Chile og Peru

10.03.2020, 14:19

1 kommentar

Da er vi kommet til Sør-Amerika☺Og målet mitt er oppnådd . Nemlig å ha vært i 6 av 7 verdensdeler i løpet av livet mitt . Mangler Antarktisk , men man vet aldri , kanskje på 70 årsdagen ☺
Første stopp var noen timer på flyplassen på Påskeøya . Det lille vi så minnet faktisk om Norge. Siden dette hører til Chile gjorde vi unna immigration her . Neste stopp var Santiago . Fikk bare en og halv dag her dessverre . Flott by . Vi spaserte opp til SAN Chistobar hill i flott varmt vær . God trim tur. Kunne tatt kabelbanen men vi trenger å bevege oss litt ☺

Sab Christobar Santiago

Etterpå gikk vi rundt i byen å kikket . Fin atmosfære i byen , kjekke folk , ble indrodusert for Sør Amerikas drink , Pisco sour. Er vel ikke det beste vi har smakt men helt ok . Det var en koselig lokal ungdom som presenterte den for oss .

Siden vi skulle avgårde midt på natten var det bare å komme seg tidlig til sengs . Ble hentet av bil 0430 for å ta neste fly som gikk til Lima . Her hadde vi tre dager før gruppeturen med gadventur startet . Vi likte oss godt i Lima også . Vi bodde i Mira flores området . Spaserte ned til ett stort senter like ved sjøen ,der var en fantastisk utsikt . Fikk handlet oss litt utstyr til hiking turen vi skulle ha senere. Dag to tok vi taxi til ett område som heter Barranco . Her var masse Street art og veldig koselig bydel og vandre rundt i . Vi spaserte på promenade oppforbi sjøen tilbake til området vi bodde i . Veldig fin tur , og varmt .

Street art Barranco Lima

Om kvelden hadde vi møte med gadvenrur vedrørende turen videre. Vi hadde fått Mail om at vi ikke fikk gå Inca trailen da denne var stengt pga ras og mye regn. Ble tilbudt og kansellere alt evnt ta en annen hike som het Lares trek . Vi valgte det siste alternativet . Vi ville uansett få sett Machu Pichu som var hovedmålet med tur i Peru .
Neste dag gikk turen videre med fly til Cusco hvor vi traff resten av gruppa . Til sammen 12 stk hvor 10 av oss skulke hike. Temperatur forskjellen var stor i forhold til Lima . Var ok i sola men norske temperatur i skyggen . Og kveldene var kalde. Merket høyden med en gang . Cusco ligger rundt 3000 MOH. Det var tungt å gå . Hodeverk og nummen i fingrene.
Ble vist rundt i byen av guiden . Fantastisk sjarmerende . Det var siste dag av karnevalstiden og vi fikk beskjed om å ha regntøy på oss da skikken denne dagen er å kaste vann på alt og alle . Og det fikk vi merke . De stod over alt med vannballonger , bøtter med vann mv. Noen av de unge i gruppa fikk skikkelig gjennomgå ☺ Artig å få oppleve dette .

Karneval og vannkasting Cusco -Peru
Dagen etter gikk turen videre med minibuss til Ollantaytambo. Underveis stoppet vi flere plasser . Bla i en liten landsby der Gadventur har ett prosjekt for kvinner som de støtter. Fikk se hvordan de vevet og laget forskjellige ting . Fikk også se hvordan de laget "blokker"av strå og gjørme for deretter og bygge hus av dette . De har ikke så lang varighet toppen 15 år .

Vi stoppet og spiste lunsj i en annen liten landsby . Dette var også ett Gadventur prosjekt . Veldig god mat i Peru .
Fjellene i Peru er fantastisk skue . Noe av det flotteste eg har sett . Kunne ikke se meg mett nok under kjøreturen . Utpå ettermiddagen var vi fremme i Ollantaytambo . Sjarmernended by masse koselige små butikker og restauranter . Lever av turismen . Etter å ha spist middag var det å pakke og gjøre seg klar for hiking i 3 dager . Var nok skeptisk når jeg kjente hvordan høyden virket inn , men går på med godt mot . Vi kjørte først i tre /fire timer. Stoppet litt underveis bla på 4400 meters høyde . Det var en kjapp stopp , var kaldt og gufse vær 🙄

