandert et sånt sete på seg selv.

Da har jeg vel ikke så mye mer å berette om denne turen. Bortsett fra at Gatwick er generelt en forferdelig kaotisk flyplass, med køer enten man skal sjekke inn, gjennom security og immigration, eller bare få seg en øl eller noe å spise. Trengsel og køer over alt. 

Returen fra London gikk med Norwegian.  En grei tur det også!

http://flynorse.com

http://flynorwegian.no

http://bloggi.no/arnbunblogg

Del artikkel: Del på X

Relaterte artikler