Så var vi fremme der hiken skulle starte . Portene , guider og flere grupper gjorde oss klar for å begynne å gå. Denne første dag skulle vi gå ca 9 km. Bare å komme i gang . Det begynte med slak stigning . Men for meg kjentes det ut som bratt stigning . Hadde leid staver heldigvis . Men kjente tydelig at høyden ennå var tøff å takle . Starter på 3300 MOH og skulle gå til 3900 MOH. For en fantastisk natur rundt oss 😍 det ble mye pauser under veis for å få igjen litt pust . Det var pole pole , drinka , drinka. Ett utrykk vi lærte da vi gikk Kilimanjaro for 10 år siden . Betyr ta det med ro og drikk mye vann . Stoppet og hadde lunsj etter 2 timer . Da hadde porterne rigget til telt , bord og stoler som vi kunne sitte i. Eget toalett i telt . Og ett kjøkken de laget mat til oss i . Fantastisk jobb de gjør . Det var nå begynt å regne litt så det ble enda tyngre når me gikk videre .
Gruppen vår på 10 bestod av oss to gamlinger ,en på 63 år og resten i 20 årene. Me to ble gående bakerst alene med en av guidene . Cæsar het han . Veldig koselig og oppmuntrende kar . Etter 5 harde timer var me fremme ved leir . Dette skulle bare være en treningsdag . Neste dag skulle me gå 9-10 timer opp og ned . Høyeste punkt 4600 . Me bestemte oss før me gikk til middag at det ville me ikkje bli med på . Vi ga beskjed til guiden at vi var fornøyd og ville returnere neste dag . Han sa at det måtte bli opp til oss selv , men tror han var enig i at det var en rett avgjørelse . Vi hadde middag med resten av gjengen i teltet . Det var såå kaldt og fuktig . Og mørkt . Skulle du på do måtte du gå ett lite stykke i ulendt terreng . Guiden rådet oss til å bare sette /stå oss rett  framforbi teltet hvis me måtte noe i løpet av natten . Nr 1 altså ☺
Etter middag var det bare å krype nedi soveposen , med masse klær, for å prøve å få varmen i seg . Heldigvis var det gode poser vi hadde leid , så etter enn liten stund var me gode og varme 🙏bare så  synd at all vannet eg hadde drukket i løpet av dagen ville ut igjen i løpet av natten 🙄så måtte rett utforbi teltet flere ganger i løpet av natten . Ikkje noe luksusliv dette nei 😃men en opplevelse å ha med seg ☺

Me ble vekket tidlig neste morgen , til koka te og en balje med varmt vann før frokost ☺ Guiden sa at vi ville få med oss en porter på returen . Han skulle vise vei, bære utstyr, og ordne skyss til Olantaytambo . Det ble en veldig kjekk tur ned igjen . Brukte bare 2 timer ned igjen . Måtte ha noen pauser pga porteren ,Luis, måtte få hvile . Stakkar han bar tungt . De hadde sendt med ham masse utstyr nedover igjen . Da me var nede ved startpunkter ble me sittende en stund før me fikk ordnet skyss ned til en liten landsby . Der fikk vi en avtale om å bli kjørt til neste by for 50 peruanske sol. (150kr)  Det ble vi gla for ☺ Det var en gammel minibuss . Avgårde kom vi , men gikk ikke lenge før me hørte ulyder . Sjåføren stoppet en gang . Festet mutrer . Skeptisk . Det er ikke Akurat de sikreste veier i fjellene i Peru 😱 kjørte videre , passet på å få med meg den utrolig vakre naturen rundt oss ❤ men ikke lenge etter stoppet bilen igjen , en øde plass midt i en bakke . Grått og surt . Det viste seg at det var bare en mutter igjen på det ene hjulet . Kunne ikke kjøre videre . Ut med oss og bagasjen. Der satt me då , øde plass i fjellene i Peru . Kaldt og surt . Men me har smilet på lur . Det er jo en opplevelse dette og ☺ Heldigvis fikk guiden kontakt med noen andre som kjørte en slags taxi mellom landsbyene . Så etter en halv times tid kom der en ny minibuss . Vi fikk plass her og dette var en mye nyere bil heldigvis . Det var flere passasjere ombord som gikk av underveis . Han kjørte oss helt frem til den byen vi skulle overnatte . Tusen takk 🙏

På plass på hotellet i Olantaytambo måtte vi skille lag med Luis som hadde følgt oss hele veien ned igjen . Han er bare 23 år og litt dårlig i engelsk enda . Men han kommer til å bli en topp guide for Gadventur etter hvert . Han fikk tips, fjellskoene til Atle , andre fjell klær og utstyr . Han virket veldig  takknemlig for dette .
Da ble det en kveld alene i denne byen . Fikk vi sett litt mer av den . Sjarmerende by. Dagen etter kom resten av gruppa og vi ble samlet igjen . Det hadde vært en beinhard tur over fjellet , og kaldt . Kjente eg var veldig gla for å stoppe i tide . Etter lunsj gikk vi for å ta toget opp til byen Aguas calientes .  Der skulle vi overnatte før turen gikk videre til Inkabyen Machu Pichu neste dag .
Etter frokost bar d avgårde for å stikke seg i kø for å ta bussen til Inkabyen . Bussene går i ett . Masse turister .Flott og nifs buss tur oppover . Det er nokså bratt og svingete . Ikke alle som turde kikke ut vinduet .
Da vi var fremme måtte vi vise pass for å komme inn . Oppe på første utkikkspunkt kom tårene mine . Det er så overveldende vakkert . Det går ikke an å beskrive må oppleves . Ble tatt masse bilder og fikk historie fortalt av den meget gode guiden vår som vi kalte JP. Dessverre går det ikke å legge ved så mange bilder her i bloggen . Maks 10 PR dag .
Etterpå var det buss ned igjen , så tog til Olantaytambo og så bil til Cusco . Det ble en lang dag , men for en dag ☺

Vi tok farvel med resten av gruppen da dette var siste kveld . Dagen etter skulle alle videre til forskjellige plasser . Vi skulle tilbake til Lima og videre til Buenos aires for nye eventyr . Trodde vi . Kimmer i neste og siste blogg fra dette fantastiske eventyret ☺